Clifford kajak

Derek H är en klippa i det här gänget, verkligen herr blygsamhet själv va..? Han får ju Clifford att framstå som nästan diskret i jämförelse. När det gäller Nigel F så är ju i alla fall extremt trevlig i sitt sätt att vara och lära ut.

Men jag säger det igen; upphör aldrig att förvånas över att den här sysselsättningen drar till sig en sån exempellös samling "pretentious blowhards" - nästan värre än inom konstsvängen. Frågan är väl egentligen om man måste ha läggningen innan eller om det utvecklas naturligt efter ett tag.. Och vad gör man själv här..
/ Ulf
 
Jag gick på Derek H's predikan istället i slutet av -80 talet, vilket i sammanhanget är lite grövre. Se, lyssna och njut.

http://dashpointpirate.typepad.com/the_dash_point_pirate_woo/2007/10/a-conversation-.html

Ja jösses vilken ödmjuk människa ;) Sista minuten av filmen var riktigt rolig... "My claim to fame is...", "But that was done aldready in ... ", "Thats bullshit" =)


I USA debatteras det friskt på bl.a. paddling.net. Och att UK inte skulle ha debatt om för/mot roder, fniss.
Vart kommer "Våga vägra roder", "Riktiga kanotister paddlar utan roder" ifrån? Inte är det enbart för att sticka ut lite.

Värderingarna kommer bl.a. från D.H, men även N.F. Inte helt omotiverat, men predikat till alla som paddlar långfärd.

Varför förespråkar dom att man ska paddla långfärd utan roder? Vad skulle vinsten vara med det? Någon som vet?
 
Varför förespråkar dom att man ska paddla långfärd utan roder? Vad skulle vinsten vara med det? Någon som vet?

Jag tror dom bygger upp sina argument på samma sätt som de som förespråkar långfärdspaddling med roder. Det är ganska enkelt faktiskt:
1. Ställ upp dina egna subjektiva kriterier för vad du vill ha ut av paddlingen
2. Väg in dina personliga fysiska förutsättningar, skicklighetsnivå, ambitionsnivå
3. Fundera på vilka vatten du kommer att paddla på och vilken typ av paddling som intresserar.
4. Utifrån punkterna ovan bestämmer du om du ska satsa på skedda eller roder.
5. Sedan börjar det verkliga kraftprovet: -Försök att övertyga din omgivning om att du har gjort det enda korrekta valet och att alla som har valt annorlunda har valt fel. Vik dig inte en tum!

Som du ser är principen enkel. Men för att riktigt nå framgång med punkt 5 så kan det krävas både 30 och 40 års ihärdigt predikande innan du kan bli vår näste Hutchinson/Clifford.

Lycka till!
 
Just i det här fallet är det inte så svårt. Man behöver inte ens bete sig sektivistiskt och ha 30 års erfarenhet.
När man är på långpaddling så ser man bara till att trötta ut den andre, som förlitar sig på den andra konceptet.

Självklart vill denne byta till "rätt material" innan nästa långtur.

Det här är beprövat, och med rätt fysik är det väl t o m möjligt att genomföra det oavsett vilket koncept man valt som det rätta.
 
Nu känns det förresten som om den här tråden har spårat ur ungefär så som den förtjänar.

F ö tror jag det är dags att ändra på Godwins lag; till att alla internetforumtrådar förr eller senare slutar med en konflikt mellan roder- och skeddaförespråkare...
 
Det här är beprövat, och med rätt fysik är det väl t o m möjligt att genomföra det oavsett vilket koncept man valt som det rätta.

Det där med "rätt fysik"...

Oavsett "rätt" fysik är ditt beprövade koncept svårimplementerat på internetforum. Och på fikapaddlare.

Vi fikapaddlare tävlar i bakverk och matlagning, det är där striden avgörs. Alla är överens om att komma i gott skick fram till lägerplats/tävlingsarena!
 
Jag är nog mer känd för mina sockerkakor i ryggsäcken, än min fysik, på såväl paddlings- som klätterarenan.

Möjligen är det en ond cirkel, sockerkakor innehåller protein men...
 
Vad hade varit meningen med forum om det inte fick spåra ur? Helst ofta. Då blir det ju mycket mer underhållande att pillra med det!

Vi måste väl få tjabba lite fram och tillbaka, jag tror vi lär oss mer då.
 
Den där gubben Hutchinson var ju duktigt skum förresten. Vilken snubbe...
Nog för att den andre herrn ni avhandlar visste allt, men den här gubben var faktiskt sju resor värre. =)
 
Den där gubben Hutchinson var ju duktigt skum förresten. Vilken snubbe...
Ja skum snubbe, men utan honom hade havspaddling inte varit så stort som det nu är. Tack vare honom har många "lärt" sig paddla havskajak. DH var ute ett par decennier innan Nigel Foster. DH's Sea Canoeing var en riktig paddlingsbibel. Nu känns den lite mossig, men jag lärde mig rolla efter ha studerat skisserna i den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
K-Anka Ponton-film av Clifford Paddling allmänt 50
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.