Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak?

Knop

Klart det är knop som gäller , kan inte tänka mig något annat då det är standard på sjön. Tänker även knop när jag paddlar och kan inte omsätta det till Km/h då jag har noll koll på det! Känns naturligt att det ska vara Knop/BL
 
Vad skönt :) Kan vi inte bestämma gemensamt från å med nu, att på havet är det knop som gäller å på land km! Ska faktiskt direkt ändra min GPS tillbaks till knop! Tack för det mina vänner :)

/Janne
 
Jag visste inte att det fanns GPS:er som inte giår att ställa om till knop!

Jag brukar i och för sig tänka i knop när jag är i min motorbåt, men i kajaken är det km och inte distans som gäller. Jag kommer ju inte på så väldigt många kanotlopp där sträckan anges i distansminuter. Det gäller förstås både sprint och längre lopp.
Att blanda km och knop blir ju direkt fånigt.

På det hela taget tycker jag att det finns flera fördelar med det metriska systemet, även om det kanske inte stipuleras km till sjöss av SI.
 
Ja att blanda km och knop blir fånigt då det handlar om avstånd resp hastighet men du menade förstås km/h och knop.

Det känns naturligt att använda knop och distansminut på sjön eftersom enheterna är så förknippade med båtar och sjöliv. Men om jag tänker efter så blir det faktiskt en skillnad mellan hastighet och avstånd:

*Hastighetsreferensen är i första hand andra båtar inte mopeder eller bilar så knop känns naturlig

*Avstånd i distansminut är något mer svårrelaterat så den omvandlar jag oftast till km

Helt konsekvent är det inte.
 
Mezzner nu när jag läste om ditt inlägg ser jag att vi hade ungefär samma reflektion -> man hamnar i inkonsekvenser och blandar knop och km.
 
Japp, det är ju olika dimension på det två storheterna - men kopplingen mellan dem är ju uppenbar.

Dessutom tycker jag att det finns nån slags anledning att använda knop just utifrån detta med deplacementfart och vattenlinjelängd, eftersom det blir enkel numeriska samband eller hur man ska säga.

Men eftersom jag aldrig upplever att jag passerar nån planingströskel när jag paddlar så känns det inte relevant. I andra trådar har ju kanotens längd och potentiella marschfart diskuterats till... hrm... ganska väl, kan vi väl säga. Mycket har väl sagts, men knappast att det finns en planingströskel, eller ens att det finns en tydlig tröskel som verkligen stämmer överens med vattenlinjelängden och maxfarten i knop. Inte så precis så att man får den där tydligheten som finns på segelbåtar med köl i alla fall.

Den dag jag säger att jag ska ta en runda på 5 nautiska mil, så kommer jag antagligen också att ange min förväntade hastighet på rundan i enheten knop. Ska man var petig så ska men inte heller blanda knop och distansminuter.
 
Jag har seglat mycket nog för att känna mig bekväm med knop o sjömil i segelbåten. I kajaken fungerar jag dock onekligen bäst med km/h och km. En ren känsla av olika sammanhang och vanor, tydlig för mig. Sån är jag... Häpp! :)

(När jag simmar är det, om något, tid respektive meter - aldrig hastighet.)
 
Jag har alltid använt knop på sjön så det ger mig en bra uppfattning hur fort en båt går.

Fartbegränsningar på sjön anges i knop. Jag har inga problem att ange sträckor i meter och fart i knop, även om det blir knöligare att räkna v=s/t.

En normal kajak går hyggligt lätt upp till ca 4.5-5 knop och därefter är blir det tyngre. Det passar så bra in i deplacementregeln även om det är trubbigt redskap.

För sprintpaddling säger inte fart så mycket utan det är tiden det tar att avverka en viss sträcka.

För egen del trivs jag bra med knop, men vill andra använda m/s eller km/h eller km/dygn så får de väl göra det.
 
"Ja jag använder oxå alltid sjökort när jag paddlar (Large scal chart 1:25 000)"
Janne!. det måste bli en jävla massa vikande av sjökort när du är ute och paddlar. skala 1:25 000 och sen ett papper som är stort som en bioduk.

kom igen nu gubbar... ni vet alla innerst inne att ni räknar om knop till kilometer i timmen... ni bor inte i en båt va? kmph använder ni betydlig mer..
 
Har sjökortet dubbelvikt i ett vattentät sjökortsfodral med dragkedja(finns ett mjukt reflexfritt fodral)
Sjökortet är det lätta vikbara oxå så det är mkt lätt att vika fram den ytan där du är har det förvarat under gummicordslinorna på kapellet! Fungerar klockrent å mkt bättre än små fodral där du hela tidan måste pyssla med att ta fram rätt område inte lätt i vissa lägen :)

/Janne
 
"Ja jag använder oxå alltid sjökort när jag paddlar (Large scal chart 1:25 000)"
Janne!. det måste bli en jävla massa vikande av sjökort när du är ute och paddlar. skala 1:25 000 och sen ett papper som är stort som en bioduk.

kom igen nu gubbar... ni vet alla innerst inne att ni räknar om knop till kilometer i timmen... ni bor inte i en båt va? kmph använder ni betydlig mer..

Jag använder också 1:25000 sjökort här hemma. Något vikande blir det inte för jag har klippt sönder det och laminerat in det i A3 plastfickor. De är lagom stora att ha på fördäck eller under benen om det är stor brunn. Fast om det är någon av de vanliga rundorna så får kortet vara hemma för de kan jag så bra. Distansen plottar jag på http://www.gis.lst.se/lanskartor/ och sen skriver jag in det i ett Excelark som automatiskt räknar om det till sjömil och knop.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
buzztr Längd kontra fart? Paddling allmänt 8
Arneri Högsta fart vid kajaksurf? Paddling allmänt 14
hassex Filmtajm Praktiskt Komposit test Paddling allmänt 1
almkvist HPB Test Paddling allmänt 1
sweden_faltboot Usel konsument test utemagasinet Paddling allmänt 21
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4
MartenT Förvaring av kajaker och påverkan på kajaker av förvaring Paddling allmänt 1
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
eyck From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler Paddling allmänt 4
ChrisL Kajaker borde förbjudas! Paddling allmänt 18
olmar Hyra kajaker i Nådendal-Åbo Paddling allmänt 1
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
fraewu Kajaker överallt Paddling allmänt 10
partyfrasse Uthyrning av tåliga kajaker i Klintemålatrakten Paddling allmänt 0
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
15064 Åsikter om Zed-Tech kajaker? Paddling allmänt 4
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
knatte *tips* Dekaler för kajaker Paddling allmänt 0
pad Cobolt kajaker? Paddling allmänt 7
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.