Havererat Smart Track roder

Jag följer noggrannt min vän James Baxters färd på skidor längs Norge och i kajak runt Norges kust. http://www.skipaddlenorway.com Han har en detaljerad och trevlig blog. För några dagar sedan startade han sin paddling vid Grense Jakobselv efter att ha åkt skidor (och cyklat) hit. Han har en splitterny kajak som levererats till Kirkenes från fabrik. Gissa vad som hände! Första dagen när han satt sig i kajaken gick ena roderpedalen på Smart Track rodret av. Hur kul tror ni detta kan vara när man har 3000 km kvar?
Man kan ju fråga sig om det är så klokt att starta en sådan färd utan att ens ha provsuttit kajaken, men det måste ju ha varit något extremt med pedalen. Men i övrigt är James en mycket noggrann man, så det förvånar. I bloggen på dag 136 och dag 138 kan ni läsa hur han löser problemen. Det brukar gå snabbt med hans effektivitet.
Själv har jag råkat ut för haveri med Smart Track två gånger, men då har det varit en sprint som håller ihop pedalerna och justeringspinnarna som fallit ur. Inte heller då har man något mothåll för foten och det går inte att styra. Man får lossa på hela pedalpaketet och hela konstruktionen faller lätt samman, och man sitter där med en hög skrot. Tur att jag alltid haft några ingeniörer närvarande. Jag har blivit rekommenderad att klistra fast sprinten, men man har ju inte alltid det där limmet till hands där på skäret, och sedan blir det inte av att ta isär det hela igen, utan man lever på hoppet att det inte skall ske igen. Jag skall inte paddla Norges kust! Mitt haveri har inträffat i två olika kajaker, så det är inte någon tillfällighet.
C.
 
Håller helt med om att kvaliteten på Smart Tracks rodersystem är låg.
Har råkat ut för diverse:
¤ fjädern som ska hålla nere roderbladet tappade spänsten första säsongen - fick ny på garanti från Trapper
¤ de små fjädrarna som fjädrar tillbaka pedalerna gick av och trillade ur andra säsongen
¤ basplattan som pedalen är monterad på sprack efter ett år
¤ infästningen av rodret är rangligt - har förstärkt det
Även om man kan hanka sig fram utan roder så är det väldigt irriterande när något går sönder vilket ofta händer längts bort på turen.
Så förutom den goda egenskapen att det är lättinställt tycker jag Smart Track är överreklamerat.
Har bytt till Lettmann pedalställ och är nöjd med det.
 
Håller helt med om att kvaliteten på Smart Tracks rodersystem är låg.
Har råkat ut för diverse:
¤ fjädern som ska hålla nere roderbladet tappade spänsten första säsongen - fick ny på garanti från Trapper
¤ de små fjädrarna som fjädrar tillbaka pedalerna gick av och trillade ur andra säsongen
¤ basplattan som pedalen är monterad på sprack efter ett år
¤ infästningen av rodret är rangligt - har förstärkt det
Även om man kan hanka sig fram utan roder så är det väldigt irriterande när något går sönder vilket ofta händer längts bort på turen.
Så förutom den goda egenskapen att det är lättinställt tycker jag Smart Track är överreklamerat.
Har bytt till Lettmann pedalställ och är nöjd med det.

Det är väl rodret som anses vara bättre än många andra? Pedalstället kanske är innovativt, men knappast bra.
Rodret är inte styvt som ett underliggande, men bättre än de flesta andra släproder. Roderhuvudet finns i 2 olika utföranden. Ett för att monteras i Kajaksports hylsa och ett annat som plastas i aktern.

Visst finns det förbättringspotential på roderhuvudet.
 
Har rodervarianten med roderaxeln lagrad i ett inplastat rör. Rodret sitter bara fixerat på ovansidan och efter att ha paddlat en säsong med några smällar på rodret så började det kännas vingligt. Och principen med en punkt som får bära all last tilltalar inte mig som mekanist.
Jag gjorde en ny förlängd roderaxel så att det fick plats en hållare på undersidan av röret också.
Nu är det stabilt med fixering på både över- och undersidan.
Så med annat pedalställ och förbättringar på roderhuvudet kan Smart Track bli bra.
 
