Kajak-bil

Mitt första inlägg här...
Jag ska snart bli med kajak :)och undra vad man ska tänka på när man väljer bil...

Det ska vara en kombi,men inte nån jätte,eftersom jag ska ha den som 2:a bil
att pendla till jobbet på vintern och frakta kajaken på när andan faller på årentrunt.

Min ordinarie bil drar mkt bensin och är lite av entusiastbil som bara körs på sommaren,
dessutom har den väldigt kort avstånd på taket för takställ...Det går men jag har
inte hjärta till det,utan mer en slit och slängbil som man kan ösa in blöta grejer i osv.

Bilar jag funderat på utan turordning:Opel Astra,Volvo V40,Mazda 626,Skoda Fabia,VW Passat,Toyota Avensis,Subaru Legacy .Alla utom Fabia är väl i stort sett jämnstora...
Något speciell man ska tänka på? Det är inte modellerna i sig utan mer hur praktiska dom
är med kajak på taket...är tex längden och formen viktig (jag menar fortfarande biltak/rails;)
Helst vill jag slippa snöre i för och akter...puh långt blev det och trött är jag...
 
Om man bortser från bränsleförbrukningen så måste den 4x4 hjulsdrivna av Ford F350 Super Duty vara den ultimata kajakbilen, i annat fall så kan jag säga att jag har haft en V40 2,0T, inget fel på den men den är liten. 945:a då?Passaten är ingen dum bil, större inuti än man kan tänka sig.
 
Takvikten

är en betydande parameter
utan att veta tillåten vikt på taket på dom andra så vet att vw passat funkar
många bilar tillåter bara 50 kg så redan vid 2 kajaker så är det överlast
själv har jag Saab och den lastar 100pannor

Classe
 
En liten billig låg kombibil med rails och lastvikt 75kg på taket. Det är mitt önskemål på kajakbil.
 
Jag har utan problem använt en Golf typ 1 från 1984 (kan finnsa kvar på blocket om inte mina föräldrar fått den såld nu) som kajaktransportör innan nuvarande BMW-touring införskaffades.
Har manen kortare bil rekommenderas att man dessutom binder för resp akter i resp stötfångare, dvs inte bara fäster i takräcket/lastbågarna. Själv gillar jag Thules upp&nervända U för att fästa kajakerna i. När du satt fast kajakerna, känn att kajaker och bil är ett, dvs ruckar du på kajaken så rör sig hela bilen, inte bara kajaken. Och tänk på reglerna för utsjutande last och markera med flagga/lampa beroende på dagsljus eller ej.
http://www.vv.se/Trafiken/Bil/Sakerhet-i-bil/Lastsakring/

http://publikationswebbutik.vv.se/u...strof_rad_regler_och_tips_vid_lastsakring.pdf

/Patrik
 
En liten billig låg kombibil med rails och lastvikt 75kg på taket. Det är mitt önskemål på kajakbil.

Min med!

Helst med sidohängd bagagelucka så inte luckan slår i kajakerna. Och så riktigt långa rails. och rejäla krokar fram och bak om man vill kunna binda snöre ner till bilen (inga fåniga gömda klena prylar bakom massa plastjox).
Och så en snål el-hybrid-motor för framdrivningen. (10-20 mil på el, sen nåt annat bränsle)
Och givetvis bra ipod/iphone och spotify-integrering.
 
Min med!

Helst med sidohängd bagagelucka så inte luckan slår i kajakerna. Och så riktigt långa rails. och rejäla krokar fram och bak om man vill kunna binda snöre ner till bilen (inga fåniga gömda klena prylar bakom massa plastjox).
Och så en snål el-hybrid-motor för framdrivningen. (10-20 mil på el, sen nåt annat bränsle)
Och givetvis bra ipod/iphone och spotify-integrering.

Du får köpa en Mini Cooper Clubman. Där är det två bakdörrar som är sidohängda. Sen kommer du upp till folkabussar och liknande. Fördelen där är att du inte behöver tält utan kan sova i bussen - men den kanske är lite stor att få ner under däck i kanoten ;-)
 
Du får köpa en Mini Cooper Clubman. Där är det två bakdörrar som är sidohängda. Sen kommer du upp till folkabussar och liknande. Fördelen där är att du inte behöver tält utan kan sova i bussen - men den kanske är lite stor att få ner under däck i kanoten ;-)

Har sett Mini clubman, tyvärr väldigt korta takrelingar/rails. Dessutom känns den onödigt kostsam.
Blev en korean istället.
 
Hur långt tänker du köra?

Passat är mitt val av de du listade. Äldre Passatdieselar kan köras på biodiesel vilket är bra för miljön.

Själv har jag en Renault Kangoo med sidohängda bakdörrar vilken fungerar bra för allt möjligt med stor lastkapacitet både volym och viktmässigt inklusive kajaktransporter men du torde få lägre driftskostnader och lite lättare att lyfta upp kajakerna med en Passat.

Snöre i för ock akter tycker jag är obligatoriskt vid kajaktransporter. Har diskuterats i en tråd här nyligen.

Thure
 
Allt går, här är vår variant

En liten kort och rolig bil. Lite som en kombi. Lassar förvånansvärt mycket. Dock väl kort mellan takräckena. Mycket utstick blir det bak :)
 

Bilagor

  • 5491_138224944324_595759324_3257575_7528889_n.jpg
    5491_138224944324_595759324_3257575_7528889_n.jpg
    61.2 KB · Visningar: 3,540
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flamingon Kajak på Ålandsfärjan utan bil? Paddling allmänt 16
Brune Erfarenhet av Thule K-Guard? Paddling allmänt 4
baswede Parkering av bil och iläggning av kajak nära Tjärnö? Paddling allmänt 4
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...