Bygga Kajak, FRÄSA LISTER??

Hejsan!
Finns det någon som vet var man kan få tag i fräsar som passar för att fräsa listerna vid ett strip-kajak bygge? Z
 
LUMA katalogen, den stora brukar vara alla verktygsfrågesvar.
Men både CO, JULA mfl har träfräsar av varierande profil och skaftvidd.
Enklast är dock att beställa profilfräsningarna av sickeriet, sågen som fixar till ribborna.
//J
 
Tackar!!!

Tackar för de snabba svaren!

Nää beställa färdiga blir som att poppa i micron...inte lika gott! Nepp jag vill göra rubbet själv, så långt det går! Sitter just nu och filar på en konstruktion i KayakFoundry programmet!
Har ni byggt/bygger kajak? Z
 
Har byggt och gjorde också så mycket som möjligt själv, (började med att hämta ett par granar i skogen). Tänkte också fräsa från början men fick inte till någon bra lösning då ribbornas tjocklek varierade lite grann. Slutade med att jag skippade fräsningen då ribborna ändå i många fall skall handhyvlas till en avsmalnande form.

Fast nog hade det varit trevligt med frästa lister, och troligen hade det blivit ett tätare skrov. Solen lyser obarmhärtigt upp minsta springa när ljuset kommer in i "fel" vinkel.
 
Slöjdsal!

Jag har tillgång till en slöjdsal med alla maskiner och tänkte faktiskt hyvla alla lister för att sedan mata in dom i en jigg som jag placerar på fräsbordet! Lite fusk men det borde gå! Z
 
Hej

Bäst resultat får man med en horisontalfräs och har man inte full precision vid sågningen, så kan det vara bra med lite överdimension och sen planhyvla listerna till exakt dimension.

Vid proffesionell listframtagning görs dimensionshyvlingen först och därefter fräses spåren och sist görs sågningen med tunna klingor, allt görs på en gång i samma maskin maskin (flermomentsmaskin)

Köp sedan inte heller virke på en brädgård, det är byggvirke och det har för hög fukthalt och är ofta av dålig kvalitet.

Försök hitta någon som säljer snickerivirke, det är i regel av bättre kvalitet och så är det torkat till snickerikvalitet.
Byggvirket är oftast bara torkat i tork två till fyra dagar. Snickerivirket ligger i tork ytterligare sex veckor.

Lycka till med bygget, det är alltid nåt speciellt med träkajaker.

/ Stig
 
Håller med om att virket på brädgårdar kan hålla rätt varierande kvalitet. Dock är det ju ganska vanligt att man har kl 1-virke också.

Rent allmänt, och då främst ur hållf-aspekt, så kanske man inte ska överdriva vikten av hög virkeskvalitet vid stripbyggen; listerna är ju bara ett "formverktyg" och sedan ett distansmaterial.

Att ha dåligt, krokigt virke som torkar under byggtiden är förstås inte heller nåt trevligt.
 
Hej igen

Jag uttryckte mig nog otydligt när det gäller virkeskvalitet. Det är riktigt som Mezzner skriver att kvalitén inte är avgörande när det gäller hållfastheten.
Jag ser det nog t.om som en fördel med inte alltför tätvuxet virke eftersom man då rimligtvis får lättare inträngning av epoxyn.

Nu handlar virkeskvalitet inte enbart om tätvuxet virke (i detta sammanhang) utan det handlar också om kvistfrihet ( helt fria hittar man inte ), det är fukthalten och det nästan allra viktigaste som jag glömde nänma i det förra inlägget , det är sågningen. För detta ändamål bör man använda kvartssågat virke ( om man lägger listen ned, så skall årsringarna vara stående), det här har stor inverkan på hållfastheten.

Även om brädgårdarna såljer kl 1 virke så är det normalt för fuktigt och det är sällan man hittar kvartssågat virke där.
Men ibland kan man göra fynd på nån brädgård och hitta rätt virke, men då måste man i regel kunna torka det själv.

/ Stig
 
Såhär gjorde jag:

Jag köpte vindskivebrädor och sågade upp till mitt bygge. När jag sågade dem så blev de "kvartssågade", dvs med årsringarna stående på en liggande list. Fukten tyckte inte jag var några problem, eftersom de tunna listerna torkade på en dag eller två i normal rumstempratur.

Det största problemet var att hitta 5 st skapligt kvistfria bräder att utgå ifrån, som dessutom behövde vara 5.40 m, i alla fall ett par stycken.

//Per
 
Hej

Var försiktig med att torka lister sen de är sågade.

Trä som torkar ändrar både form och dimension, det är därför man vill ha snickeritorrt virke innan man sågar listerna.

Sen kan torktiderna vara bedrägliga, bara för att listerna är torra på utsidan behöver det inte betyda att de är torra längre in, det tar ofta ganska lång tid innan de är genomtorra och under den tiden är risken för formförändring stor.

/ Stig
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kareem Västerås- Bygga kajak Paddling allmänt 4
emmloujan Bygga egen kajak Paddling allmänt 9
eyck Bygga dukad kajak Paddling allmänt 5
avslut1008 Bygga kajak. Paddling allmänt 6
Bygga tak till kajak..?? Paddling allmänt 1
Johanna81 Bygga kajak Paddling allmänt 4
Anders V bygga hopfällbar kajak Paddling allmänt 2
Hur är trä kajak att paddla och bygga? Paddling allmänt 12
RoAlf Bygga ett vattentätt skott Paddling allmänt 1
pellelin Bygga egen motionsroddbåt/singelsculler Paddling allmänt 6
legtdl Kurs i att bygga grönlandskajak? Paddling allmänt 6
Christian_swe Söker folk som vill gå ihop och bygga strippbygge i höst/vinter/vår - Sthlm Paddling allmänt 0
Håkan_Växjö Bygga skäddabox? Paddling allmänt 12
ctve8n Bygga kanot Paddling allmänt 17
Siven Bygga om Paddling allmänt 3
secce bygga liten flotte? Paddling allmänt 6
bogart Bygga större? Paddling allmänt 10
hjernet bygga kanothus Paddling allmänt 5
myospinae Bygga faltkajak? Paddling allmänt 5
Siven Bygga one off med glasfiber eller liknande Paddling allmänt 22
Jonik bygga glasfiberkajak Paddling allmänt 9
efanjos Bygga grönlandskajak Paddling allmänt 7
Kalle E Bygga faltkajak Paddling allmänt 6
Bygga kanot/Skära frigolit Paddling allmänt 3
philip Bygga egen Träkajak Paddling allmänt 3
Glupo Bygga kanotvagn Paddling allmänt 13
Gutta Bygga kanot Paddling allmänt 5
daniel_ankar Bygga paddel Paddling allmänt 5
Bygga egen kayak?Köpa Ritningar? Paddling allmänt 11
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...