Bla Reval kayaks har den stabilare versionen med fästen inplastade i aktern. Fördelen är också att rodrets framkant kommer nära kajakens mittlinje och därmed bromsar mindre.

Troligtvis är den modell som bl.a. Trapper använder enklare att montera och därmed håller ner priset på kajaken.

Angående fjärdern i rodret har jag inte upplevt att den blivit svagare, men jag kanske inte har använt kajaken tillräckligt mycket? Brukar dock förvara kajaken med rodret nedfällt. Har säkert betydelse.
 
Kan kanske ha betydelse, men egentligen ska det inte ha betydelse om det inte är stolligt dimensionerat.
En stålfjäder är ju idealelastiskt, och tappar bara spänsten om den belastas förbi sin kollapsgräns. Om den förvaras komprimerad, men inom det normala användningsområdet, så har tiden ingen betydelse om vi inte börjar tala om väääldigt lång tid. Fast då blir det väl främst ett problem för framtida arvtagare till kajaken.

Att fjädrar ändå tappar spänsten är inte så ovanligt, men då beror det på att man överbelastat dem.
Har haft kajaker med Smarttrack (Sealline)-rodret sedan ganska många år utan problem, men det har främst varit med pinnstyrning, och det har varit flera olika kajaker.
(Har för mig att jag sett nåt roder med havererad fjäder och resårband som nödlösning istället, men då beror det gissningsvis på att det havererat vid montering/demontering.)
 
Jag hade fel minnesbild - spiralfjädern tappade inte spänsten utan gick av.
Fast det är ju inte bättre ur kvalitetssynpunkt.
 
Roligt med bra förbättringar!

Jag gjorde en ny förlängd roderaxel så att det fick plats en hållare på undersidan av röret också.
Nu är det stabilt med fixering på både över- och undersidan.
Så med annat pedalställ och förbättringar på roderhuvudet kan Smart Track bli bra.

Har Smart Track med 2 fästpunker å det funkar mkt bra kan hålla med om att Lettmanns mittenplacerade pedalställ är en stor förbättring! Praktiskt taget ingenting kan gå sönder på det + du kan nästan få till lika fin benplacering som vid pinnstyrning!
Skulle vara roligt få se en bild på planktons nästa förbättring med en hållare på undersidan av roderhuvudet! Bild på dom mittenplacerade pedalerna har jag redan fått förmånen att se ;)

/Janne
 
Att fjädrar ändå tappar spänsten är inte så ovanligt, men då beror det på att man överbelastat dem.
Har haft kajaker med Smarttrack (Sealline)-rodret sedan ganska många år utan problem, men det har främst varit med pinnstyrning, och det har varit flera olika kajaker.
Jodå sträckgräns är inte ett okänt område, men det finns olika kvalite av fjäderstål. Kanske inget som behöver avhandlas i detta forum? Typexempel på fjädrar som slits utan att sträckgränsen nås är t.ex. fjädrar som sitter bakre växelföraren på cyklar.
 
Reklamationer

Trapper har haft väldigt lite reklamationer på ST rodrena. Dom få man har ersätter man utan större väsen. Oftast verkar det vara någon typ av handhavandefel. I ett fall hade man spänt upp fjädern betydligt mer än den var avsedd för. Dock är ju även detta ett garantifel eftersom uppenbarligen dokumentationen inte funkade

För sin komplexitet funkar ST rodrena helt OK. Trapper är inte organiserade för att hålla på med reklamationer. Går något sönder måste en person avbryta tillverkningen för att ta hand om reklamtionen. Vilket förstås inte är effektivt.

Glappar roderaxeln räcker det oftast att dra åt den låsmutter som sitter högst upp på roderaxeln

Ett tag sålde man Ainsworth paddlar vilket man helt enkelt fick sluta med antalet reklamationer blev helt enkelt för många och tog för mycket energi från annat

Hans Friedel
 
Usla paddlar

Ett tag sålde man Ainsworth paddlar vilket man helt enkelt fick sluta med antalet reklamationer blev helt enkelt för många och tog för mycket energi från annat Hans Friedel[/QUOTE sa:
Antar att Ainsworth var så usla att de slutade sälja deras paddlar?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.