Paddelteknik vs teknisk paddling - eller en dåres försvarstal

Kan inte förstå att det måste bli krock mellan dom här olika paddelskolorna! Träffade en kille från Norge som inte förstod våra "bråk" I Norge har samma kille oftast fler kajaker! En för lite snabbare motion å träning ev dagturer å en kajak för lite lek å bus i vågorna å varför oxå inte en snabb expeditionkajak för långturerna!
Det ena behöver ju inte förta det andra ;)

/Janne

Så sant som det är sagt... Paddlar själv på det viset med stor behållning.

Krocken mellan skolorna tycker jag sen här mest tar sig uttryck i att riddaren i vit rustning (Kåre) rycker ut till strid mot rolltalibaner och andra onda krafter som står för en annan grundfilosofi än hans egen... Men frågan är om det inte är mer Don Quijote över det hela, finns det verkligen några onda krafter att strida mot? Det höga tonläget och att se "onda krafter" i alla hörn tycker jag mig mest se hos Kåre...

Men, inget fel i det, jag tycker det är helt ok att en tillverkare av kvalitetsutrustning med en tydlig grundfilosofi kring det man sysslar med kämpar för sin syn. Dessutom, och det är ju inte minst viktigt på ett forum - debatten blir ju roligare och får forumet att leva...
 
Bra Björn att du efter åratal av övning och metervis av bokläsande kan hantera kajaken bättre än de flesta och mig inkluderat.

Var och varannan dag möter jag olika människor som kommer till oss för att ev köpa kajak och många är totalt gröna dsv de har sett kajaker på avstånd och blivit nyfikna. Det första de säger är att de vill paddla ”havskajak” och då kan man ju undra vad det är för något? Frågar man sedan vad de menar så vet de inte vad en ”havskajak” är, vilket är lite absurt för det vet jag själv inte. Situationen blir ju nästan lite löjlig.

Sedan brukar de flesta säga att de vill ha en kajak för motionspaddling med möjligheten att ta med packning för en veckotur då de har semester och då brukar jag påpeka att det inte finns en kajak som är optimal för alla förhållanden så det blir att kompromissa mellan olika egenskaper för att ringa in en kajak som motsvarar kundens önskemål vad gäller det mesta och att kunden blir medveten om vilka prioriteringar som är viktigast för han/hon.

Väldigt sällan står förmågan att rolla med ett stearinljus i näven högst på priolistan även om det kanske kan vara kul att impa på folk med. Visst är många nyfikna på att lära sig rolla men de ser det oftast som ett naturigt steg att så småningom prova och lära sig men sällan en egenskap som prioriteras vid ett första köp. De flesta inser att de troligtvis inte kommer kunna nyttja denna förmåga i skarpt läge med lastad kajak( i alla fall inte initialt) och att andra prioriteringar oftast känns viktigare, så som att lätt ta sig i och ur även om man är lite skröpplig samt att enkelt kunna ändra sittställning under längre pass eller kunna vädra tårna utanför kajaken då fotsvampen gör sig påmind.

Som jag påpekat förut så tror jag att tjatet om rollar skrämmer fler nybörjare än lockar till sporten även om det går att lära tant Agda att rolla i lämplig kajak och bassäng. Här tycker jag att de som ofta skriver och läser på detta forum har ett visst ansvar eftersom både, säljare, tillverkare, instruktörer, press etc, medverkar då nybörjarna tar sina första paddeltag och köper sin första kajak. Begreppet ”havskajak”, teknisk/teknik etc. gör att ev nybörjare direkt skall ta ställning i rolldebatten där inte ens experterna är enade är olyckligt.

Inte sällan anlitas rolltalibaner som sakkunniga då nybörjare skall värvas och många vittnar då om hur farligt det kan vara om man inte behärskar denna teknik vilket gör att vissa avstår från glädjen och nöjet att paddla eller att de köper en kajak som inte motsvarar deras förväntningar vad gäller användande.

