Östra leden åldersgräns (Kebne)

Tjo!
Hur är det med östra ledens åldersgräns på Kebne? Vet att den ligger på 16 men hur strikt är det? Blir 15 i december och det hade varit kul o ta östra till sommarn. Har redan bestigit kebne (västra), galdhö och Glittertind (Spiterstulen) även berg i södra Spanien. Så fjällvan är jag rätt, men kan man "sneaka förbi" även fast man inte är 16? Eller måste man visa leg/pass? Också, vad är anledningen till 16-årsgränsen?

Tacksam för svar! :)
 
Hej, det är på de guidade turerna som STF anordnar som det finns en åldersgräns, anledningen för denna åldersgräns är att om personen är under 16 och inte kan hålla det tempo som turen skall hålla så tvingas hela gruppen vända tillbaka av säkerhetsskäl, över 16 så skickas man tillbaka själv. Siste punkten för att vända någon brukar vara i början av glaciären så deltagarna skall kunna ta sig tillbaka på egen hand och utan att resterande del av den guidade gruppen skall behöva vända för att någons kondition oftast inte räcker till.

Östra leden går över glaciär där det finns sprickor samt via en via ferrata som är en klättring med sele och fast vajer.

Utan rätt utrustning för via ferratan så ökar risken för olyckor och det har inträffat dödsfall på den delen av klättringen.

Har man inte tidigare vana av glaciärvandring och via ferrata rekommenderar jag verkligen inte att ta östra leden själv.

Är man under 16 och har målsman med sig kan man hyra en egen guide för en heldag, då drabbas inget öppen grupp om man tvingas vända vilket gör att man kan vara yngre än 16 för östra leden
 
Själv gick jag med STF i guidad grupp via Östra för 35 år sedan, 13 år gammal. Det var den turen som fick igång mitt intresse för alpin klättring, något jag fortfarande vurmar för.

Mycket har ändrats och säkerhetstänket på Östra är helt annat nuförtiden med sele, fast via ferrata & sånt. Det till det positiva tycker jag! Keb är ett berg med många som är rätt ovana vid alpin miljö.

En 16-års gräns låter lagom, och STF måste sätta en gräns någonstans.

Att man sedan kan klara Östra utan problem när man är betydligt yngre än 16 år en helt annan sak...

Mitt tips: Gå med i en klätterklubb, kolla om det finns intresse att ordna en gemensam ungdomsresa inom klubben till Keb med vuxna som följer med som ledare. Om inte annat, vänta tills du är 16 år och anmäl dig till Klätterförbundets alpina ungdomsläger i Keb (som jag verkligen hoppas att förbundet kommer hålla kommande säsonger).

Eller boka en egen guide som nämndes tidigare.

Här är sonen, då 9 år på Östra i ganska spännande förhållanden.
5ec7bdee93122fa573adf142f2a25d99.jpg
 
Okej tack så mycket för svar! :)
Jo, jag är redan med i en klätterklubb som jag går till en gång i veckan. Både jag och min pappa fick upp intresset när vi besteg La Maroma (Spanien). Tror däremot det blir lite svårt att fixa en gemensam resa då alla är rätt unga i min grupp (och jag tror inte alla varken fått tillstånd av sina föräldrar eller att vissa klarat det. Plus att jag bor nere i Växjö och klätterklubben ligger i Kalmar så det blir rätt mycket pengar för en inte så stor klubb.
Men hur är det med privat guide? Var kan man hitta dem? Hur mycket kan det kosta för en BRA guide som vet vad hen gör och inte bara vill tjäna pengar?
 
Okej tack så mycket för svar! :)
Jo, jag är redan med i en klätterklubb som jag går till en gång i veckan. Både jag och min pappa fick upp intresset när vi besteg La Maroma (Spanien). Tror däremot det blir lite svårt att fixa en gemensam resa då alla är rätt unga i min grupp (och jag tror inte alla varken fått tillstånd av sina föräldrar eller att vissa klarat det. Plus att jag bor nere i Växjö och klätterklubben ligger i Kalmar så det blir rätt mycket pengar för en inte så stor klubb.
Men hur är det med privat guide? Var kan man hitta dem? Hur mycket kan det kosta för en BRA guide som vet vad hen gör och inte bara vill tjäna pengar?

En bra guide är certifierad enligt SBO. Hen vill tjäna pengar för det är hens jobb/yrke men är hen certifierad enligt SBO vet hen hur man ska bete sig i bergen. Detta är en gedigen yrkesutbildning som tar flera år och kostar således därefter att anlita.
https://www.sbo.nu/

Sen finns det färdledare/fjällledare(normen) som är en mindre omfattande utbildning än bergsguide enligt ovan
https://www.svenskaturistforeningen.se/stotta/engagemang/fardledare/

Tror inte att alla kebturer via östra leden i STF regi leds av SBOcertifierade, de säger att de leds av Fjällförare, inget begrepp jag hört tidigare
https://www.svenskaturistforeningen...ise-fjallstation/vanliga-fragor-faq/#sommar_3

/Patrik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...