Hammock

Tjena på er, en hammocknybörjare, somsitter här och är minst sagt förvirrad...

Har under en längre tid suktat efter en hammock och har läst så många tester mm att jag blev snurrig.

Nåväl, kunde inte hålla tillbaka avtryckarfingret när jag idag var in på XXL.

Har alltid varit svag för Sea To Summits produkter och kände "-va faan, nu köper jag en hammock...hur fel kan det bli.."

Stod och valde mellan STS pro dubbel och singel, tänkte med min längd (190cm) så tar jag väl en Pro Dubbel. Slängde med ett myggskydd och stroppar till mattan, samt lite annat skoj.

Nyss hemkommen efter ha varit ute och "provlegat" så är jag minst sagt förvirrad/lite besviken.

Hängde upp den enligt konstens regler (tror jag) och klev i och lade mig. Gissa min förvåning när mattan slukade mig helt å hållen. Tyget täckte hela himlen, hur jag än försökte föra det åt sidan så åkte det igen och jag såg inte ens ut.

Kände mig som en vacumpackad korv. Hade jättesvårt att röra armarna eller röra mig överhuvudtaget.

SÅ....har jag gjort alla nybörjarmisstag? eller är hammocken för bred? (testlåg utan liggunderlag eller så) eller har jag hängt upp det helt galet? eller ska jag byta ut den?

Suck...sånt antiklimat när man så länge gått och drömt om en hammock :(
 
Har hammocken några fästpunkter på sidorna?

Min Hennessy har elastiska stroppar på varje sida, avsedda att spänna ut hammocken med, antingen genom att fästa dem i nån växtlighet, med tältpinne på marken eller i tarpen.

Kolla ~4:50 in här.
https://hennessyhammock.com/pages/set-up-instructions

Har provlegat i en sån där som slöt sig som en ärtskida runt kroppen. Vet inte om det blir bättre när man lägger sid diagonalt. Visste inte då att det är så man ska ligga, så jag låg raklång i mitten. Hur låg du?
 
Tjena
Försökte ligga diagonalt, men blev tillbaka tryckt till "korvförpackningen".

Gissar att jag haft Hammocken för spänd och det gör stor skillnad om den slackar en hel del. Hade lite ont om tid för att testa mer idag.
 
Det optimala ska vara att linan hänger i en vinkel 30° från horisontallinjen (belastad). Hellre för slack än för spänd, då belastningen ökar ju mer horisontell linan är.
 
Det är jätterörigt detta. Om du tittar på filmen jag länkar till så hänger Tom Hennessy hammocken så linan är stram. Sen saggar den ner till lagom lutning på linan när den belastas. Detta sägs bero på att den har en "structural ridgeline". Vad en ridgeline som inte är strukturell är har jag inte klurat ut än.

Hur som, det finns massor med handledningar där de hänger hammocken med 30 graders vinkel från början och sen ändrar sig inte den vinkeln nämnvärt när man lägger sig i. Jag antar att de då inte har en structural ridgeline.

Nu börjar det bli så varmt så jag ska prova snart. Tar nog en ände med förskräckelse. Det som jag tyckte var så klart från början har börjat bli mer och mer förvirrat. Men jag antar att konstruktören själv vet hur man ska hänga hans hammock, så jag kommer att börja som han säger. Men det är antagligen inte tillämpligt på din hammock...

Ett ytterligare problem med vinkeln är att hur fasiken uppskattar man den när man ligger i hammocken? :-D
 
Men kommer verkligen en ridgeline och rätt vinkel göra att hammocken inte beter sig som en ärtskida?

hur tänker du att den borde uppföra sig då?

det är som om du lägger en påse äpplen i en tygkasse. Den tyngs ju ner av vikten och ändrar form. Tyngdlagen gör att den strävar efter en så rak lodlinje som möjligt. Sidorna dras mot mitten som därmed omsluter tyngden. Det är ju därför liggunderlaget i hammocken måste gå upp och RUNT axlarna för att isolera eftersom hängmattan sluter om tight där precis som på undersidan.

Man kan ju motverka denna kraft genom att spänna ut mattan med linor till marken eller sätta tältstänger över den om det går, eller så finns det mattor som har en inbyggd "slack"/fotbox där duken inte spänns på samma sätt just där "slacket" är.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.