Clifford kajak

Alla får ha sin egen uppfattning

och torgföra den avseende säkerhet. En fri diskussion borde vara självklar. Men är det någon av er som kan visa att mera olyckor sker med en viss kajakfilosofi? Har vi överhuvudtaget några hårddata därvidlag?

Jag har varit ledare för många nybörjare eller nästan nybörjare. I de sammanhangen är det både för och nackdelar med roder respektive roderlösa kajaker. Helt klart har jag föredragit stor sittbrunn och roder till vuxna nybörjare i grupp och skärgårdsmiljö. Detta mest för att gruppen blir mera jämnspelt och oftast inte har haft några problem att t ex hålla kursen i sned medsjö. I och för sig så måste man ofta hjälpa till med roderjusteringar men det finns idag en del rätt lättanvända rodersystem som har minskat strulet.

Samtidigt så kan det innebära en snabbare utveckling av manöverförmågan om paddlaren med begränsad erfarnhet paddlar en nätt kajak utan roder och med bra kontakt mellan höfterna och lådan. Forspaddlngserfarenheter rockhopping etc är mycket nyttigt för alla långfärdspaddlare. Att träna eskimåsväng och på det sättet lära sig stöttningar träna att kapsejsa bogsera kamraträdda etc är bra. VKV-räddningsfilosofin är helt OK också.

Det finns en del andra säkerhetslösningar som förtjänar att uppmärksammas mer som t ex sittbrunnssäck och fotslinga för att kunna ta sig upp i typ en Yoo-A-Kim.

Jag vet att vissa ledare inom t ex Friluftsfrämjandet tidigare inte välkomnat kajaker med stor sittbrunn och roder på sina turer och utbildningar. De har haft en annan uppfattning än jag men jag tror att deras verksamhet fungerat utmärkt ändå.

Thure
 
[I

Jag har har tydligen haft fel sen 1990 eftersom jag paddlat och använt skäddan till att balansera kanoten och använt paddel samt lutning för att styra den. Konstigt nog har jag aldrig sett någon använda skäddareglaget för att styra kanoten men det är väl självförvållat eftersom jag för det mesta paddlar ensam.

Så för mig är skäddan fortfarande ett "o-roder" som jag använder för balansera och slippa styra med paddel eller lutning när jag vill rakt fram ;-)

Erik, du har såklart inte haft fel, jag uttryckte mig kanske lite dumt, borde såklart skrivit att skeddan går utmärkt att använda som roder.

Mvh,
Leif som också helst paddlar ensam...
 
Skäddan

är inget roder men en reglerbara skädda kan användas för öka eller minska lovgirighet och kurstabiltet. Ett sätt att flytta lateralplanet under vattnet i förhållande till vindplanet analogt med hur man styr en vindsurfingbräda men på den senare är det ju segelplnet man flyttar på i första hand.

En mer strömlinjeformad skädda vore att föredra framför en ren platta då den strömlinjeformade borde minska turbulens och cavitering.

Thure
 
och torgföra den avseende säkerhet. En fri diskussion borde vara självklar. Men är det någon av er som kan visa att mera olyckor sker med en viss kajakfilosofi? Har vi överhuvudtaget några hårddata därvidlag?.

Thure

Clifford har detta samt mycket mer att ge. Jag föreslår att förbundet och intresserade kontaktar honom för mera information och särskillt inför helgen.
/Kåre
 
skäddaroder eller var det roderskedda

Ja jag är ju mycket för att diskutera men undviker helst påhopp på andra personer eller företag. Intressant det här med skedda hur olika vi uppfattar denna lilla pryl, det är till och med viktigt hur vi stavar till skädda...

Jag vill gärna beskriva hur jag använder en kajak med skädda, ja jag paddlar ju lika mycket med roderkajaker som med skeddakajaker kanske jag skall nämna. Okej här kommer en liten "historia":
Vi säger att vi kör norrut eller nej söderut, det är varmare där, det är sidvind, skeddan är nere säg till hälften och kajaken håller den kurs jag vill, men nu tornar en ö upp sig eller vad det nu kan vara, och vill jag då gå öster eller väster om ön trimmar jag ner eller upp skäddan för att öka lovgirigheten (konstigt ord i sammanhanget girighet) eller skapa fallgirighet, kajaken svänger alltså, eller om man så vill ändrar kurs åt det håll jag vill. Visst kan jag kanta till kajaken men den kommer ju att lägga sig på samma kurs igen efter ett tag.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Okej folks nu tycker jag att det är lite tråkigt med alla påhopp här och jag aldrig har förstått varför man är emot en viss pryl, kajak eller sätt att gå, cykla eller paddla så jag tackar för mig i detta ämne.
/Leif
 
Menar du att det finns hårddata? Referens?

Thure

Clifford har detta samt mycket mer att ge. Jag föreslår att förbundet och intresserade kontaktar honom för mera information och särskillt inför helgen.
/Kåre

Och hittils har ju detta varit en ganska roande diskussion som böljat fram och tillbaka men... När en representant för en av de mest tongivande tillverkarna i landet sticker ut hakan och faktiskt påstår att det finns hårddata på att deras "system" och säkerhetstänk räddar liv medan andra står för - citat:

"Skall fiffel, ränksmideri och egennytta vara idealet eller skall vi hylla profiler med heder och samvete? Människoliv och pengar står på spel och jag hoppas alla har gått samvete och är karlar för sin hatt.

