• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vandringskompisar

Locus

Jag har åtminstone 5 androidtelefoner/paddor som läser Örnsätrarns kartor i Locus. Troligtvis har ni gjort något fel.
Har du gett dig iväg på den här turnén utan GPS eller har den gått sönder?
 
Installera Locus

Hej
Har installationen av Locus lyckats? Om ja så kan du få en länk till önskvärd karta för att hämta via Dropbox ( som då också måste vara installerat). Om du vill ha hjälp via telefon så får du skicka ditt mobilnr till kjell@forssen.nu så ringer jag upp.
 
Då var Gps-problemet löst. Men affärerna har stängt så kommer iväg tidigast imorgon om jag lyckas lösa resten då. Nästa problem är att göra säkerhetskopiering av 2900 bilder till Google Foto. Var hittar man de där molnfunktionerna? 95% ligger redan på nätet så det gäller bara att se till så resten kopieras också i ett svep. Bild för bild tar ju uppenbarligen för lång tid!
 
Då var det också löst med mera. Men affärerna stängde och jag fick slut på pengar så jag måste måste stanna ytterligare en natt här. Min bästa vän för över 2000 kronor så jag klarar mig.
 
Nu är det största bekymret pengar. Jag fick 2000 kronor av min vän när jag var i Gällivare. Nu är alla pengarna slut. :( Jag har fått låna så att det förmodligen klarar sig tills Vittangi där jag behöver proviantera stort, men min vän är skyldig en person 15000 kronor som han betalar tillbaka den 27:e augusti. Det innebär att han inte är på rätt köl förrän den 27:e september igen och han kan därför inte stötta mig mer ekonomiskt. Det är hans bidrag som gjort att jag kunnat gå såhär långt.

Han har lånat så att jag troligtvis klarar mig till Kilpisjärvi. Jag får själv inte nya pengar förrän jag passerat alla affärer i Sverige. Så pga. hans läge har jag satt automatisk återbetalning till honom den 21:a augusti. Finland har stor chans att klara sig, eftersom jag fått nya pengar vid det laget. Värre är det med Norge och prisläget där! Jag behöver därför de som kan stötta mig ekonomiskt i Norge.
 
Då har det löst sig så långt. Tyvärr är jag dock fast här i Vittangi pga otäcka skavsår på båda lilltåna. (Jag är glad jag inte har fler.) Jag bytte till mina gamla vandringskängor i Skaulo då Crispiskorna tar in vatten. De har jag dock inte gått i på 13 år och jag började få skavsår efter ett par mil. Efter fem och en halv mil kan jag inte vandra med dem mer nu, men är tvungen att gå med de tjugofem minuter till byn och sen tillbaka igen för att uträtta ärenden varje dag. Kanske kan problemet avhjälpas om jag skaffar mjukare innerstrumpor och går i dubbla strumpor. Förr i tiden vandrade jag alltid i dem och har sannolikt gått hundratals mil i dem totalt.
 
Läderskor?

Om skorna är av läder så kanske lädret har stelnat när dom varit oanvända och torkat ur under många år. Kanske det gamla knepet att gå in dom med ett par blöta strumpor kan hjälpa (om nu dina fötter kan klara den plågan).
 
Om skorna är av läder så kanske lädret har stelnat när dom varit oanvända och torkat ur under många år. Kanske det gamla knepet att gå in dom med ett par blöta strumpor kan hjälpa (om nu dina fötter kan klara den plågan).

Det kan hända. Jag vilar upp mig här i Vittangi nu och har köpt massa plåster för fötterna och testar att ha dubbla strumpor. Ett av problemen är nog att jag inte använt mjukmedel när jag tvättat mina sidenstrumor utan handtvättat dem med vanligt tvål. Det har gjort dem väldigt sträva.
 
Hej! Nu har jag inte hört av mig här på länge. Jag har nått Mehamn och vilar upp mig och äter lite här nu ett par dagar. Det är europeiska fastlandets nordligaste bebodda plats. Hur det ska gå med udden vet jag inte. Vi får se. Det börjar bli dags att avrunda, tacka och ta mig hemåt. Men naturligtvis skulle jag vilja nå udden också när jag gått ända hit.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Läraren Vandringskompisar Sylarna v.26-27 Reskompis 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...