• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Fylla och friluftsliv.

Ja flaskorna blir även bra drickaflaskor , etiketterna går och ta av.

Haha ja Vikingaskeppetflaskorna brukar ju kallas "en flaska familjegräl i förorten" osv....så det är lite Crister Pettersson över flarrona.

Visst är det lite mer Lexan plast känsla över dom och inte alls så där tunt och sladdrigt som den pet läsken säljs i!?


Jag har för mig att drinken "Rotebroare", som var poppis när Christer P var som mest aktuell bestod av hälften Baylis och andra halvan just Explorer vodka. :)

Vad tror du om kemifrågorna ovan, inte för att jag på något sätt har funderat på att dricka t-röd, jag var mest nyfiken på hur det ligger till, men är det totalt och helt ofarligt kan det ju vara ett kul partytrick att ta en shot t-röd eller några pumptryckningar handsprit. :)
 
Senast ändrad:
En annan sak som jag funderade på är vad som händer med kolsyran om man extremt försiktigt öppnar och häller över öl i en återförslutningsbar plastflaska.

Lite spill blir det ju så klart men gör luftinsläppet i den nya flaskan att nästan all kolsyra försvinner om flaskan blir ståendes några dygn?

Alltså säg att det blir tex 30% förlust av kolsyra vid ombuteljeringen, då återstår det 70% av ursprunglig mängd kolsyra när korken är påskruvad på den nya flaskan. Men kommer den mängden kolsyra vara bestående eller gör det faktumet att det kommit in luft i flaskan att kolsyran minskar över tid även om flaskan inte öppnas?

Om det funkar skulle en bra idé vara att hälla upp 3*50cl burkar*2 i 2st 1,5L petflaskor som sedan passar perfekt i ryggsäcken sidofack.

3 Liter 10,2or som man sedan späder lite på plats kommer man ju en bit med.
 
Som sommelier känner jag ett behov av att öka nivån i tråden och tipsar om armagnac. 40-årig armagnac kan man hitta på SB för en spotstyver. Ett rustikt och trevligt alternativ till cognac eller whisky.

Sprit i egna plastflaskor riskerar att bli en vidrig upplevelse. Minns med fasa en flugfisketur en varm sommarvecka för tio år sen då jag för att slippa glasflaska, hällde över i en plastflaska av samma modell som man tappar upp blodplasma i. Mot slutet av veckan hade spriten antagit en ganska unken plastsmak, men den slank ju ner ändå om än med viss motvilja.
 
En annan sak som jag funderade på är vad som händer med kolsyran om man extremt försiktigt öppnar och häller över öl i en återförslutningsbar plastflaska.

Lite spill blir det ju så klart men gör luftinsläppet i den nya flaskan att nästan all kolsyra försvinner om flaskan blir ståendes några dygn?

Alltså säg att det blir tex 30% förlust av kolsyra vid ombuteljeringen, då återstår det 70% av ursprunglig mängd kolsyra när korken är påskruvad på den nya flaskan. Men kommer den mängden kolsyra vara bestående eller gör det faktumet att det kommit in luft i flaskan att kolsyran minskar över tid även om flaskan inte öppnas?

Om det funkar skulle en bra idé vara att hälla upp 3*50cl burkar*2 i 2st 1,5L petflaskor som sedan passar perfekt i ryggsäcken sidofack.

3 Liter 10,2or som man sedan späder lite på plats kommer man ju en bit med.


Det är det att man luftar ölet och får syre i det som bryter ned det lite och smaken förändras - desutom kan det komma in bakterier och sporer i det.
Vintertid med steriliserad dunk och om det görs med 0 gradiga öl så kan det funka hyfsat - viktvinsten mot brukar gör det inte värt det.

Ang T-sprit , det är ingen livsmedelsprodukt och det framgår av smaken.
Det är inte heller nån garanti att det inte innehåller annat som dödlig metanol, fast det inte får - Biltema har fått kalla tillbaka ett jätteparti som hade metanol i sig...för att man vet att missbrukare dricker det.

