Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Mitt missnöje med Paramilitary 2, som jag helt nyligen kom över billigt, består inte i ricasson utan i den obehagliga ytstrukturen på skollorna som påminner mig en en läskig mardröm jag hade som barn. Men det är ju samtidigt ett intressant spöke. Således har jag nog kommit över mitt missnöje - det är en väldigt trevlig och fantastiskt välgjord fällkniv. Ingen fällkniv från EKA kommer i närheten av samma verkshöjd.

Den micarta jag sett är inte särskilt hal. Fällknivens och Moraknivs formpressade plast upplever jag som slipprigare, för att inte tala om hur halt ett ett polerat träskaft kan vara.

Micarta blir emellertid otroligt smutsigt och tycks suga år sig skit. Dessutom tycker jag att den luktar märkligt, särskilt när den blir blöt.
 
1. Mitt missnöje med Paramilitary 2, som jag helt nyligen kom över billigt, består inte i ricasson utan i den obehagliga ytstrukturen på skollorna ......har jag nog kommit över mitt missnöje

2. Ingen fällkniv från EKA kommer i närheten av samma verkshöjd.

3. Den micarta jag sett är inte särskilt hal. Fällknivens och Moraknivs formpressade plast upplever jag som slipprigare, för att inte tala om hur halt ett ett polerat träskaft kan vara.

4. Micarta blir emellertid otroligt smutsigt och tycks suga år sig skit.

5. Dessutom tycker jag att den luktar märkligt
1. Så är det med många saker. Något man initialt ogillat visar sig i slutändan vara just den detalj som man uppskattar mest.

2. EKA tillverkar helt andra typer av knivar. Traditonen/rötterna tillbaka är viktiga, liksom den nordiska designen. Spydercos knivar ligger dessutom i en högre priskategori. Man använder många olika (läs exotiska) stålsorter och låsningsmekanismer. Filosofin bakom deras produkter är helt annan än hos EKA.

3. Micarta är ett gemensamt namn för många produkter med liknande uppbyggnad men olika kemisk sammansättning, förutom själva basen som också kan bestå av olika material (canvas/bomull, papper, osv).

Som jag nämnde i mitt förra inlägg så kan också strukturen/ytan variera från högglanspolerad till ganska sträv.

Men. För det mesta använder man Micarta på knivar som på något sätt skall skilja sig från mängden, framför allt utseendemässigt. Av denna anledning är den polerade Micartan vanligast i den här gruppen eftersom mönstret och färgerna framstår klarare. Ju högre grad av polering, desto halare grepp.

På samma sätt som Micartans struktur kan variera så kan också de övriga materialen, som trä, diverse polymeer/plaster, osv variera. Med andra ord - det är inte så mycket materialet i sig som är den avgörande faktorn, utan strukturen man apterar på det.

Skulle jag trots allt välja det mest greppvänliga material jag kommit i kontakt med så hade det varit just G-10 som Spyderco har på en del av sina alster, samt Santoprene som har använts av bl a Gerber och EKA (på vissa modeller).

4. Den mest absorberande Micartan är pappersmicarta, dock suger den inte åt sig mer vätska än ca 1% av sin totala vikt om den får ligga nedsänkt i vatten i flera dagar. Det handlar då om en bit Micarta lagom stor till två skollor för en medelstor fastbladare (enligt Sal Glesser).

Med andra ord. Denna siffra är så låg att det i praktiken inte borde gå att märka någon skillnad mellan "torr" och "blöt" Micarta. Enligt samma utsaga så sker samma sak med kolfiber. Endast G-10 är helt okänsligt för väta och temperaturskillnader (inom rimliga gränser förstås).

Styrkan är ungefär den samma på dessa tre. En av giganterna i knivindustrin är ju Allen Elishewitz. Han har gjort en del tester och hävdar att G-10 de facto är starkare än kolfiber. Enligt honom så görs de flesta tester på ett felaktigt sätt.

