Bestiga Kilimanjaro, Marangu Huts eller Macheme tält?

Hej Alla!

Vi är 4 vänner i 30-årsåldern som har tänkt bestiga Kilimanjaro i början på 2019.

Vi väljer mellan två olika rutter:
1. 6 dagars Marangu
2. 7 dagars Machame

Efter ha läst på har vi sett att de flesta rekommenderar Machame, finare miljö och bättre mot höjd. Det vi oroar oss för är tältningen på Machamerutten. Vi är i ärlighetens namn inga vana vandrare/campare men under åren har vi alla testat att sova i tält ett par gånger och ingen av oss har någon bra upplevelse av tältning. Vi undrar därför om någon har en uppfattning om tältningen på Machame? Kallt? Blåsigt? Hårt på marken med vanligt liggunderlag som ingår i turen?

Vi undrar även hur status är på Hutsen som man sover i på Marangu-rutten?

Vi väljer alltså mellan att sova något bättre men en sämre tur på Marangu eller sova sämre och bättre tur på Machame.

Hoppas någon med erfarenheter kan hjälpa oss på rätt väg här.

Tackar på förhand.

MVH

/Fredrik
 
Hej! Kul med planer på killimanjaro. Jag gick Marangou route i Januari 2015. Jag fick inte med mig någon från Sverige som ville med på äventyret så jag bokade Kilimanjaro tripen ensam, och då valde jag Marangou då jag tänkte man kunde träffa på mycket folk i det delade stugorna man sov i och även i "campsen" då lägerna har en stor värmestuga/matsal så blir det lite som en samlingspunkt då alla äter på samma ställe.

Egentligen ville jag gå Machame route för att få sova i tält och hört att det ska vara en finare rutt, men eftersom jag utgick ifrån att göra detta ensam som var det inget alternativ. Var ingen speciell organiserad tur de dagarna jag gick upp heller.

Då var det exceptionellt lite folk på berget överlag pga Ebola epidemin skrämde bort folk tydligen..

Har som sagt inte gått Machame, men jag har förstått det som att ingen större erfarenhet krävs jämfört med Marangoue. Man får ett serverat tält, rullar ut sin sovsäck och blir väckt på morgonen med Varmt te. Stugorna är ju väldigt kalla och ganska små, madrasserna väl vända så kan tänka mig det är bekvämare att sova i tält.

Jag skulle nog rekomdendera Machame, men då har jag som sagt inte gått den rutten. Lycka till med äventyret :)
 
Hej,
har inte gått på Killimanjaro alls men min erfarenhet från andra organiserade turer som jag gjorde bland annat Crand Canyon och Peru, sovmattorna är av den enkla sorten. Jag har alltid haft min egen utrusting, sovsäck och matta (Therma Rest Neo Air) med mig, ibland även tält. Att sova på en enkel sovmatta skulle inte jag klara av.
Hör med företaget du har bokat och försäkrar dig om hur standarden är på utrustuningen.
Mvh Veni
 
Fler dagar dagar framför färre för att hinna med ackliamtisering bättre.
Då jag var där gick vi "baksidan upp" och turistvägen/coca-colaleden ner så man fick se bådadera. Minns uppvägen som vackrare natur och glesare trafikerad men minnet kan ha grumlats med tiden, var där strax efter milenieskiftet.

/Patrik
 
Hej!
När jag gick Machame-rutten var det relativt bra väder och eftersom jag bara gått en av sträckorna har jag inget att jämföra med. Utöver lite regn var det inga större problem.

Ju högre upp man kommer desto kallare var det dock. Har man ingen bra sovsäck och inget bra liggunderlag blir det nog lätt obekvämt. Har man stora problem med att gå upp ur sängen när det är kallt och vill ligga och dra sig förstår jag om man kan ha svårt med tälten. Eftersom jag innan Kilimanjaro bara haft tunna liggunderlag och det på Kilimanjaro var första gången jag hade ett uppblåsbart tyckte jag därför inte marken var hård.

/Galten
 
Jag gick Marangou rutten på 6 dagar för fem år sedan. Målet var att få med mig någon kompis på äventyret och gå upp för machame pga av att jag hört att det ska vara finare rutt, men då jag åkte ner själv så valde jag Marangou, då jag sov i stugor och ville träffa andra vandrare under turen (vilket jag verkligen gjorde, de flesta "huts" har fyra bäddar) samt "matsal", en större Stuga med långbord där alla äter.

Madrasserna i stugorna är av det enklare slaget och överlag väldigt skitiga (som man förväntar sig då det är svårt att tvätta däruppe). När man bor i tält på machame rutten så tror jag det är större chans till bra sömn faktiskt, då tälten är stora rymliga, och då sover du bara med dina vänner. Så även utan tälterfarenhet tror jag inte att det blir några problem.

Bara fråga om du undrar något om Marangou leden.

Lycka till
/Adam

Edit: såg nu att Trådstarten var över ett år, men hoppas svaret kan hjälpa någon annan framöver :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sivan77 Bestiga Kilimanjaro Trekking 1
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jo_jo Bestiga Hvannadalshnjúkur i början av augusti Trekking 1
Anna C Bestiga Mt Blanc Trekking 18
OveS Bestiga Grossglockner i Österrike Trekking 3
Valjeabris Kilimanjaro Trekking 6
Malmömackan Kilimanjaro - Boka guide på plats, erfarenhet? Trekking 5
body Kilimanjaro Trekking 3
AndersPH Besteg Kilimanjaro, rätt klädval? Trekking 7
JL83 Vandring i början på Maj - Kilimanjaro som nybörjare? Annat förslag? Trekking 5
grannas89 Kilimanjaro Trekking 11
E9climbing Kilimanjaro trip notes Trekking 5
projektkilimanjaro Mt Kilimanjaro Projektarbete Trekking 2
skolanna Mt Meru och Kilimanjaro Trekking 8
lama78 Resa till Kilimanjaro Trekking 2
Koponen Kilimanjaro, utan bärare? Trekking 4
tobbe31 Kilimanjaro Safari Agency Trekking 0
freddie_boy Kilimanjaro eller liknande Trekking 16
dave1 Olycka på Kilimanjaro Trekking 15
jimmyfear hur tränad bör man vara för att trekka Kilimanjaro? Trekking 3
Reidar Barn + Kilimanjaro. Är det möjligt? Trekking 16
stol Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Mt Meru eller annat innan Kilimanjaro Trekking 1
d.a.n.i.e.l Kartor över Kilimanjaro och Meru Trekking 1
d.a.n.i.e.l Acklimatisering runt och innan Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Kilimanjaro, rätt rutt och guide Trekking 9
jonasrolfsson frågor: Kilimanjaro Trekking 4
trimix guide på kilimanjaro Trekking 5
OveS Leder på Kilimanjaro? Trekking 3
BOBen Kilimanjaro Trekking 7
scuda Reseberättelse Kilimanjaro Trekking 2
01234 KILIMANJARO till NYÅR Trekking 0
KarolinaS Kilimanjaro vid jul/jan?? Trekking 14
Mal Kilimanjaro Trekking 0
01234 Kilimanjaro Trekking 0
grawin Kilimanjaro i sommar/höst Trekking 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...