Kitefrågor

Nu har jag drömmt färdigt och ska börja förverkliga..men jag har några funderingar:
Hur svårt är det att lära sig kite, bör man gå en kurs?
Kan man använda samma kite på vatten som på snö? (ok, kemiskt sätt är båda vatten, men ni fattar säkert..)
Hur starka vindar krävs?
Något annat som kan vara bra för novisen att veta?

Tacksam för svar
 
Jag hinner bara svara lite kort här.

Troligen brhöver du två olika kitear till vatten och snö. På vatten behöver du en större kite för att hålla dig uppe. På vatten behöver du också en kite där du pumpar upp luftceller så att den inte dränks vid första vattenberöring.

På snö är det enklare med en foilkite som du slipper pumpa och du behöver treoligen inte lika stor, med samma vindstyrka.

En kurs kan nog vara bra, särskilt för vattenkörning som verkar lite svårare än att köra på en frusen sjö med skidor.

/A
 
Lite konstigt svar från Ala må jag säga. Du verkar ge rekommendationer för något du inte testa? Så läte det på texten iaf, dock är inte sakerna fel förrutom ett flertal troligtvis.

Det går att köra med samma kajt på både vatten och snö. Själv har jag bara ägnat mig åt snowboardkiting och inte mer än några ggr under de två senaste vintrarna. Även om det går att använda samma kite så rekommenderas det inte, iaf inte av återförsäljarna:) Ett argument är att de tillverkas i lite olika material där de för snö också är anpassade för kylan. Men om du vill veta mer om skillnaderna så kolla in kite.no, där finns massor att läsa.

Vad gäller kurs, så är det något alla rekommenderar. Jag tror(utan att testat) att det är lättare att börja på skidor för du kan enklare förflytta dig i sidled för att kompensera brist i manöverförmåga av kiten, vilket är svårare på en snowboard. Min erfarenhet är att det ser enklare ut än vad det är. Det finns numera en hel del olika ställen som håller i kurser, tex på Storulvån i Jämtlandsfjällen eller i Sälen.

Vad gäller vindstyrkor är det helt och hållet beroende på kite och skicklighet. Jag ger mig gärna inte ut över 10-11 m/s med min 10m2 tex. Under ca 4 m/s börjar det bli för lite drag i den för att kunna åka vettigt, dock beroende väldigt mkt på hur byigt det är. Byig vind är riktigt jobbigt, speciellt om det pendlar mkt, går fin fint för att sedan plötsligt rycka om kull dig eller så bara dör kiten o faller platt till backen. Värst är när den gör det fast precis innan den går i backen så kommer en by på 10m/s, då flyger man:)

Har man erfarenhet av andra vindsporter tex som segling brukar det vara en fördel.
 
Det är ganska enkelt att lära sig kita, speciellt om du får bra hjälp, gå kurs eller lär dig av erfarna kitare.
Det som är problemet är att gör du fel kommer du att skada dig eller andra, draken genererar mycket kraft!!

Vindstyrkan som behövs: det är möjligt att kita i vindar från ca 2-3m/s (på snö), det börjar bli roligt vid 5-6m/s och från7-8m/s -> är det skitkul!!

Det funkar bra att köra med samma kite på vatten och snö.
Det finns i huvudsak 2 typer av kites:
1,Tube kite som man pumpar upp, den absolut mest vanliga typen.
2, Foil där kiten får sin form genom vindtrycket, inom foil är det två undertyper, open cell och closed cell.
Open cell är avsedd för land och snö eftersom den fylls med vatten om man tappar ner den i vattnet
Closed cell (som jag kör) används med fördel både på vatten och snö.

Det finns för och nackdelar med alla sorter men ett bra tips är att ej köpa en för gammal kite med sämre säkerhetssystem( helst -06 eller nyare).

Det finns massor med information att läsa sig till på Kite-forumen kitenation.se eller surfzone.se

Exempel på tubekite märken är : Naish, Best och massor med andra.
Open cell: Ozone, Flysurfer och en hel del till.
Closed cell finns det inte så många av: Peter Lynn och Flysurfer vad jag vet.

Det viktigaste att tänka på är säkerheten, det är så lätt att det går på tok om man är oförsiktig eller okunnig tex: http://www.kitenation.se/kn/forum/index.php?topic=3727.0.
 
Senast ändrad:

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...