Så för mig känns det angeläget att slippa ta denna diskussion med var och varannan nybörjare och jag tror att fler instämmer i detta. Som jag skrivit tidigare har jag inget problem med att många gillar att kunna rolla etc men ibland blir det bara för mycket tjat om ”havskajaker”.

/Kåre

Den här måste ha hamnat i fel forum? Inlägget från Björn som triggade dig att skriva kan jag inte hitta i detta forum, som handlade om paddelteknik, jag tror huvudinslaget var antal paddeltag per minut. Det fanns ett annat forum om rollar dock.

Hade jag varit försäljare hade jag säkert också helst velat slippa diskutera sådan som troligen andra produkter var bättre skaffade för att hantera, antingen det behövs eller ej, eller sådant som får folk att tänka sig för en gång extra innan de lägger pengarna.

Men tror du inte köparna är nöjdare om de känner sig medvetna och lugnade, hellre än trygga och ovetande?

Din diskussion om rollen kunde lika gärna handlat om wet exit. Hur många paddlare drabbas egentligen av en oväntad wet exit? Jag har lagt märke till att rena nybörjare klarar rätt rejäla vågor oväntat bra, utom några få olyckliga. Ändå diskuteras det att man skall gå en säkerhetskurs innan man kan låna en kajak, lära sig wet exit, flottörräddning. Skrämmer inte sådana kurser folk i onödan? Slår vad om att 95% eller 99.5% av de som bara vill paddla och inte leka aldrig behöver en wet exit under sin paddling, speciellt inte om de håller sig till väder de klarar.

Det är inte så att du säljer något som har större fördelar för wet exit och flottör, och därför ser den säkerhetsdiskussionen som välkommen, mycket hellre än rollar som inte går bra ihop med dina produkter?

--- Mats ---
 
Vad innebär det att "drabbas av en wet exit"?

Daniel

Någonting, vad som helst, har hänt dig som gör att du är tvungen att klättra ut ur kajaken medan du är i vatten. (Du lämnar kajaken och du blir våt).

Orsaken som sådan kvittar, men du har troligen vält vid en brygga, en strand, eller på grund av en svallvåg eller vad som helst.

--- Mats ---
 
ok

klättra ur kajaken behöver man väl bara om sitbrunnen är väldigt liten eller? Med kajaker med nyckelhål och vanlig 40*80 brunn är det väl knappast nödvändigt att träna på evakuering, det sköter sig själv liksom. Flottörräddning med paddel är ju inget kul eftersom man repar akterdäck. Kolla på Fischers film om du är osäker på hur VKV-systemet funkar. Han har visserligen vidareutvecklat VKVs idé.

På tal om "rocker". Kåre, skulle inte sliten gammal Lisa funka som underrede på en gungstol?

Daniel
 
klättra ur kajaken behöver man väl bara om sitbrunnen är väldigt liten eller? Med kajaker med nyckelhål och vanlig 40*80 brunn är det väl knappast nödvändigt att träna på evakuering, det sköter sig själv liksom. Flottörräddning med paddel är ju inget kul eftersom man repar akterdäck. Kolla på Fischers film om du är osäker på hur VKV-systemet funkar. Han har visserligen vidareutvecklat VKVs idé.

På tal om "rocker". Kåre, skulle inte sliten gammal Lisa funka som underrede på en gungstol?

Daniel

Se där, det finns argument mat att man skulle behöva träna på att ta sig ur kajaken. Flottörräddnngen dessutom förstör kajakens lack, så den bör man inte träna på, uppskattar arguementet, det hade jag inte hittat själv. Gamla fru Agda som köpt kajak (hon var med i ett exempel innan) skulle säkert bli förfärad av att behöva repa sin kajak eller tvingas lära sig välta den för att bevisa att hon kan ta sig ur. Så på samma sätt som en del hävdar rollen skrämmer, och inte behöver tränas på, kan man säga att flottärräddning inte passar tant Agda, och att tvingas bevisa att man kan komma ur kajaken om den vält kommer också att leda hennes tankar till otäcka associationer med kajak istället för det nöje somliga vill är det enda hon skall se till när hon köpaer sin kajak.

