Roddbåtsbygge

Planerar att bygga en roddbåt till hösten (skall först göra klart en kanot) i stripteknik.
Har blivit inspirerad av Tunarps Kvarns vackra byggen Liz, Rangeley och Adirondack som jag såg på båtmässan. Byggmetod för två av dessa är ju utmärkt beskrivet i "Woodstrip Rowing Craft" av Susan van Leuven.

För min del är det nog Liz (http://www.newfound.com/liz.htm) med roddinsats som ligger närmast till. Kan inte någonting egentligen om båtars egenskaper men skulle ändå vilja försöka mig på att rita en variant av denna. (Har ganska lång erfarenhet av CAD, dock inte vad gäller båtar...) Mest för att det är roligt att göra en egen lösning, men också för att få en båt som klarar lite mer sjö.

Liz är smal och lång samt relativt låg i fören jämfört med andra roddbåtar.
Har även jämfört med Venture 15 och Explorer.

Tanken är alltså att bredda båten (ca 5-10 cm) och även höja fören något (5 cm) om detta nu gör att båten klarar sjö bättre.
Sverige runt blir nog inte aktuellt att ro, men turer i skärgården vore väldigt trevligt.

Frågan är alltså, i största allmänhet, vilka förändringar som gör en roddbåt mer sjövärdig utan att sabotera andra egenskaper som snabbhet alltför mycket.
Är det kanske bättre att bygga in säkerhet på annat sätt (med flytkroppar t ex)?
Är tacksam för alla tips i ämnet.
 
Nej, den hade jag inte sett, mycket fin (men nästan snyggare innan duken kommer på).
Adirondacken kanske är den vackraste av alla roddbåtar, men då skall den nog vara ribbad som denna.
Här är ett annat exempel: http://www.michneboat.com/
 
Är tacksam för alla tips i ämnet.
Det enda jag har att komma med är hur Explorern fungerar, men jag har inte koll på varför den fungerar som den gör... eller, jo - en sak: kanten på relingen känns absolut som den gör stor nytta. Tror vågorna rätt ofta är uppe och vänder vid den. Även om båten är låg så rinner aldrig vågor in. Ibland skvätter vågor in, främst när de kommer snett framifrån och ger då en skvätt kring höften på mig. Det måste blåsa mer än ca 6 m/s för att det ska hända.

Annars är väl kravet för en sjösäker farkost att den ska tåla att bli översköljd, men sådana vågor behöver man ju inte bekymra sig om i skärgårdsvatten. Kul förresten att läsa om dina byggplaner!
 
Jahaja, tänk att den där lilla kanten (vad kallar man den egentligen med båtspråk, reling?) är så viktig. Formen kanske är viktigare än utstickslängden. Teoretiskt sett borde väl en konkav form styra bort vattnet bäst?
 
Vad det gäller kajaker

så vakar de bättre om de är mer fylliga i fören och om vikten ligger centrerad midskepps.

Borde vara samma med roddbåtar men ett problem är om du har slide under sätet då åker din kroppsvikt framåt i båten och i det läget vakar båten sämre.

Ett alternativ är den modell av roddbåt där fötterna sitter på en slide kopplad till årtullarna. Kommer inte ihåg namnet på den typen men det går att hitta en del genom att googla.

Thure
 
Ett alternativ är den modell av roddbåt där fötterna sitter på en slide kopplad till årtullarna. Kommer inte ihåg namnet på den typen men det går att hitta en del genom att googla.

Ja jag hittar en, Piantedosi http://www.rowingrigs.com/slidingrig.html , sägs vara bättre än rörligt säte, men inte lika mycket använd pga att den är förbjuden i tävlingssammanhang om jag fattat rätt. Någon som har erfarenhet av denna?
 
ett år senare...

...är bygget i full gång. Skrovet är nästan klart för slipning.
Det blev en "Liz" skrovform men den skall däckas för att klara lite sjö och kunna flyta även om den är vattenfylld.
Är lite fundersam vad gäller däckningen av fören. Har fått för mig att hålla hela mittre överkanten i nivå med relingskanten framme i stäven och ge däcket en mjukt rundad form sett i tvärsnitt. Detta borde lättare leda bort vatten, så att man kan avsluta med en relativt låg sarg. Sett från sidan blir det alltså en högre profil än om man följer relingen (lägre midskepps).
Har inte sett detta utseende på någon annan båt, möjligen någon kajak, så jag undrar om det kan finnas någon nackdel att göra på detta sätt, t ex att båten blir mer känslig för sidvind?
 
En skiss kanske är på sin plats

Så här har jag tänkt:
 

Bilagor

  • Liz01.jpg
    Liz01.jpg
    17.9 KB · Visningar: 2,858
Gamla båtbyggare använde en enkel metod för att få en snygg däckskurva. Lite svårt att förklara utan skiss men jag ska försöka.

Du tar två långa plankor och lägger tvärs över båten där däcket är högst/bredast. Använd plankorna stående. Lyft i mitten tills plankorna bildar ett upp-och.nedvänt V och insidan av spetsen är på däckets mittpunkt. Skruva ihop plankorna. Sätt en penna inne i V:et och ställ en skiva bakom V:et som pennan kan rita på. Låt V:et glida fram och tillbaka över båten så får du en snygg däckskurva. Flytta sen V:et till fler positioner och gör om för att få fram fler "däcksbalksformer".
 
Jaha...

...så här menar du (med samma höjd som tidigare)?

Det skall jag överväga.
 

Bilagor

  • Liz02.jpg
    Liz02.jpg
    26.7 KB · Visningar: 2,788

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...