Vandringvagn

Rullebår

Det här är ju inget annat än en variant av rullebår (eller skottkärra på rikssvenska). Den har också ett hjul och två skalmar. Enda skillnaden är att lasten (packningen) är mera upprätt i detta fall än på en traditionell skottkärra. Men principen är densamma.
 
Vandringssulky?

Det är intressant mackapär! Säkert bra om man har lite tyngre packning. Jag som har dragit mycket pulka (i finska lumpen) skulle nog trivas med detta, speciellt om det också fanns ryggsäcksremmar till (ifall man behövde bära den i oländig terräng.
 
Skulle nog bli en "intressant" upplevelse att släpa runt på en sådan bland stenar och sankmarker i svenska fjällvärlden, för att inte tala om partier med spångar när hjulet passar 'perfekt' mellan de två parallella spångarna. Nej tack, jag lämnar wo på den här idén.
 
Senast ändrad:
Alla som släpa med sig gods på hjul utanför vägarna vet att det är förenat med slit och knot.
I fotöljen må det se trevligt ut. Men i verkligheten blir det jobbigt. YMMV
 
Efter att ha kört modern barnvagn i terräng här jag ändrat uppfattning i frågan. Kärra kan vara helt ok beroende på underlag. Det är ju inte realistiskt att forcera vilken terräng som helst med giga-ryggsäck heller, så i slutändan handlar det ju om att anpassa rutt till förmåga.

Kineserna körde all transport över land med enhjulig kärra under en period. Med bättre jämvikt går det lättare än med den österländska typen av kärra. Kolla in http://www.lowtechmagazine.com/2011/12/the-chinese-wheelbarrow.html
 
Vet inte om jag skulle vilja ha den på en normalstenig fjälled, men det fungerar säkert kanon på jämnare mark.

Måste ju dock vara en riktigt bra grej om man ska vandra långt och länge längs vägar eller större stigar.
 
Det kanske vore något att testa till nästa Fjällräven Classic. Köra hela alltet med en modern variant av en kinesisk skottkärra.

En enkel variant är att ta en gammal metallbår från något Civilförsvarsförråd och montera ett hjul på undersidan. Det är ju inte nödvändigt att ha stödben så att den står horisontellt när den inte körs.

Det tål att funderas på.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.