Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa.

Precis vad du beskriver lider jag också av.
Började träna augusti 2013 och hade en riktigt bra vinter med både styrketräning och löpning.
Det hela resulterade i flertalet tävlingar i löpning och hinderbana. Inga dundertider men det var en kick för självförtroendet ivf.
I september 2014 hände något för efter det blev jag sjuk så fort jag sprang så jag fick upp flåset.
Blev sjuk med alla möjliga symptom.
Var hos läkare i december vilket resulterade i att dom tog prover som sa att jag var allergisk mot pollen vilket jag har varit sen jag var 3 år gammal så det var inte felet. Alla prover var tipp topp annars.
Är ute o vandrar så mycket jag kan men vågar inte springa. Orken finns där och suget finns där men vill inte bli sjuk igen så hoppas att värmen som nalkas ska ta bort vad det nu är.
Överträning har ju slagit en men att gå från att kunna springa en halvmara utan några problem till att bli utslagen efter 3km känns inte rimligt. Kan ju inte ens köra styrketräning med kroppsvikt utan att bli sjuk.

Har dock gett upp att få svar men skönt (missförstå mig rätt^^) att vet att man inte är ensam.
Krya på dig.
 
Kör ni med pulsklocka? Åtminstone de lite dyrare modellerna kan ju larma om pulsen blir för hög. Polars finare modeller har ju även en del tester för att utröna din dagsform.
/Niklas
 
D-vitaminbrist...?

Har du kollat så att du inte har D-vitaminbrist. Jag känner två som råkat ut för det på senare år och symtomen liknar det du beskriver.

/M
 
Har ni gjort ett Arbets-EKG!?

Kanske kan vara värt att kolla att detta är okej!

Ett arbetsprov gör man för att testa hur hjärtat, lungorna, blodcirkulationen och rörelseorganen fungerar när man anstränger sig. Oftast får man cykla med elektroder fastsatta på huden för att mäta hjärtats elektriska aktivitet. Syftet är att ta reda på om hjärtat får tillräckligt med syre och om man får ont i bröstet eller har störningar i hjärtats rytm vid ansträngning, etc.

Mvh troswe
 
Råkade ut för hjärtsäclsinflamation, då var det ingen fjong på träningen länge, tills inflamationen helt läkt ut. Låg omsättning i sensäckar.
 
Sover du tillräckligt? Och är du säker på att det sömnbehov du tror dig ha stämmer nu när du har ett nytt familjeliv? Stress påverkar behovet av sömn ganska mycket och småbarn i sängen brukar inte göra gott för nattsömnen heller

mvh
/Jenny
 
Tack för alla tips o råd.

Tack alla för tips, råd o medkänsla. Tyvärr kvarstår situationen, 3 timmar enduro belönades med 3dagar magsjuka, 2 timmar gräsklippning resulterade i hittills 4 dagar förkylning. Faktiskt petar jag i mig mycket vitaminpiller nu när ni uppmärksammade mig på det, ska bums minimera intaget, Rabdomyolys låter lite extremt, tveksamt om jag förfallit till den grad. Koksalt med jod är det som gäller här, jag tror väldigt mycket på gammal hederlig husmanskost då det höll våra förfäder friska nog att jobba långt hårdare än nån av oss kommer klara, prova lägga en stenmur får du se. Ska försöka få till ett arbets EKG, verkar intressant få en siffra ivf. Återhämtning och sova 8timmar är en utopi för alla människor men jag är övertygad om att jag får den vila jag behöver, min erfarenhet är att kroppen säger till när den behöver vila, blir sjösjuk om jag tvingar kroppen till aktivitet, svårt gå rakt, sågar eller spikar mig lätt i handen, brukar bara vara gå o lägga mig såna tillfällen.
Tack för tipsen, förr eller senare ska jag få min lata kropp på banan.
 
Senast ändrad:
Hinner inte surfa runt nu för det var länge sedan jag läste om nått annat när jag hittade att några blev sjukare av vitamintillskott...Det var i samband med träning och så.

Avbryt helt i 2 veckor och sedan tar du en per vecka kolla om det blir bättre.
 
Hinner inte surfa runt nu för det var länge sedan jag läste om nått annat när jag hittade att några blev sjukare av vitamintillskott...Det var i samband med träning och så.

Avbryt helt i 2 veckor och sedan tar du en per vecka kolla om det blir bättre.

Korrekt, allt som är tillräckligt "starkt" för att ha positiv effekt kan också riskera att ha oönskade effekter. Extra tillskott är bara bra om man har en brist, överskott kan vara negativt. Har det garanterat inga biverkningar kan man undra om det har några positiva effekter dessutom.

Piller innehåller dessutom ofta, färgämne, smak och sammanhållande medel som också kan spöka.
 
Borrelia ?

Jag kände på ungefär samma sätt som TS när jag råkade ut för borrelia för något år sedan...uppförsbacke vad man än företog sig...med minst sagt skiftande symptom. Huvudvärk och ledvärk var dock genomgående återkommande...

Fast denna åkomma är ju inte särskilt svårartad för den läkare som vet vad man skall titta efter...

När sjukdomen väl artbestämts tog det drygt 2 veckor för mig att komma tillbax...


// P ..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
thureb Blodtrycksfall i duschen efter bastubad Träning och hälsa 23
insumaster Supertrött efter löprundan Träning och hälsa 7
camoscio Efter en hälsoundersökning. Träning och hälsa 17
aksello letar efter app till iphone Träning och hälsa 2
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
såg gå ner i vikt efter julmaten. Träning och hälsa 68
soderkisen Komma tillbaka efter benfraktur / gipsad Träning och hälsa 13
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
tinook Efter höftoperation. Träning och hälsa 17
mararv Asics GT2090 slut efter 70 mil? Träning och hälsa 20
schweingaard Bastu efter träning Träning och hälsa 9
tmthulin Stopp efter 3 mil! Träning och hälsa 9
ingopongo Efter Vasaloppet. Träning och hälsa 1
Mathew Vad äta efter träning? Träning och hälsa 13
mararv Äta efter träning Träning och hälsa 8
tbt Pulszoner - Vad ska man rätta sig efter Träning och hälsa 3
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
Duff Träning efter förkylning Träning och hälsa 9
Calle_sthlm Sötsugen efter träning. Träning och hälsa 5
x-treme Efter influensan? Träning och hälsa 7
markthenils Mat efter träning... Träning och hälsa 5
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...