Tio dagar i norra Italien med bil och tält

Hej!
Har läst en del gamla trådar men känner att jag ändå hade behövt lite tips och råd från er!

Jag och min fästmö flyger snart ner till Zürich, till svärfar som bor där. Där får vi låna hans bil och vi har lite drygt tio nätter vi tänkte avverka i bergen. Planen har väl varit att åka mot Cortina, stanna på några platser på vägen och gå upp på vandring. Vi har varit i svenska och norska fjällen ett par veckor i stöten, och jag runt chamonixtrakterna för tio år sedan. Nu vill vi få bästa användning av vårat nya Hilleberg och hade önskat förslag på eventuella resmål/vandringsleder/sevärdheter! Vi har med oss frystorkad mat men stannar gärna i någon stuga ibland, och jag har lovat fästmön italiensk mat på något mysigt ställe.

Det behöver inte vara i eller nära Cortina, men gärna norra Italien eller någonstans mellan där och Zürich! Har ni några bra tips?
 
Dagsturer från campingplatser skulle jag valt. Inte kul ha tung packning i alperna. Finns enormt mkt fint därikring. Dolomiterna t ex.

Passa på att besöka några olika områden. T ex någon av orterna söder om Interlaken, Davos, St Moritz och ett par italienska orter.

Din fästmö respektive hennes pappa kanske har bra koll.

Thure
 
Utan att vara närmare insatt i reglerna i vare sig Schweiz eller Italien så anar jag att vildcamping kan vara förbjudet/svårt, dvs. campingplatser gäller om man ska sova lugnt :).

Schweiz har massor av otroligt fina områden, men även norra Italien har ju en hel del fina områden, t.ex. Dolomiterna och kring de norditalienska sjöarna. Notera att Schweiz är ett högkostnadsland; Italien är betydligt billigare.
Med bil når man ju dock ganska långt upp i Schweiz och tillbaks på en dag om man bor i Italien nära gränsen.

Sist men inte minst: Skippa det mesta av den frystorkade maten! Det är helgerån att äta sådant i dessa kulinariska trakter! En del åker ju dit mest för den goda matens skull!. ;-)
 
Logi är normalt billigare på sommaren än på vintern på alporter. Men bor ni i tält på campingplatser tror jag inte det blir så dyrt. Med den svaga svenska kronan är prisnivån även i Italien på turistorter kännbar.

Maten i Schweiz i mataffärer är inte direkt dyr.

Thure
 
Dagsturer från campingplatser skulle jag valt. Inte kul ha tung packning i alperna. Finns enormt mkt fint därikring. Dolomiterna t ex.

Passa på att besöka några olika områden. T ex någon av orterna söder om Interlaken, Davos, St Moritz och ett par italienska orter.

Din fästmö respektive hennes pappa kanske har bra koll.

Thure


Kanske föråldrad tråd, men av allmänt intresse. Att vandra är att resa till fots. Dagsturer är alltså inget alternativ till långvandring med tält. Det är däremot stugvandring. Just Dolomiterna ligger till allra största delen i regionala naturparker med tältförbud. Men stugnätet är relativt tätt.

Jag går själv inte med tung packning i Alperna, utan siktar på proviantering med jämna mellanrum. Max 14 kg på ryggen (med tom vattenflaska) med mat för en vecka, gas för två och kartor för tre.

Tacksammaste området för långvandring är Sydalperna. Min fjolårstur, ovanligt kort (och faktiskt bara en enda) tog 12 dagar, Jag tältade fritt 8 nätter och på campingplats 3.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...