Tips på bra vandringsleder i Skåne nu i vinter?

Söderåsen och Romeleåsen är två av de fulaste och mest förstörda naturområdena i Skåne. Rekommenderas INTE.
Det enda som möjligen kan rekommenderas är fäladsmarkerna på Romeleåsen, av dessa finns fortfarande kvar förhållandevis stora ytor.

Vilka är då enligt dig skånes finaste och minst förstörda naturområden?

Jag är inte kritisk eller så alltså, jag tycker bara det är trevligt med tips.
 
Vill man tälta och samtidigt ha tillgång tilll ett bra strövområde så går det faktiskt bra i Klåveröd. Man får tälta uppe vid parkeringen och där finns eldstad, toalett samt en stuga att söka skydd i om det kniper. Bra om man är nybörjare och något fallerar eller man överraskas av dåligt väder.
På andra sidan tjärnen finns ett vindskydd men det finns ingen ved där omkring utan då får man leta sig in på blå leden var det finns ett vindskydd med gott om ved. ( vi var där för 2 veckor sedan.)
 
Jag tycker det är lite mer "vildmark"skänsla på Hallandsåsen än på Söderåsen.
Finns inte lika spektakulära områden där eller lika vältrampade stigar, men det känns definitivt mer öde.

Går man i skogarna mellan e4 och örkelljunga får man verkligen vara ifred på skåneleden. Man kan nästan fantisera att man är i norrland.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...