• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Bästa svenska friluftsstaden?

Vill slå ett slag för Hudiksvallstrakten, kankse inte den bästa friluftsstaden men en hyfsad kompromiss:
Isar på havet och sjöar, längdåkningsstadion, aktivt Främjande med kajak, MTB, skridsko etc med många ledarledda aktiviteter samt kurser, dykarklubb, utförsåkning i Hassela o Järvsö på några mils avstånd, Vemdalen når man också över dan, lite klättring på Mörkberget och i Sundsvall, skärgård för segling o kajaker. Bra fiske och jakt för den intresserade. Vandringsleder. Och faktiskt världens näst största grotta, Bodagrottorna, av sin typ alltså, bestående av urbergsblock som skakats om av en jordbävning. Skärmflygning finns. fina kanotvatten likaså. Tågförbindelse både norrut och söderut, man når Arlanda på 2.5 timmar.
Vad saknas? Fr a asfalterade cykelbanor för bl a inlines. En eller flera bra friluftsaffärer vore inte fel. Men Wått och Torrt i Sundsvall och Naturkomaniet i Gävle är ju hyfsat nära, och risken för dyra impulsköp minskar...
En glaciär, korallrev och vågsurfing skulle jag inte säja nej till heller...
 
Östersund!

Därför är Östersund den bästa friluftsstaden:

- Efter en timmes bilfärd befinner du dig i de svenska fjällen med många av sveriges bästa skidorter!

- Storsjön bjuder på många roliga aktiviteter såsom kajak, långfärdsskridskor, skidåkning, segling, vattensporter, dykning osv...

- Det finns en hel bunt bra klätterställen! Ett par inomhus och många fler utomhus..

- MTB-spåren är väldigt många de också! Och bra variation på dem...

- Runt om Östersund finns det helt otroliga fiskevatten, Hårkan och Långan är ett par exempel!

- Det finns väldigt många längdskidspår att välja och vraka ibland...plus en fin skidstadio!

- Runt om finns mycket skogar med vilda djur och storslagen natur!

- Gillar också atmosfären som tyder på att det är många frilufts-intresserade människor som bor där. Trevliga människor som bara är sig själv, många klär sig sportigt också...vilket är kul tycker jag!

Kommer nog på fler saker...jag längtar iallafall tillbaka till Östersund där jag har bott i 1,5 år...vi ses
[Ändrat av bergholm 2003-11-09 kl 23:44]
 
Jag vet inte vilken stad som är den bästa, men Boden/Luleåområdet borde tillhöra de bättre. I Boden finns sveriges längsta elljusspår och asfalterad rullskidbana. På grund av försvarets långvariga verksamhet finns mycket goda mtb-möjligheter. I området finns även många bra klättermöjligheter samt inomhusklättring. Luleå skärgård erbjuder fina paddlings- och skridskomöjligheter. Fiska kan man göra i de närliggande Pite-, Lule-, Råne- och Kalixälv eller i de många sjöarna i närheten. Storklinten och Kåbdalis är närliggande alpina alternativ och till Gällivare/Dundret tar det bara lite drygt två timmar. På denna tid når man även utkanterna av Sareks och Stora sjöfallets nationalparker och innan dess har man passerat Muddus.

/D
 
Stockholm eller Göteborg, Linköping eller Västerås.

Alla dessa har ett varierat utbud och tillgång till flera olika klimatzoner och därmed lång skridskosäsong. Snötillgången är oftast bättre i Gällivare med flera Norrlandsorter det medger jag men utslaget på hela året är det mer varierat i Sydsverige. Gillar man skidåkning är Västerås inte så långt från bra snötillgång.

Östersund är inte dumt det medges men det är lite långt till skärgård och hav.
Närheten till Norge och Atlantkusten (30 mil?) är ett plus i Jämtland men goda sådana möjligheter har man även i Göteborg. Göteborg är nog bästa staden ur klättersynpunkt?

Thure
 
Lule vs. Östersund

Jag tror att det står mellan Luleå och Östersund. Om man gillar vinter, hatar man snö får man nog åka längre söderut.

