uträtta naturliga behov

satt i kajaken

Satt i en kajak med stor sittbrunn och roder. En Måsen för att vara mer korrekt.

Ligga utanför och ösa fungerar säkert en varm sommardag med lätt vind och lagom långt till land.
 
Satt i en kajak med stor sittbrunn och roder. En Måsen för att vara mer korrekt.

Ligga utanför och ösa fungerar säkert en varm sommardag med lätt vind och lagom långt till land.

Då hadde du ju en kajak som går att nästan få helt torr genom att trycka ned aktern och rotera kajaken medan du simmar för att sedan klättra upp med luftpåse av något slag. Är hela brunnen full med vatten redan innan du skall upp så ligger ju kajaken lägre och mer vatten riskerar att sköljas i under uppstigning.

När du ändå är i gång och testar metoden kan du ju testa instruktionsbokens också och se skillnaden då den förordar att ta tag i fören då kajaken ligger upp och ned och sedan lyfta för att dränera samtidigt som du pumpar vatten med fötterna som en propeller. Har du en "rätt" konstruerad kajak så har du dessutom rikligt med vatten samlat där knän skall vara under paddlig och ytterligare några liter i bakkanten på brunnen, eftersom den har ett praktiskt utrymme för sådant som kan flyta i väg, som också skall skvalpas ur samt en obefintlig vågbrytare till sargkant som absolut inte kan mota någon överspolande sjö utan kapell och är den ännu "bättre" konstruerad för att lätt kunna roteras vid lek så sitter redan sargkanten i vattenlinjen vilket gör det nödvändigt att först spänna på kapellet och sedan greppa runkredskapet för att utföra rytmiska rörelser då det ändå inte finns plats för arm och öskar finns det ju ingen orsak att nyttja dessa.

Ett pluss i kanten för öskarets variant torde vara att man fortfarande kan hålla ena näven i paddeln och delvis stabilisera kajaken med den medans pumpen kräver båda händers nyttjande.

Själv har jag varken haft tillfälle att nyttja någon av övningarna rent praktiskt. Jag har varit med några gånger när andra vurpat och då har de lyckats ta sig upp själva eller med hjälp och tagit sig till strandkant med vatten kvar i kajaken för att sedan tömma den helt med hjälp av att kunna stå på botten. Kan också vara bra med lite landkänning efter en chock.

/Kåre
 
nu har det spårat ur här tror jag, fast det är klart att det är väl ett naturligt behov att kunna tömma kajaken åxå vid behov : )

utrymmet bakom sitsen är skitbra att stoppa ner dojjorna i. å svamp å lite smågrejor. har man ett bra hemgjort ryggstöd som håller grejorna kvar vid ev bad så har man garanterat allt kvar. det utrymmet vill man ju inte vara utan.

att lyfta upp fören när man samtidigt ska hålla sej över vattenytan är jävligt svårt. är kajaken lastad så kan man glömma det. (min åsikt). att trycka ner aktern å vrida runt kajaken är mkt enklare.

pumpen går väl utmärkt att klämma fast mellen benen. då har man en hand till paddeln å en å pumpa med. eller om man har flottör så kan man ju passa på och ta en macka samtidigt som man ändå ligger still å pumpar??

det är inga större problem att tömma kajaken med pump eller vad man nu har, utan att man ska behöva gå iland, tycker jag. fast håller man på och lajar i vågorna och är flera, så blir man ju lite slö om man vurpar och tar hellre bogsering in till grunt vatten. då är man ju paddlingsklar mkt fortare å kan dra ut mkt snabbare i vågorna igen : )

det är lärorikt att paddla med enn kompis som har alldeles för smal kajak : )
mycket räddningsövningar blir det och förhållandena är INTE som i t.ex ett badhus. så man lär sej å kommer på grejor hela tiden.

dags att bada lite oftare kåre??
jag menar MED kajaken.
inte paddla ut å sen gå iland å bada. för det gör du redan tillräckligt ofta : )
 
nu har det spårat ur här tror jag, fast det är klart att det är väl ett naturligt behov att kunna tömma kajaken åxå vid behov : )

Nej så smalspårigt är detta forum knappast, att det räknas som urspårning. Det ska väl flyta lite som ett naturligt samtal gör.

Visserligen var det vid bassängövning så det räknas väl inte riktigt och kajaken var helt olastad också. Men jag välte utan kapell och skulle sedan ta mig ombord, det var vad övningen gick ut på.
Det var faktiskt förvånansvärt lite vatten i kajaken. Jag tog mig ombord och den var också förvånansvärt stabil trots en del vatten i. Jag hade väntat mig mycket mer vatten och en mycket instabilare kajak.

thomas
 
dags att bada lite oftare kåre??
jag menar MED kajaken.
inte paddla ut å sen gå iland å bada. för det gör du redan tillräckligt ofta : )

Det kan han räkna med. Min gode Norske kamrat Smavoll har sagt sig villa hjälpa mig med en torris så nu får jag väl krypa till korset även i denna fråga, men frågan är hur man kombinerar att sköta magen i kajak och torris nu när vi är i gång i denna tråd. Jag själv vet vad pinsamt det var då jag bara släppte luft en gång i Gränsö-kanal. Jag tänkte ju inte på att jag satt i en utmärkt resonanslåda med publik intill. För att inte tala om obehaget när det ventilerades upp under näsan genom kapellet.

Frågan är vad som händer i en torris då gas skall ut och man simmar. Hamnar men upp och ned med en bubbla vid anklarna? Och hur frächt är det då den skall av. Bör man packa in en doft gran?

Man får ju inte roligare än vad gör sig och prutt humor kan vara riktigt kul. Jag får väl likt Dr Mugg bygga och lansera en "pruttokajak" muuuaaaaaha.... för övrigt så vill jag minnas att han går klädd i torris och kanske är medlem i Qajaq:
http://www.youtube.com/watch?v=jhCzGAdaT_0
(för dem som inte vet vem denna hjälte är)

Nä du Matsa nu skiter vi i det här och går å bader. (ung citat från Alfred i Emil i Lönneberga)

/Kåre
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...