Spindlar

Grottspindlar i sverige

Det finns två "vanliga" grottspindlar i sverige om jag minns rätt. Meta menardi och Meta merianae(?). De är troglofila (har en komplett livscykel i grottor, men är inte hänvisade bara till grottmiljö). Den nordligaste kända lokalen i sverige är Torrbäcksgrottan i Offerdal.

De här två spindelsorterna har jag sett upp till 20 meter in i grottor, oftast i helt mörk eller i skymningszon. Andra spindlar håller sig utanför eller bara i öppningen. Spindelförekomst visar på en tillförsel av föda in i grottan (genom vatten, vind, eller annat) och är en intressant indikator om man är intresserad av hydrologi och vindförhållanden i grottor. Spindlarna är ofarliga för människor och skall helst inte störas!

Grott gott /TD
 
göra det själv terapi:)

terapin som nämns...går ut på att fokusera på här och nu...och du kan göra det själv i viss mån...
som du säger...du kan prata med dig själv...
om du nu är rädd för spindlar...
då kanske du kan ta med dig någon du litar på som inte är rädd...
första steget är tillsammans med någon du litar på närma dig det du är rädd för...som någon påpekade...i din takt...lugn och ro...och ett steg i taget...
denna vän och du kanske börjar med att titta på en spindel på bild för att sedan nästa vecka eller dag...den takt man tycker är bäst själv...titta på en levande spindel...sitta nära en levande spindel...ha din vän på längre avstånd osv...målet kan tex vara att vara ensam med en spindel...eller hålla en spindel i handen (i sverige finns som sagt inga som är farliga för oss människor...och de bits inte)..men tänk inte bakåt eller negativt...att prata med sig själv är ju oftast lugnande...ja...här sitter jag nu i samma rum som en spindel...och nu kryper jag förbi den...och bryr mig inte om den mer...och här kommer en mask...typ...
lycka till och kram till dem som vill från ninapenda som bara ÄLSKAR spindlar:)
 
Ungsmunnarna

På Ivö i Skåne finns en grotta som kallas Ungsmunnarna. I den finns det mycket gott om spindlar i huvudhöjd. Stora spindlar. Kropparna ser ut som vita runda bär, betydligt större än Lingon eller Blåbär (snare storleksmässigt som hallon, men som sagt runda och släta). Benen är krokiga och ungefär lika långa ihopkrokade som längden på kroppen.

Det var en ruggig upplevelse för en som mig (som känner obehag inför spindlar) att 6-7 meter in i grottan dyka upp med näsan 8 centimeter från en sådan där sak när ja letade efter något hwlt annat.

Jag tog ett foto, om någon vill se.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...