Någon som provpaddlat nya Point65 XP18?

Min Commander väger exakt 23,15kg med roder,luckor,inbyggd kompass fotpump,tycker det är rätt ok faktiskt ;)

/Janne

Med den utrustningen så är det betydligt bättre än jag trodde - men för att komma upp till rätt ok skulle jag nog helst vilja komma ner till närmare 20 kg nånting va.. ;)

Fast jag har ju å a s inte vägt min egen senaste..

/ Ulf
 
Håller med om att man känner skillnad på 23,5 och 20 när kajaken ska upp på ett högt biltak!
Men å andra sidan är det ju inte fel att väga för att få en rätt uppfattning.
Hade en gång en XP som var mer än 3 kg tyngre än specifikationen.

En låg bil är förresten nästan lika bra som en lätt kajak! :)
 
Välunderättad?

Tiden 1:35:21 på SKM:s 15 km ger 9,44 km/h. Enligt vanligtvis välunderrättade människor i Brunnsviken träningspaddlar MdB där så helt otränad är han nog inte...

Här var det en som kollar upp mina förehavanden! Men dina vanligtvis välunderättade källor är nog lite förlegade. Jo jag har varit med några gånger på BKKs motionsträning på onsdagar fram till SM i surfski 31 august 2008. Ett SM som jag kom sist i och Jonas Fager vann. I år har jag nog paddlat ca 10 gånger, ty jag har varit så upptagen med att ta fram nya modeller åt Point. Inför SKM i år hade jag paddlat en gång månaden innan. Dessutom var jag lite krasslig. Jag paddlade mest för att njuta av en första tur i en kajak som kom till Sverige dagen innan.

Att jämföra olika kajaker med olika paddlare är omöjligt, men på grund av att Revalen är 20 cm längre så borde den ha en topphastighet som är 0.2 knop snabbare. Erik undrade om XP18 var snabb, mitt svar var att den är mycket stabil och har en snabbhet i parritet med Reval Commander Type-S.
 
Att jämföra olika kajaker med olika paddlare är omöjligt, men på grund av att Revalen är 20 cm längre så borde den ha en topphastighet som är 0.2 knop snabbare. Erik undrade om XP18 var snabb, mitt svar var att den är mycket stabil och har en snabbhet i parritet med Reval Commander Type-S.

Det är ju faktiskt rätt svårt att jämföra "kanoternas hastighet" , t o m när man själv sitter i dem och gör jämförelsen. Antar att du fått tid att paddla XP18 mycket efter SKM. Hur mycket har du paddlat Commandern?
 
Senast ändrad:
Några svar

Hej Magnus!

Det är kul med lite nytänkande bland kajakbyggarna och Reval som har nämnts innan tycker jag har lyckats mycket bra med sin Extreme/Commanderserie. Aningens tunga och dyra kanske men annars en schyst kombination av form & funktion.

SVAR: Är en frontlucka på en diameter 20 cm och ingen fika lucka att beteckna som en schyst funktion?

Tyvärr är jag inte riktigt lika säker på Point65 XP18. Men eftersom jag är rätt nyfiken på hur du tänkte när du ritade den skulle jag verkligen uppskatta om du ville kommentera lite frågor, när du ändå är på tråden liksom..

Är XP18 avsedd som skädda eller roderkajak? Det är väldigt svårt att få till en bra kombination och vad jag känner till så finns det inga riktigt bra exempel. Om du ska ha en bra funktion på rodret så krävs det att fören biter ordentligt, så rodret har något att jobba med (annars kasar bara kajaken i sidled..) - men en greppande för är inte så kul på en skäddakajak..

SVAR: Nu känner du till en bra kombination. :) Vid kantsättning lyfts för och akter upp på XP18 och svänger "på en femöring" utan roder. Surfskis är ju kända att ha extremt bra styrrespons men ta bort rodret på och försök hålla kurs... Så gott som omöjligt.

Varför en platt botten på en kajak som är 54 bred? Stabilitetsskäl..? På plattvatten är 54 cm nog att betrakta rätt stabilt för de flesta kajaker. I vågor däremot så rör ju sig en rundbottnad kajak betydligt mer förutsägbart än en plattbottnad. Med mindre våt yta.

SVAR: Har redan förklarat i tidigare inlägg

Det stora förskeppet? Visserligen så blir kajaken inte så lovgirig och dyker inte lika mycket i sjö som du säger, men går stampigare, och vindmotståndet..? Eftersom för och akterskepp har så stor skillnad i höjd misstänker jag att den blir svårjobbat i hårt väder. Särskilt när du ska lova upp mot vinden (och du har mer vind än sjö..), vilket kan vara knepigt i de flesta kajaker.

Svar: Likt en surfski så har XP18 hög för och lågt akterdäck. Dessa kajaker är anpassadse för grov sjö och starka vindar. Förskeppet på XP18 är av wavepiersing design, förskeppet går genom små vågor och stampar inte, vilet ger en snabbare fart mot vågorna. I större vågor så tar den stora volymen hand om fören och lyfter den ut vattnet. Det är en väl avvägt balans.
Om man paddlar utan roder så är det bara att fälla in skeddan lite så lovar den snällt upp.

