Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Håller med, lite frontier style. Säkert konvex slipning som alla BR. Faktum är att jag funderat på just något sådant att ha i stugan – därför beställde jag nu :) Om nåt år kommer en recension!
 
Håller med, lite frontier style. Säkert konvex slipning som alla BR. Faktum är att jag funderat på just något sådant att ha i stugan – därför beställde jag nu :) Om nåt år kommer en recension!

Gött. Tyckte det såg ut som hollow på bilden, men du har säkert rätt. Om man inte är nördig avs. sin kökskniv (vilket undertecknad tyvärr är skyldig till) funkar den självklart till det också. Men den där klacken är en absolut dealbreaker för mig just i det avseendet
 
På tal om Japan börjar denna likna något så smått. Kul litet projekt

Sjysst! Ser att du kommit igång riktigt med löderslöjden också!
Har slipat klart min skinner, 240 korn innan härdning. Inte mycket marginal vid ryggen dock..men kan nog klara sig.
Där kommer sitta ett 10 mm tjockt mässingstycke mellan slipchoil och fingerplats.
 

Bilagor

  • DSC_1346.jpg
    DSC_1346.jpg
    27.7 KB · Visningar: 277
Sjysst! Ser att du kommit igång riktigt med löderslöjden också!
Har slipat klart min skinner, 240 korn innan härdning. Inte mycket marginal vid ryggen dock..men kan nog klara sig.
Där kommer sitta ett 10 mm tjockt mässingstycke mellan slipchoil och fingerplats.

Dito, schysst! Hur bred lämnade du eggen? Och hur fäster du mässingen på bladet, epoxy?
 
Dito, schysst! Hur bred lämnade du eggen? Och hur fäster du mässingen på bladet, epoxy?

Lämnade faktiskt 1 mm knappt. Har hört 0.5 är bra, men chansar inte. Slipar hellre lite mer sen.
Ja, kör epoxy till guarden. Visst kan man nita och hålla på, men epoxy är ju svinstarkt och jag tror knappast det trillar isär.
 
Guarden är blir av ett stycke mässing, med en skåra i för bladet. Så det limmar nog ihop bra.

Ps. Ingen halvmask ännu. Fick hålla andan.
 
Lämnade faktiskt 1 mm knappt. Har hört 0.5 är bra, men chansar inte. Slipar hellre lite mer sen.
Ja, kör epoxy till guarden. Visst kan man nita och hålla på, men epoxy är ju svinstarkt och jag tror knappast det trillar isär.

Min erfarenhet är att 0,5 är att ta en onödig risk. 1 mm har ännu inte gått fel. Epoxy funkar fint, du limmar ju både mot blad och handtag, antar jag. Bladprofilen är en vinnare, tycker jag.
 
Min erfarenhet är att 0,5 är att ta en onödig risk. 1 mm har ännu inte gått fel. Epoxy funkar fint, du limmar ju både mot blad och handtag, antar jag. Bladprofilen är en vinnare, tycker jag.

Precis, det blir gott om epoxy och det är ju starka grejer. Generellt känns det lite överdrivet med infästningen kring knivbyggen. T ex epoxy plus corbynitar plus nitad, limmad och lödad guard..Använder man kniven till vad den är tänkt för så borde egentligen Karlssons klister nästan räcka.. ☺️ Jag överdriver lite
 
Precis, det blir gott om epoxy och det är ju starka grejer. Generellt känns det lite överdrivet med infästningen kring knivbyggen. T ex epoxy plus corbynitar plus nitad, limmad och lödad guard..Använder man kniven till vad den är tänkt för så borde egentligen Karlssons klister nästan räcka.. ☺️ Jag överdriver lite

Jag håller med. Det blir lite overkill och prestige över det, vilket jag har svårt för. Jag slängde ju lite slarvigt ihop nedanstående av en fil för en tid sedan och delade med mig på ett annat internationellt forum, och jäklar vad skit jag fick för att jag inte avhärdat, borrat och nitat handtaget. Det var tydligen livsfarligt och bedrövligt på alla sätt. På en kökskniv jag slängt ihop som ett hobbyprojekt, liksom, blir ju löjligt
 

Bilagor

  • IMG_0690.jpg
    IMG_0690.jpg
    174.9 KB · Visningar: 271

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...