Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Detta griniga projekt börjar nå vägs ände. Lite finslip och oljevax sen är det nog klart. Vet inte vad jag tycker, det hela bara blev. Det stora hacket i bladet av misslyckad stämpling blev till slut en lösning för magnetisk låsknapp, haha. En rätt sympatisk ”hemma-edc” blev det ändå, den är åtminstone unik :)

Bra jobbat, snygga grejer som vanligt! Är det en Spyderco?
 
Paul:
På tal om nya förvärv. Benchmade 535 Bugout.
CPM S30V stål, Grivory grepp, Axis-bladlås. Bladet är hyfsat tunt och den väl uppdragna slipfasen är flat. Kniven är lätt (59 g tillsammans med en
väl tilltagen paracord-fånglina)!

Appropå allt tal om en forumkniv, denna kunde jag lätt acceptera. (fällkniv - liten/lätt - användar)[/QUOTE]

Har själv en Benchmade 551 Griptilian (154CM) och instämmer i att Benchmade gör fina knivar. 535 är tilltalande som EDC på vandring för allehanda bruk och dess vikt skrämmer inte ens bort lättviktarna. Hade inte haft något emot 535 som forumkniv men tror jag priset tyvärr avskräcker från att samla tillräckligt stort intresse:(
 
Bra jobbat, snygga grejer som vanligt! Är det en Spyderco?

Tack! Nej, det är en gammal öbergsfil jag avhärdat, slipat, differentialhärdat och borrat hål i (för att dölja den där felstämplingen jag gjorde :) Handtaget/sayan är gjort av en 60-tals teakbricka som sprack för ett tag sedan, och 2mm kopparplåt. Egenhändigt gjort mosaikpin och bladlåsknapp.
 
Tack! Nej, det är en gammal öbergsfil jag avhärdat, slipat, differentialhärdat och borrat hål i (för att dölja den där felstämplingen jag gjorde :) Handtaget/sayan är gjort av en 60-tals teakbricka som sprack för ett tag sedan, och 2mm kopparplåt. Egenhändigt gjort mosaikpin och bladlåsknapp.

Jag vet.. Skämtade bara lite med anspelning på det där hålet i bladet :)
 
Två små EDC. 160 och 150 mm långa. Bara grovslipning inför härdning. 2.6 mm RWL 34. Tångarna ska borras upp lite etc.
 

Bilagor

  • DSC_1387.jpg
    DSC_1387.jpg
    23.5 KB · Visningar: 385
  • DSC_1388.jpg
    DSC_1388.jpg
    28.3 KB · Visningar: 387
Tack! Jo de blev helt ok. På bilden syns dock inte vissa småvurpor :) tex något lite hugg av slipbandet upp i bladryggen på en av dem host host. Men man lär väl sig hela tiden?
Planerar liksom på de andra små knivarna att använda 3.2 mm G10 alt micarta, möjligen 6.4 mm på någon. Men först ska de bli härdade och jag måste lägga beställning på skaftmaterial också. .

Bra fråga där henjon... Vette tusan vad jag ska göra av alla blad och knivar alltså. Känns som man kommer göra några blad i månaden och det blir ju ett gäng rätt snabbt liksom.. När de med tiden håller tillräckligt hög standard kanske man ska kränga dem?
 
Det är en jättefin kniv. Har själv varit intresserad. Det enda som hindrar mig är hur den är i hopfällt läge. Slutet på bladryggen sticker upp med en rät vinkel. Lite "fult/obekvämt". Annars nästan perfa.
Håller med. Dock efter att ha burit kniven på mig ett tag nu så måste jag säga att det inte har stört mig det minsta.

Kan förstås bero på att jag använder en Black Hawk Pouch till att hysa kniven i ;).

~Paul~
 
Tack. Jo det tar sig allt som.
Sjukt sugen på att skaffa en härdugn också, och i så fall gå över till O1 för att slippa från djupkylningen som rostfritt "kräver", plus O1 finns i många trevliga dimensioner inkl 1-1.5 mm tjocklek :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.