Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Håller med MAW. Tänker lite som du. :)

Lite OT här men tänkte att eftersom Paul är kock så visar jag vad jag gjorde idag. Har en gammal vedspis som sällan används mer än när strömmen gått på höstarna. Värmde upp den idag o knåda ihop ett par degar o grädadde bröd i den. Jääklar så gott det blev o vilken fin frasig yta. Mina tonårs ungar åt upp det blixtsnabbt hmm....

vedspis.jpg

Oj! Jag känner riktigt doften.
 
Ved ,det klyver man med en hydraulklyv, 30 kubik varje år går det åt. Yxor har jag till lite diverse annat, bland annat har en timmerstuga byggts.Har du klyven med ut i skogen då, frågas det kanske? Nej det har jag inte.
 
Jag kör med Wetterlings 550gramare och den funkar att klyva ved med den så länge det inte finns grov kvist som man skall igenom, då går den bet. Lite konstig balans oxå tycker jag, man måste hålla längst ut på skaftet för att få en bra sving, inte i "böjen" som man kanske borde för då försvinner kraften.

Dock bra precision för späntning av ved och även om man vill "tälja" med den så funkar det.

Om man skall kunna spänta med kniv lika snabbt och precist på grövre klabbar så blir det nog machete eller liknande... Eller så har jag dålig knivteknik.
 
Håller med MAW. Tänker lite som du. :)

Lite OT här men tänkte att eftersom Paul är kock så visar jag vad jag gjorde idag. Har en gammal vedspis som sällan används mer än när strömmen gått på höstarna. Värmde upp den idag o knåda ihop ett par degar o grädadde bröd i den. Jääklar så gott det blev o vilken fin frasig yta. Mina tonårs ungar åt upp det blixtsnabbt hmm....
Häftigt! Tack för bilden! Snacka om mys ;).

~Paul~
 
Håller med MAW. Tänker lite som du. :)

Lite OT här men tänkte att eftersom Paul är kock så visar jag vad jag gjorde idag. Har en gammal vedspis som sällan används mer än när strömmen gått på höstarna. Värmde upp den idag o knåda ihop ett par degar o grädadde bröd i den. Jääklar så gott det blev o vilken fin frasig yta. Mina tonårs ungar åt upp det blixtsnabbt hmm....
]

Det där ju bara för trevligt alltså! Blir avis.

/M
 
Förresten, Paul: det finns en liten video på Nilakkan uppe på youtube nu. Vem försöker jag lura, du har säkert redan snappat upp den ;)

http://www.youtube.com/watch?v=5ux4cMdU6qc

Jag kommer köpa den, inget snack om det. Förutom att den ter sig funktionell så är det väl en rätt unik design på en fällis (?).

/M
 
Förresten, Paul: det finns en liten video på Nilakkan uppe på youtube nu. Vem försöker jag lura, du har säkert redan snappat upp den ;)

http://www.youtube.com/watch?v=5ux4cMdU6qc

Jag kommer köpa den, inget snack om det. Förutom att den ter sig funktionell så är det väl en rätt unik design på en fällis (?).

/M
Den videon hade jag inte sett tidigare! Tack för länken!

Du hör säkert vem det är som kommenterar kniven i videon? ;)

Jag kommer att köpa minst två, förmodligen tre. Den finaste av dem åker in i vitrinskåpet som en del av min samling. Den andra använder jag och den tredje får agera reserv :).

Visst är den unik på många sätt. Det är det här tänket man önskar att Spyderco hade i samband med många fler modeller. Tyvärr faller i de flesta fall för frestelsen att sälja knivar på utseende och inte på användarvänlighet.

~Paul~
 
Jag kommer att köpa minst två, förmodligen tre. Den finaste av dem åker in i vitrinskåpet som en del av min samling. Den andra använder jag och den tredje får agera reserv :).

~Paul~


Detta är vad jag kallar knivsamlarstrategi. Då får man väl dra till med 4 st själv då! :)

Jag blottar min ignorans: vems är kommentatorrösten i videon?!?

/M
 
Detta är vad jag kallar knivsamlarstrategi. Då får man väl dra till med 4 st själv då! :)

Jag blottar min ignorans: vems är kommentatorrösten i videon?!?

/M
Haha, ja man är lite skadad trots allt :).

Det är Sal Glesser, Spydercos VD. Här tillsammans med Gil Hibben. Sal är till vänster i bild: http://www.cartertown.com/images/Knives/2007Guild/GuildShow2007 025.jpg

Gil Hibben är ju snubben som tillverkade designade Rambokniven till Sly Stallone i hans tredje film, samt till Star Trek, de så kallade klingon-klingor ;).

~Paul~
 
Haha, ja man är lite skadad trots allt :).

~Paul~

Ähum, "lite"? Haha, visst är man.
Jasså, det är gamle Messer-Glesser som snackar, där ser man. Hibben är en ikon i sig. Har aldrig fattat vad man ska ha hans knivar till men får erkänna att jag nästan köpt hans kastknivar vid mer än ett tillfälle!

/M

ps. "Klingon-klingor" Den garvade jag gott åt :) ds
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.