Hur viktig är vikten?

Kevlar, eller aramidfiber som det egentligen heter (kevlar är Du Ponts registrerade varunnamn) är mycket bra till slitageskydd men därmed också svårjobbat som redan skrivits. Kanadensartillverkare använder ofta kevlar för att få lätta farkoster som tål stryk i forsar. En sliten kevlaryta ser lite luddig ut men kan bättras på med ett lager vinylester eller epoxy. Kevlar och kolfiber fungerar inte ihop med vanlig polyester och blandmattor är mindre lyckade för då hamnar all last på den stumma fibern. Däremot kan det vara lyckat att ha kolfiberförstärkningar på vissa ställen i en glasfiberkanot.
 
Kevlar, eller aramidfiber som det egentligen heter (kevlar är Du Ponts registrerade varunnamn) är mycket bra till slitageskydd men därmed också svårjobbat som redan skrivits. Kanadensartillverkare använder ofta kevlar för att få lätta farkoster som tål stryk i forsar. En sliten kevlaryta ser lite luddig ut men kan bättras på med ett lager vinylester eller epoxy. Kevlar och kolfiber fungerar inte ihop med vanlig polyester och blandmattor är mindre lyckade för då hamnar all last på den stumma fibern. Däremot kan det vara lyckat att ha kolfiberförstärkningar på vissa ställen i en glasfiberkanot.

-instämmer! Så ligger det till...

/Jacob
 
Mycket riktigt så epoxi att föredra vad gäller i synnerhet Kevlar men också till kolfiber. Pollyester fungerar även bra till kolfiber även om epoxi är lite bättre och så även vinylester.

Problemet är just hanteringen av epoxi som få verkar ha kunskap och insikt i. Som vanlig Svensson kan man handla detta i närmaste godisbutik som tandkräm och de flesta kan väl leva med att det lyser en orange varningslapp på förpackningen och att den kemiska betäckningen knappt går att uttyda för de flesta. Givetvis inser den mest förståndshandikappade att detta inte fungerar som tandkräm men få verkar förstå att denna kemikalie kan vara väldigt lömsk att hantera. Men som sagt kan man spruta kvicksilver, formalin och aluminium i spädbarn så kan man väl palla med lite annat också.

Här på udden så blandade Anker epoxi i näven och han blev över 90år medan en anställd fick kraftiga överkänslighetsreaktioner bara han var i lokalerna samt andra som utvecklat kontaktallergier. Vad jag vet så tillhör denna kemikalie gruppen isocyanater och har bland annat fått tandläkare att fara illa eftersom de används inom tandvården.

En annan märklig egenskap som jag säkert får på skallen för är att jag hört att epoxi lär vara fototoxisk dvs många vet att man inte bör utsätta sig för solen då man käkar viss antibiotika eftersom man kan få hudreaktioner. Epoxi lär fungera på samma vis dvs att så länge man står och slabbar så kanske man inte märker något av några reaktioner men utsätts man för elektromagnetisk strålning så kan det börja hända lustiga grejer. Något som elallergier bittert fått erfara utan att få någon större respekt inom vården och av allmänheten.

Nu är det väl förvisso så att jag inte sitter med vetenskapliga bevis under näsan för mina påståenden, men jag vill ändå varna till försiktighet vid hanterandet av epoxi och att sörja för god ventilation, andningsskydd samt undvika hudkontakt av försiktighetsprincipen.

/Kåre
 
Och eftersom det finns så många bygg och materialkunniga som bidragit till den här tråden så tar jag mig friheten att låna den, slänga in en fråga. Behöver lägga en kölförstärkning, en "keelstrip" på en av mina kajaker. Har på en annan testat att spruta ett lager uretan med gott resultat men tänkte, dels som jämförelse, dels för att lära plasta en nu.

Så, min fråga till Erik, Kåre, Jacob, Ulf m.fl; kevlar eller glasstrip? Kevlarstrip i rätt längd kan ju köpas t.ex. från Kajaksaker och torde ju ha bäst nötningsegenskaper. Samtidigt är det väl lite mer svårjobbat och det kanske finns andra nackdelar också, t.ex. när man behöver bättra på i framtiden, ska ge sig på att slipa.

Tacksam för synpunkter och rekommendationer.
 
På en av mina tidigare kajaker så la jag på en smal kevlarremsa i för och akter som slityta. Men eftersom kevlaren inte går att bearbeta (den bara luddar när man slipar) bakade jag in allt i mer glasfiber. Funkade nog ok och vad jag vet så har det inte gått hål där ännu efter 7 år. Så här i efterhand känns det kanske lite overkill men jag ville ha det så då. Den skulle vara robust och tåla mycket stryk - gå att använda flitigt till långturer, instruktioner, självräddningar mm. Hela båten hamnade nog uppåt 23-24 kg komplett. De senaste byggena har jag jobbat mig ner lite, kört med tunnare virke och inte fullt lika mycket förstärkningar, och ligger runt 20 kg.

Numera satsar jag på förstärkning med fler lager glasfiber i stället. Eftersom de är rundbottnade blir det bara i stäven, ca 1,5-2 m plus en lite bit i akter från skäddan och bakåt. Först en riktigt smal remsa typ 1 cm, sen 2, osv upp till ungefär 4-5 cm bredd. Som mest är det nog 7 lager där fram och 5 där bak, Men eftersom det tonar ut och bara ligger precis där det behövs så syns det inte och bygger inte så mycket vikt.

Efter två säsonger är det fortfarande rätt ok, även om det syns det att det slitits ner en bit. Det lär antagligen inte hålla så bra som kevlaren, men eftersom det är betydligt lättare att jobba bara med glasfiber, både bygga nytt och reparera, så kommer jag nog fortsätta med det. Det brukar ju ändå bli lite upputsning av botten var 2-3 år och då får man kanske räkna in några extra remsor fiber också.

På en köpebåt hade jag velat prova med kevlarstrip eller sprutad uretan, verkar funka mycket bra båda två. Har dock varit med om att kevlarstrip släppt från själva skrovet vid hård belastning (tror skrovet flexade mer än strippen) så man bör antagligen vara noggrann med monteringen.

Slutligen, håller helt med Kåre - var försiktig med epoxin! Även om den är nästan luktfri är den minst lika farlig som polyestern..

/ Ulf
 
Tänkte bara liva upp denna tråd eftersom vi har haft lite snack om olika material och kvalitéer mm. i ett större perspektiv. Jag råkade snubbla på denna film och tycker den påvisar ganska bra vilket samhälle vi lever i och hur produkter designas etc. och så även kajaker med tillbehör i vissa fall.

http://www.youtube.com/watch?v=6HnW6Mm5sUI&feature=player_embedded

Jag tycker detta är info som borde ingå i medvetandet hos de flesta redan i skolåldern och jag hoppas att ni orkar se filmen som inte just berör kajaker direkt, men bidrar till allmänbildningen och kanske väcker lite funderingar.

/Kåre
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...