Sen lite annat löst gnäll.. Säkerhetslinor försänkta i däcket gör inte så stor nytta va..? Eller hur greppar man dom när det är kallt och man har handskar på händerna. Två färger är snyggt men ett elände när man ska reparera. Vikten - 25 kg utan luckor och roder på en kajak som ska vara snabb.

SVAR: Spåret som säkethetslinorna är försänkta i är så stora att du kan ha dubbla lovikavantar och ändå få grepp.
Visst är det snyggt med två färger på en kajak. Nästan alla kajaker har två färger. En skrovfärg och en däcksfärg. Vi har valt att dela upp färgerna lite annorlunda. Om du har problem med att hålla i ordning på två färger när du skall laga din kajak kanske du bör lämna den till någon som kan, det lär inte vara svårt att hitta. Dock är alla färgade kajaker (enfärgade som tvåfärgade) svårare att laga då färgen bleks och det lagade stället inte är det. Visst kan man ha en helvit kajak, men det är lite tråkigt. Dessutom blir man ganska osynlig för övrig båttrafik när det går gäss på sjön


På det hela taget lite för mycket form och för lite funktion alltså..

SVAR: Mycket form,ja. Men bakom varje form finns en funktion.

Som sagt, inte helt positiv kanske men det vore jättekul om du hade lust att svara. Och för att förekomma alla, nej jag har inte provpaddlat den och det är fullt möjligt att jag egentligen inte har en aning om vad jag säger..

Svar: För mig är det tydligt att du inte har testat den. Provdaddla kommentera gärna sedan.

/ Ulf

Svaret är inskivet i quoten.
 
Paddling?

Det är ju faktiskt rätt svårt att jämföra "kanoternas hastighet" , t o m när man själv sitter i dem och gör jämförelsen. Antar att du fått tid att paddla XP18 mycket efter SKM. Hur mycket har du paddlat Commandern?

Har tyvärr bara hunnit att paddla ett par gånger sedan SKM. Jag håller på med en drömkajak som inte vill bli färdig någon gång.
Jag har inte haft tillfälle att testa en Commander. Jag har inte sneglat på denna kajak då jag tog fram XP18. Jag utgick från min surfskibakgrund. Det är ni som har jämfört XP18 med Commandern. Är det någon ägare av denna kajak som vill ut och paddla så kanske jag kan dyka upp med en XP18.
 
Teori

Trodde vi var överens om att Commander type-S var snabbare mkt pgr av längre vattenlinje,5kg lättare å en rundare skrovform ;)

/Janne

Jag sade i teorin, de fem kilo extra är för att ge lite handikap. ;)

Om XP18 hade kostat 35 000 i stället för 23 000 kr hade den kunnat byggas i mer exotiska material som hade sänkt vikten avsevärt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
friluftaren Någon som vet vilket format filmen kommer i? Paddling allmänt 16
krilars Söker någon som utför kajakreparationer Paddling allmänt 6
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Struensee Någon som hyrt packrafts? Paddling allmänt 2
Pjonta Paddlat någon av de oreglerade älvarna? Paddling allmänt 4
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Lasse Be Båtmässan i Göteborg någon för den kajakburne? Paddling allmänt 4
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
birru Någon som paddlat Torneträsk-Kurravaara? Paddling allmänt 0
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
Jörgen Larsson Någon som provat Oru kajak? Paddling allmänt 4
Flärp Kayman Fury - någon? Paddling allmänt 8
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
Kanii Någon som vet något om Oreälven? Paddling allmänt 0
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
bash Elie Straight 140 XE, någon som testat? Paddling allmänt 1
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
mattiasbacklund Aquilo Core någon? Paddling allmänt 6
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
gegga moya Några dagars tur i skärgårn, tips någon? Paddling allmänt 6
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
fredl Köpt en "ny" tvåmanskajak, "Hart" någon som vet något om den? Paddling allmänt 6
freetime Nelo Inuk, någon som provat? Paddling allmänt 12
olmar Alaska i Augusti någon? Paddling allmänt 0
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
North shore Behöver någon plats? Paddling allmänt 0
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
martar Någon som provat Necky Narpa? Paddling allmänt 1
North shore Snabbkurs Någon? Paddling allmänt 2
PrebenN Baltic 530 el Freeline 525 - någon som sett/provat/köpt? Paddling allmänt 10
dunderbjorn Göta kanal någon? Paddling allmänt 1
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
Staffan Andersson Någon som... Paddling allmänt 3
Andtrax Biltemas sit-on-top någon? Paddling allmänt 29
plp Kan någon identifiera denna kajak? Paddling allmänt 2
Kajakjagare Någon som paddlar i Åar här? Paddling allmänt 18
progg Hajfiske från kajak, någon? :) Paddling allmänt 1
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
hs Paddla drag, någon? Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Bialowieza? Någon som varit där? Paddling allmänt 4
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
hassex Någon forumit?? Paddling allmänt 1
surfban Finns det någon certifierning för färdledare? Paddling allmänt 8
johan5588 -Någon som har erfarenhet av P&H Iceflow ? Paddling allmänt 6
Magnus_74 någon som provat Valley Rapier 18 eller 20? Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.