Radio för skärmflyg

Hej

Har sett att man använder typ Yaesu, Icom o Kenwood olika 2m Handapparater till skärmflyg.
Vilka frekvenser använder man då? Vet att det finns nån runt 137MHz, mer då? Brukar radions sändningsområde behöva öppnas?
Berätta gärna.

/Magnus
 
Tror du kommer långt med en 2m-radio. De enda jag har stött på som har kört nåt annat band har varit skolor, och då kan du nog låna radio av dem när de behövs. 137,100Mhz var den frekvens skärmflygförbundet fick av PTS. Den har varit utstörd av vädersatellit-kommunikation i alla fall i Mälardalen, så jag vet att Stockholmsklubbarna brukar köra på 147,200 i stället. Jag tror inte radion behöver låsas upp för det, men jag är inte säker?
 
Hej
Jo, alltså amatörradiorna är ju bra och man kommer ofta långt på dem men blev lite fundersam om man även använda amatörradiofrekvenserna för 2m 144-146MHz för att jag vet att i USA är det vanligt att skärmflygare även är radioamatörcertifierade för att använda just amatörbandet 2m.
I USA är dock 2m amatörband större än hos oss. De har hela 144-148MHz vilket torde göra att det 147MHz som använts här inte går att använda i USA såtillvida man har amatörradiocert då.
Vad gäller störningar på 137MHz, är skärmflygsanvändning primäranvändare eller sekundäranvändare?

/Magnus
 
Är nog inte rätt person att svara på dina frågor. Jag har en radio som jag har fått hjälp att ställa in, men kan inte mer än det. En som borde kunna svara på dina frågor är Tomas Peterson på http://www.tpsport.se/ . Han är både radioamatör och skärmflyginstruktör.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...