Jag har tagit matskedar t-doja med polarna under fester ute på vandringar - haha men det är ju omöjligt att få i sig det!.Desutom går det 20 liter vatten och en tub tandkräm för o bli kvitt - finns ingen mening med det...

Angående handsprit som ofta är etanol och isopropanollösningar så kan det anses vara ofarligt i mindre mängder som jag skrev i inlägg bakåt.
Det är som sagt inte nån garanti där heller tillverkningsmässigt.
Fjortisar som pimplar handsprit eller annat med isopropanol klarar sig då dom har låg alkoholtolerans och dricker så lite.
Tänk på att en fullvuxen med hög alkoholtolerans som dricker sig full på isopropanolsprit kan få giftiga mängder aceton i kroppen , bakfyllan dödar....

Det var ett gäng fjortisbrudar som på en busshållplats bjöd mig deras coca-cola i sommras , den var handspritstrimmad - det skröt dom om....
Haha , ganska ok - men som sagt dom dricker skitlite - några matskedar per störaraggastökakväll
 
Det är det att man luftar ölet och får syre i det som bryter ned det lite och smaken förändras - desutom kan det komma in bakterier och sporer i det.
Vintertid med steriliserad dunk och om det görs med 0 gradiga öl så kan det funka hyfsat - viktvinsten mot brukar gör det inte värt det.

Ang T-sprit , det är ingen livsmedelsprodukt och det framgår av smaken.
Det är inte heller nån garanti att det inte innehåller annat som dödlig metanol, fast det inte får - Biltema har fått kalla tillbaka ett jätteparti som hade metanol i sig...för att man vet att missbrukare dricker det.

Jag har tagit matskedar t-doja med polarna under fester ute på vandringar - haha men det är ju omöjligt att få i sig det!.Desutom går det 20 liter vatten och en tub tandkräm för o bli kvitt - finns ingen mening med det...

Angående handsprit som ofta är etanol och isopropanollösningar så kan det anses vara ofarligt i mindre mängder som jag skrev i inlägg bakåt.
Det är som sagt inte nån garanti där heller tillverkningsmässigt.
Fjortisar som pimplar handsprit eller annat med isopropanol klarar sig då dom har låg alkoholtolerans och dricker så lite.
Tänk på att en fullvuxen med hög alkoholtolerans som dricker sig full på isopropanolsprit kan få giftiga mängder aceton i kroppen , bakfyllan dödar....

Det var ett gäng fjortisbrudar som på en busshållplats bjöd mig deras coca-cola i sommras , den var handspritstrimmad - det skröt dom om....
Haha , ganska ok - men som sagt dom dricker skitlite - några matskedar per störaraggastökakväll

Roligt med lite anekdoter. Vilken tur du har förresten som blir så tjenis med flickorna att du får smaka på deras groggar. :)

Det florerar ju massa skrönor om t-röd och att man till slut var tvungen att göra den drickbar så inte folk som ändå drack den skulle gå och dö osv.

Handspriten har jag med egna ögon sett hur samma nergångna parkbänkskillar gjort grogg på under flera års tid så där kan i alla fall inte döden inträffa omedelbart. Och dom gossarna petar nog inte i sig några små mängder.

Hade det varit 100% riskfritt att spä ut och dricka är ju båda produkterna funkis till mycket annat och kunde både dubblera och trippla.
 
Det är det att man luftar ölet och får syre i det som bryter ned det lite och smaken förändras - desutom kan det komma in bakterier och sporer i det.
Vintertid med steriliserad dunk och om det görs med 0 gradiga öl så kan det funka hyfsat - viktvinsten mot brukar gör det inte värt det.

Så om jag förstår rätt fortsätter nedbrytningsprocessen även efter att man fått på korken och förslutit den "nya" flaskan.

Och det gäller alltså även mängden kolsyra, så är det 70% av ursprunglig mängd kolsyra kvar efter att man förslutit den nya flaskan kan det någon dag senare, utan att man öppnat flaskan, vara betydligt mindre?

Tycker mig känna igen det från när man växte upp och satte återförslutningskorkar på 33cl läskflaskor.

