Byta kajak?

Var och hämtade en Stellar SEL Excel i helgen.
Den stod inplastad utanför butiken och vi hade bråttom hem så jag kontrollerade bara som hastigast att plasten såg hel ut innan den åkte upp på takräcket.
Tyvärr hade den en skada på ovansidan fören ca 40-50cm från nosen och en mindre skavank ovan skarven i nosen. :(
Skickade mail till butiken igår men har inte hört av dem ännu, hoppas de inte krånglar till det.
40 mil ToR, riktigt surt...
Hursomhelst såg den fin ut för övrigt men pga den rundbottnade formen och bredd på 44cm så räknar jag med många sköna höstbad. :)

Hur gick det på Seamasters csj?
 
Hoppas du blir nöjd med köpet! Skriv gärna hur du upplever den.

Tog mig igenom seamasters men var inte helt nöjd med sluttiden. Gick helt ok första 20 km men kom lite ur kurs som många andra och fick paddla i sidosjö sista biten och då är det bara att inse att min balans inte räcker till i de vågor som var där i kombination med trötthet. Sista 5 km gick riktigt sakta, passade även på att ta ett ofrivilligt bad där :) sluttid ca 2 h 22 min.

Men du har ju inte tänkt att paddla i 1.5 meters vågor så det går säkert bra för dig! Men kanske vi syns på seamasters nästa år ;-)
 
Du är en handlingarnas man märker jag. Själv kommer jag säkert att fundera och våndas länge till innan något händer.
Hoppas det löser sig med skadan. Skulle vara kul att komma förbi och kika på underverket - om det passar någon gång framöver. Kan inte släppa tanken på att det är något liknande som jag skulle villa köra framöver. Dessutom alltid kul att komma tillbaka till Åmål - gick på gymnasiet där.

Anders
 
csj: 2h 22min under de förhållande tycker jag låter riktigt bra.
1,5m höga vågor inger respekt så det dröjer nog innan vi ses på Seamasters, men nån gång kanske... :)
Erik har fått några fina bilder från loppet:
http://segelochpaddel.blogspot.se/2012/08/seamastersbilder-bengt-sundelin.html

Anders: Du är givetvis välkommen att provpaddla, skicka bara ett meddelande.
Butiken skulle meddela imorgon om de hade en likadan på lager och jag hämtar den 8 sept i så fall.
Det suger hårt att inte kunna testa förrän då...
Det blir nog till att skaffa en torrdräkt för att förlänga säsongen.
 
Surfskin som butiken hade på lager var också skadad så de gjorde prisavdrag på den jag tagit hem.
Gjorde premiärturen idag och blev först lite fundersam på rankheten direkt jag klev i den men när man lutade den så tog det emot förvånansvärt mycket, bra sekundärstabilitet med andra ord.
Har läst att en del tycker att sittbrunnen är för stor men mig passar den bra.
Det krävdes inte många minuters paddlande för att den skulle kännas helt ok stabilitetsmässigt och det hade jag verkligen inte räknat med.
Hade tyvärr inte laddat gps:en så jag har ingen koll på hastigheten under provrundan men det kändes som det gick snabbare än i Citiusen.
Den är enormt mycket mer lättstyrd än Citiusen men det kanske inte är konstigt med surfski-rodret.
Är riktigt nöjd med köpet, enda nackdelen hittills är att det kommer in lite vatten i brunnen trots att pluggen sitter i och att det är lite bökigt att kliva ur vid brygga. :)
 
Roligt att höra att du känner att du gjort ett bra köp!
Ge gärna en kommentar hur du upplever farten jämfört med citiusen när du kört ett tag.
Det där med brygga känner jag igen...Använder stranden där jag kan.
Du menar att det stänker in vatten eller? Pluggen borde inte läcka?
Annars är det bara att köra utan plugg och hålla så hög fart brunnen är tom hela tiden :)
Det finns ett mindre roder som fungerar helt ok så länge det bara är småvågor, kan ju vara ett alternativ om man paddlar där det är grunt, några cm kan ju göra skillnad på att det går fritt.
 
Blir osäker nu när du säger det, det kanske stänker in vatten istället för att läcka in vid pluggen - ska kolla det.
Återkommer med en jämförande tid på 5km eller dylikt men får nog korta paddeln först, 215cm känns ganska långt för skidan.
Största problemet just nu är lära sig att inte styra för mycket, det räcker med ett lätt pedaltryck så tippar skidan åt det håll man svänger men det kanske de flesta gör med surf-rodret.
För övrigt svänger den mer än Sven-Ingvars... :eek:)
Ja, jag hade tänkt byta till ett "weed rudder" till sommaren, det bör även göra en liten skillnad i fart med ett 10cm kortare roder.
 
Hann med ett kort pass nu och du har rätt, det är vattenstänk och inte läckage vid pluggen.
Sen upplevde jag inte att skidan tippade lika mycket vid sväng denna gång, det kanske beror på att jag är försiktigare med pedalerna nu men också att jag vinglade till lite när jag trycker på pedalerna.
Jag lyckas nudda relingen med paddeln då och då, känner nån till nåt bättre än silvertejp som skydd?
 
Har använt blästertejp i sommar som slitskydd och det har funkat fint. Samma tejp hållit hela sommaren. Finns på swedol.se.
Ett sätt att minska på ofrivilliga styrningar är att justera styrlinorna lite längre så att den rörliga delen av fotstödet pekar en aning framåt. Men det är nog mest en vanesak att få in känslan hur mycket eller snarare lite det behövs för en normal styrning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
tango Byta gummimudd i paddeljacka? Paddling allmänt 4
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
amkarl Byta fjäder på Smarttrack roder Paddling allmänt 4
Sandin Byta skäddavajer Paddling allmänt 2
avslutad140107 Byta paddelblad? Paddling allmänt 2
FredrikÖ Hur byta Lettmans pedalställ mot styrpinne? Paddling allmänt 4
mikstr Byta fotstöd på Necky Eliza Paddling allmänt 5
miljonmicke Byta sits? Paddling allmänt 12
larserikss byta underliggande- mot släproder Paddling allmänt 22
wilhelm-tell Byta Roder - Navigator till Seal Line Paddling allmänt 21
knatte Byta ut keepers pedalerna i K1RS? Paddling allmänt 2
Ska jag byta Hillebergmodell..? Paddling allmänt 13
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.