Därmed finns det lika bra argument, lika konstlade, och lika aningslösa, mot träning av flottörräddning och, kamraträddning som mot roll. Nu är frågan, eftersom de flesta trots allt kan ta sig ur sin kajak, och troligen också någon gång tränat antingen flottörräddning eller kamraträddning, kan vi få till en debatt med en massa samstämmighet kring onödigheten i dessa tekniker? Eller är det så som så många gånger förr, att de säkerhetstekniker man redan behärskar ser man som nödvändiga, det är de man ännu inte kan som man argumenterar emot?

--- Mats ---
 
.......Gamla fru Agda som köpt kajak (hon var med i ett exempel innan) skulle säkert bli förfärad av att behöva repa sin kajak eller tvingas lära sig välta den för att bevisa att hon kan ta sig ur. Så på samma sätt som en del hävdar rollen skrämmer, och inte behöver tränas på, kan man säga att flottärräddning inte passar tant Agda, och att tvingas bevisa att man kan komma ur kajaken om den vält kommer också att leda hennes tankar till otäcka associationer med kajak istället för det nöje somliga vill är det enda hon skall se till när hon köpaer sin kajak.

--- Mats ---

Nog ligger det mycket sanning i den argumentationsriktningen. Titta på filmen http://www.youtube.com/watch?v=8ls6sZK7qus en vkv räddning ur skolboken. 2 minuter med diverse, vågar jag påstå, i mångas ögon mycket gymnastiska inslag...

Kåre m.fl. argumenterar ju för att pratet om rollande som räddningsmetod skrämmer nybörjare. Nog torde synen av denna "enkla" metod för självräddning skrämma lika mycket när nybörjaren som ser detta föreställer sig själv i kallt vatten genomförande denna gymnastiska övning...

Alltså OM vi ska hävda att någon form av självräddningskunskap är en nödvändig färdighet för att plaska fram i en kajak så får vi nog samtidigt köpa att såväl flottörmetoder som rollar kan "skrämma" många. Frågan är då om det verkligen ÄR en nödvändig färdighet (självräddning alltså) för att ge sig ut och paddla? Om svaret är ja så skrämmer ju då en "enkel" metod som den som visas i filmen lika mycket som en roll...

Jag lutar nog åt att svaret i stället är nej. Det är ingen nödvändighet att vare sig lära sig flottörräddning eller roll. Det handlar ju om hur man paddlar. Vid någon punkt i "karriären" blir självräddningskunskaper nödvändiga. Vid någon punkt blir rollkunskaper om inte nödvändiga men mycket bra att ha i bakfickan.

Liknande funderingar, men då inte i "nybörjaränden" av spektrat har ju dryftats i tråden "mer bränsle i rolldebatten" och jag har ju personligen erfarenhet av att rolla och har sett andra obehindrat rolla i mycket tuffa förhållanden som de utanför Vallerö vid årets Stockenträff. Jag har fortfarande inte sett någon genomföra eller ens hört någon berätta om erfarenheter av en flottörräddning som den i filmen i motsvarande förhållanden. Jag undrar fortfarande om det ens är möjligt...

/Rickard
 
Alltså OM vi ska hävda att någon form av självräddningskunskap är en nödvändig färdighet för att plaska fram i en kajak så får vi nog samtidigt köpa att såväl flottörmetoder som rollar kan "skrämma" många. Frågan är då om det verkligen ÄR en nödvändig färdighet (självräddning alltså) för att ge sig ut och paddla? Om svaret är ja så skrämmer ju då en "enkel" metod som den som visas i filmen lika mycket som en roll...