Vilken jävla tid man växte upp under, förresten, nu ska man dricka minst en och en halv liter dricka en fredag kväll då fick det vara nog med ett glas läsk.:)
 
Som sommelier känner jag ett behov av att öka nivån i tråden och tipsar om armagnac. 40-årig armagnac kan man hitta på SB för en spotstyver. Ett rustikt och trevligt alternativ till cognac eller whisky.

Sprit i egna plastflaskor riskerar att bli en vidrig upplevelse. Minns med fasa en flugfisketur en varm sommarvecka för tio år sen då jag för att slippa glasflaska, hällde över i en plastflaska av samma modell som man tappar upp blodplasma i. Mot slutet av veckan hade spriten antagit en ganska unken plastsmak, men den slank ju ner ändå om än med viss motvilja.

Här i tråden ligger fokuset på själva berusningen och hur man uppnår den smidigast under fältmässiga förhållanden men öka på nivån du om du vill det, det skadar inte att blanda högt och lågt, handsprit med armagnac och handen på hjärtat är det ju ingen nackdel att det man dricker rinner ner lätt. :)

Har du något produktnummer för någon du kan rekommendera?

Vad tror du om Nalgene flaskor i lexan? Eftersom systemet säljer explorer i pet-flaskor måste det ju nästan finnas någon form av plast som funkar?

Om inte annat bör väl aluminium funka?
 
viktvinsten mot brukar gör det inte värt det.

Jag tänkte mest på packvolymen i första hand. Två stycken 1,5 Liters petflaskor i vardera sidoficka, eller kanske tom 2*2Liters pet om det får plats känns mycket smidigare att packa bra jämfört med sex eller åtta burkar öl.

Alla andra drycker finns ju på 1,5Liters pet, märkligt att inget bryggeri har lanserat starköl på 1,5 liters pet. Betydligt enklare att hålla reda på 8st sådana än ett flak med 24 burkar om man ska ut och segla, ha kräftkalajs eller liknande.

Som en bonus skulle dessutom begreppet "dricka en öl" kunna töjas ut och få lite roligare innebörd. :)
 
på kanottur

När och hur folk dricker sitt medhavda i naturen ser jag mer som en personlig religion och det får vara upp till var och en.

Det rent praktiska att få med sig vikt och volym är en annan sak.
Mitt tips när det gäller vin i kanoten är att skippa både glasflaskor och baginbox. Det finns petflaskor med vin att köpa på SB. Vanliga 75 cl. Lättpackat i kanoten och tåliga. Öl blir alltid 33 cl burkar med GOTT öl.
En halvliter rom (god) i plastflaska får också följa med. Öl och rom är lyx som man oftast ändå får plats med.
Några kanotturer utan rödvin blir det inte. Man får välja sina strider.

mvh thomas
 
Bonus

Man bär den tunga alkoholen med lätta steg ut i obygden.
Man bär den lätta packningen med tunga steg ut ur skogen.
Ja det låter ju bra.
/John
 
Tappa

Jag förstår inte det där med att tappa om öl.
Flaskan blir ju på nåt mystiskt sätt tom när man har öppnat den.
I Ryssland hade man samma problem med vodkan, så man satte rivkapsyl på flaskorna. En återförslutbar kork var ju ett feltänk.

/John
 
Jag tänkte mest på packvolymen i första hand. Två stycken 1,5 Liters petflaskor i vardera sidoficka, eller kanske tom 2*2Liters pet om det får plats känns mycket smidigare att packa bra jämfört med sex eller åtta burkar öl.

Alla andra drycker finns ju på 1,5Liters pet, märkligt att inget bryggeri har lanserat starköl på 1,5 liters pet. Betydligt enklare att hålla reda på 8st sådana än ett flak med 24 burkar om man ska ut och segla, ha kräftkalajs eller liknande.

Som en bonus skulle dessutom begreppet "dricka en öl" kunna töjas ut och få lite roligare innebörd. :)

Halaj!

Av någon anledning är 1.5 l ölflaskor poppis i de gamla öststaterna. kanske för att de i de länderna inte glömt den gamla traditionen att hårdsupa

//T
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.