Om det är någon jag vill hålla i handen när det stormar på havet så är det Clifford vårt eget Svenska sjösäkerhets system personifierat."

/Kåre

Då har man stuckit ut hakan ganska långt och bör nog också backa upp det påstående med den hårddata som enligt uppgift på något vis - hur det nu kan ha gått till - ska ha insamlats och finnas hos nämnde Clifford.

/Rickard - som äger och paddlar både roder och skäddakajak
 
Vi får tacka Point65, TaheMarin och alla deras återförsäljare att de säljer skeddakajaker till svenska folket.

Skädda är som BT och Jens säger inget nytt ord. Skädda återfinns på motor och segelbåtar.

Alla utombordsmotorer och drev har skädda. Flertalet segelbåtar har skädda framför rodret. Gamla dukkajaker hade också skädda. Svima säljer skäddakajaker etc.

Kastar mig in i debatten eftersom jag är intresserad av språk. Google:
skedda segelbåt 905 träffar
skädda segelbåt 342 träffar
skädda motorbåt 563 träffar
skedda motorbåt 210 träffar

Nu säger det inte mycket om vilket som är rätt, ej heller om motorbåtsägare kan stava bättre än kajakpaddlare och seglare. Min ringa kunskap säger mig att båda är rätt. Skall höra mig för.

Göran
 
Det här med skädda...

Har paddlat skäddakajak i min ungdom ;-) Då använde jag skäddan till att göra kajaken så neutral å kursstabil som möjligt! Älskar att försöka paddla både långt å fort både då som nu! Ville jag ligga still å "leka" nånstans fällde jag såklart upp skäddan så den blev "villig" till mina kommandon!
Om detta har varit fel tycker jag skäddan verkar vara mkt krångligare än roder!
Tror jag håller mig till det(roder) i fortsättningen trots allt ;)
Ps på lördag startar Båtmässan i GBG, finns en liten kajakavdelning där med bl:
Marstrands kajaker,Point,Trapper,Reval Kayaks,Luft kajaker å Svenska Kanotförbundet

/Janne
 
och torgföra den avseende säkerhet. En fri diskussion borde vara självklar. Men är det någon av er som kan visa att mera olyckor sker med en viss kajakfilosofi? Har vi överhuvudtaget några hårddata därvidlag?

Jag har varit ledare för många nybörjare eller nästan nybörjare. I de sammanhangen är det både för och nackdelar med roder respektive roderlösa kajaker. Helt klart har jag föredragit stor sittbrunn och roder till vuxna nybörjare i grupp och skärgårdsmiljö. Detta mest för att gruppen blir mera jämnspelt och oftast inte har haft några problem att t ex hålla kursen i sned medsjö. I och för sig så måste man ofta hjälpa till med roderjusteringar men det finns idag en del rätt lättanvända rodersystem som har minskat strulet.

Samtidigt så kan det innebära en snabbare utveckling av manöverförmågan om paddlaren med begränsad erfarnhet paddlar en nätt kajak utan roder och med bra kontakt mellan höfterna och lådan. Forspaddlngserfarenheter rockhopping etc är mycket nyttigt för alla långfärdspaddlare. Att träna eskimåsväng och på det sättet lära sig stöttningar träna att kapsejsa bogsera kamraträdda etc är bra. VKV-räddningsfilosofin är helt OK också.

Det finns en del andra säkerhetslösningar som förtjänar att uppmärksammas mer som t ex sittbrunnssäck och fotslinga för att kunna ta sig upp i typ en Yoo-A-Kim.

Jag vet att vissa ledare inom t ex Friluftsfrämjandet tidigare inte välkomnat kajaker med stor sittbrunn och roder på sina turer och utbildningar. De har haft en annan uppfattning än jag men jag tror att deras verksamhet fungerat utmärkt ändå.

Thure

Stor sittbrunn och roder är inte Friluftsfrämjandet negativa till. Däremot ställer vi oss tveksamma
till kajaker som saknar vattentäta skott i för och akter. Vi vill att deltagare på våra kurser och turer
skall få prova så många olika kajakmodeller som möjligt för att de själva skall få avgöra vad som passar dem bäst Därför har lokalavdelningarna ofta olika modeller i sin flotta även om
det blir mer jobb för oss med underhåll och reparationer.
 
Hur en skädda fungerar.

Hej igen...här är en några beskrivningar på hur en skedda fungerar. Hoppas ni sticker ut och testar och har riktigt kul! :)

Först ett litet utdrag ur texten: The kayak skeg may be the most misunderstood piece of kayak equipment. Many people think the skeg is used to make the kayak track, but its function is to "trim" the boat when conditions affect its performance.

http://www.atlantickayaktours.com/pages/ExpertCenter/Equipment/skeg/Skeg-1.shtml

http://www.atlantickayaktours.com/pages/ExpertCenter/Equipment/skeg/Skeg-1A.shtml

Mvh,
Leif
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
K-Anka Ponton-film av Clifford Paddling allmänt 50
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...