Jag lutar nog åt att svaret i stället är nej. Det är ingen nödvändighet att vare sig lära sig flottörräddning eller roll. Det handlar ju om hur man paddlar. Vid någon punkt i "karriären" blir självräddningskunskaper nödvändiga. Vid någon punkt blir rollkunskaper om inte nödvändiga men mycket bra att ha i bakfickan.

Jag lutar lite i samma riktning. I min ungdom behärskade jag ingen egentlig räddningsmetod alls - inte någon sådan som brukar tas upp när räddningsmetoder diskuteras iaf. Bra klarade jag mig ändå - inte för att jag inte stjälpte, men för att jag kunde simma in till stranden med kanoten på släp. Det är en räddningsmetod som har den uppenbara begränsningen att man behöver en landstigningsvänlig strand nära, men håller man sig till inre skärgård, mindre insjöar och åar, har man praktiskt taget alltid det (och somliga människor är faktiskt nöjda med en sådan begränsning!). Att lära sig (andra) räddningsmetoder handlar alltså mer om att utöka sina ruttvalsmöjligheter än att vara en nödvändighet redan på nybörjarstadiet.
 
??? Handlade inte den här tråden om paddelteknik, och så fanns det en annan där det käbblades om rollning?
Eller har det blivit krig och paddelteknik i rolltråden istället?
 
Ingvar:

Jag är helt enig i att roll är den bästa räddningsteknik som finns, när den fungerar. Men då man aldrig kan öva in den i skarpt läge måste man ha ett alternativ.

Det var Jan Fasting (en av värdens bästa roll-experter och forskannotist), som hjälpte oss att utveckla vårt alternativ, då inte ens han ville lita till endast rollen som säkerhetsalternativ, när han försökte paddla över Nordatlanten.

Fortsätt för all del att öva rollar, men lita inte till att rollen räcker när den behövs.

P.S. Till nästa år skall vi ha roll-lekkajaker i sortimentet 3versioner Black Pearl designade av Thomasson och producerade av Seabird.

Kåre:

När jag var i 18-års åldern och hade lite skralt med penningar åkte jag till Cervinia i Italien för att åka skidor med kompisarna. Pengabristen gjorde att jag fick använda min skitiga gamla verkstads overall och ett par skabbigga hyrskidor på plats efter lite prutande. Trots brist på märkeskläder och märkesutrustning och endast erfarenhet från miniskidor i barnbackar åkte jag som en dröm jämte de fullt utrustade jetset-Italienarna som oftast endast klarade av att sitta i baren för att sedan säga att de varit på skidsemester.

Jag möter lite samma problem i kajaksporten dvs många köper massor av utrustning av olika gurus och tar deras argument som amen i kyrkan utan att tänka själva på vilka behov de har och hur de skall använda materialet och det retar mig.

Appr Norge och talibandebatten så har det stormat ganska ordentligt på nordatlanten:

Tex:
Del1 http://www.padleforbundet.no/forum/index.php?topic=3023.0
Del2 http://www.padleforbundet.no/forum/index.php?topic=4769.0

Det många fler exempel om någon orkar leta lite. Tongångarna är liknande och argumenten de samma. Dvs en grupp som marknadsför britt-kajaker och kursverksamhet och en som försvarar den skandinaviska typen.

Det skall bli riktigt kul att sälja Björns/Seabirds kajaker från udden till de som älskar att vältra sig i kajak och givetvis kommer jag själv att ge mig ut för att leka med dessa kajaker men tro för guds skull inte att jag dyvlar på dessa kajaker till tant Agda om hon inte själv vill.

/Kåre
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niftigolebb Paddelteknik Vingpaddel Paddling allmänt 6
liedberg paddelteknik - roddteknik Paddling allmänt 1
liedberg Paddelteknik Paddling allmänt 12
Strmbrg Paddelteknik... Paddling allmänt 0
hassex Paddelteknik Paddling allmänt 0
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 15
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...