Att bo i en storstad som Stockholm och tycka att det är en bra friluftsstad, PHU. Att behöva åka bil i 30 min för att komma till en skogsplätt värt namnet, att inte kunna ta cykeln ut i varierande MTB stigar direkt utanför dörren. Närheten till friluftslivet är viktigt att slippa bära kajaken mer än 100 m från dörren till vattnet. För att få kallas friluftstad bör man kunna utöva MTB, vandring, paddling och skidåkning direkt där man bor, då kan man börja kalla det friluftsstad. Och sedan inte ens ha en riktig vinter:-( Ja menar, nov, dec i Stockholms innerstad, fy fan!)

Klättring - Isklättring är okej på båda ställerna, klippklättring bra med kanske en lite fördel Luleå om man är en överjävligt duktig klättrare (Niemisel)

Skidåkning på platten - grymt bra möjligheter på båda ställena

Skidåkning utför - i Östersund ligger ju fjällen närmare, men det finns fler "riktiga" berg upp mot norrland, men då är det typ 40 mil att åka.
Fördel Östersund

Skridsko - Storsjön i all ära men havet är faktist trevligare. Men tyvärr är säsongen ganska kort. Men man kan ju kita på snön hela vintern ;-)
Fördel Luleå.

Forspaddling - Ja det finns ju bra möjligheter på båda ställena.

Grottor - Ja Luleå har ju inte mycket att erbjuda Grottväg (ja det skulle vara kulverterna på universitetet då), men det är ca 50 mil till Oxhola och i tärnaby/hemmavan finns ju skapliga grottor.
Fördel Östersund.

Platt Paddling - Ja Luleå skärgård är nog lite bättre än storsjön... Det brukar även vara skapligt varmt i havsvattnet.
Fördel Luleå

Klimat - Luleå på sommaren är grymt bra topp i Solligan flera år i rad, ljust dyngnet runt. Östersund kan nog inte slå detta.
På vintern är det lite jämnare men det brukar vara bättre i Luleå.
Fördel Luleå

Det som ger några pluspoäng till Östersund är ju närheten till fjällen, men Luleå vinner nog på klimat och närheten till havet.
[Ändrat av fafner 2003-11-10 kl 09:47]
 
Re: Lule vs. Östersund

fafner; sa:
Jag tror att det står mellan Luleå och Östersund. Om man gillar vinter, hatar man snö får man nog åka längre söderut.

Att bo i en storstad som Stockholm och tycka att det är en bra friluftsstad, PHU. Att behöva åka bil i 30 min för att komma till en skogsplätt värt namnet, att inte kunna ta cykeln ut i varierande MTB stigar direkt utanför dörren.

Väldigt många stockholmare har direktkontakt med natur, paddelvatten, men också bra kollektivtrafik för variation i löprundor promenader långfärdsskridsko etc. Dessutom mycket gott om likasinnade.

Jag spänner t ex på mig längdskidorna på tomten och har sedan miltals med bra terräng i skogar att åka i på bra promenadvägar som inte behöver så mycket snö för att bli åkbara.

Thure
 
Håller på Kiruna (om man nu lyckas få nånstans att bo).
Men kollade vad som var Sveriges bästa friluftskommun och min egen kommun är då rakt inget för den friluftsintresserade. 5 poäng nånting.
Jokkmokk heter den.alldeles för få handlingsplaner,skolskogar och tjänstemän.
Konstigt att jag tycker det går väldigt bra att frilufsa här,både kring samhället och lite utanför,finns ju en del schyssta nationalparker i närheten bla...
 
Att flytta till har jag ingen uppfattning med däremot att turista i sommartid skulle jag rekommendera "min" egen ö - Öland! Ypperlig för den som gillar att trampa mountainbike som jag själv gör då det finns cykelvägar ända uppe ifrån norra udden ända ner till södra udden.

För övrigt är Öland platt som en pannkaka så man kan hålla en hyfsad hastighet utan att bli uttröttad.

Välkommen till Öland!
 
Jag skulle föreslå Göteborg.
Trots det sydliga läget finns det en del fjäll (till namnet åtminstone) precis utanför Göteborg. Uppe på de många platåbergen som präglar landskapet finns även förhållandevis vild natur.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.