Här är en gammal tråd på BF, där också undertecknad var delaktig ;).

https://www.bladeforums.com/threads...-material-g10-micarta-or-carbon-fiber.199171/

5. Ja, den kan lukta lite äckligt ibland. Lukten sätter sig dessutom i handflatorna.

~Paul~
 
Senast ändrad:
En måhända subjektiv upplevelse är att micarta känns mer som ett naturmaterial än G10, thermorun och zytel, som påminner om vanlig hårdplast.
 
Filosofin bakom deras [Spydercos] produkter är helt annan än hos EKA.
~Paul~

Exakt vad EKA-filosofin är tycker jag ofta är svårt att se. Som sagt, masurbjörken borde vara standard om EKA bryr sig om det nordiska i sitt varumärke. Små exklusiva serier med valnöt etc. kunde erbjudas som alternativ. Rosenträt borde man avstå från. I övrigt: high-tech.

Här tycker jag att Casström har en tydligare nordisk/high-tech profil: björk, ek, stabiliserat trä, micarta, g10 - och en enda variant med bubinga: http://www.casstrom.se/knivar/knivar/casstrom/
 
1. En måhända subjektiv upplevelse är att micarta känns mer som ett naturmaterial än G10, thermorun och zytel, som påminner om vanlig hårdplast.

2. Exakt vad EKA-filosofin är tycker jag ofta är svårt att se.

3. masurbjörken borde vara standard om EKA bryr sig om det nordiska i sitt varumärke. Små exklusiva serier med valnöt etc. kunde erbjudas som alternativ.

4. Rosenträt borde man avstå från. I övrigt: high-tech.

5. Här tycker jag att Casström har en tydligare nordisk/high-tech profil: björk, ek, stabiliserat trä, micarta, g10 - och en enda variant med bubinga: http://www.casstrom.se/knivar/knivar/casstrom/
1. Jo, det kan jag hålla med om. Micarta går att likna äkta trä.

2. EKA har ju bytt ledning och är kanske inte lika "lättlästa" som tidigare. Jag tror att man försöker att förnya sig samtidigt som rötterna bakåt är kvar. Förmodligen därför man tar det ganska försiktigt, i små steg.

3. Det kommer, som vi redan konstaterat, ut serier i masur med jämna mellanrum. Av och till också i valnöt. Förmodligen vill man inte hamna för högt i pris och därför inte använder dessa träslag i sin reguljära produktion.

4. Personligen har jag inget emot jakaranda/palisander/Bubinga. Jag har heller inget emot konstmaterial :).

5. Casströms är en avsevärt nyare firma som inte behöver falla tillbaka på gamla traditioner/rötter. Man tillverkar dessutom inga fällknivar. Det blir då enklare att experimentera med diverse material.

~Paul~
 
Victorinox 0.8000.26 Pioneer 1, Alox Silver.

Ett 70 mm långt 440A-klassat enkelblad, glidlås, aluminium grepp.

Kniven väger 45 g.

Den här varianten känns mycket tajtare än standardutgåvorna med grepp i Cellidor.
 

Bilagor

  • Min Victorinox 0.8000.26 Pioneer 1 Alox.jpg
    Min Victorinox 0.8000.26 Pioneer 1 Alox.jpg
    34.2 KB · Visningar: 400
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 377
Victorinox 0.8000.26 Pioneer 1, Alox Silver.

Ett 70 mm långt 440A-klassat enkelblad, glidlås, aluminium grepp.

Kniven väger 45 g.

Den här varianten känns mycket tajtare än standardutgåvorna med grepp i Cellidor.

Har en sådan också, stadig. Tjockare blad än vanliga Vicarna också.
 
Har bara burit med den i fickan några gånger. Tycker aloxen är lite hal i fickan och kniven lite tung jämfört med en vanlig Vic. Och jag föredrar ett tunnare blad oftast. Så jag föredrar röd plast Vic framför Alox ☺️ Man får då också tandpetare och pincett.
 
Har bara burit med den i fickan några gånger. Tycker aloxen är lite hal i fickan och kniven lite tung jämfört med en vanlig Vic. Och jag föredrar ett tunnare blad oftast. Så jag föredrar röd plast Vic framför Alox ☺️ Man får då också tandpetare och pincett.
Förstår. Annars en fin kniv om man kan bortse från det faktum att det handlar om ett singelblad :).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.