Varför så få kvinnor?

Nu vill jag ha en rak och framåtdrivande diskussion om varför det är så få kvinnor som är ute på vandring, dykning, paddling osv? Eller är det jag som är helt bakom flötet?

Träffar aldrig, ALDRIG folk i min egen ålder, kan det vara så att det är min åldersgrupp som är uselt representerad? 20-25, både kvinnor och män? Visst, killar träffar man ju på lite då och då när man är ute.

Är det själva atmosfären, att tex en stockholmstjej närmast blir utpekad om hon sticker iväg till fjällen istället för att hänga på Sturekompagniet? Är det så att kvinnor oftast är mer upptagna med annat? Är det pga tung och obekväm utrustning? Eller är ni/de inte lika intresserade?

Det är synd, då man oftast bara får en vinkel på strapatserna, halva världen saknas ju :)

// Jocke
 
Bra fråga!
Ett svar kan vara att det i den här åldern händer ganska mkt annat...

Men jag tänker främst på hur samhället(idealet) formar dagens unga och främst kvinnor? De enorma kraven och utseendefixeringen, det är ju det allt handlar om idag för de i vår ålder(och de yngre) kläder, smink, mode, vänner, karriär, egen lya, pojkvän, osv... det finns inte tid till att ta det lugnt... och går dom ut och går räknas definitivt varje kalori dom bränt!
Och ingen av mina vänner har iaf någonsin burit en väska som väger mer än ett halvt kilo..

Vad som är inne osv

Men det är nog en vanesak också, vad man är uppväxt med?
Hur ens föräldrar är?
Osv..


Men om man nu som jag tycker om att vandra, så blir det ensam eftersom ingen annan är intresserad, dock så måste jag tyvärr erkänna att jag ibland är rädd då medias rapportering om våldtäkter skrämt upp mig rejält, och jag rör mej runt sthlm på sörmlandsleden å det känns som om risken är större här,och nu när det blir varmare och mer folk beger sig ut är det tveksamt om jag kommer fortsätta vandra tyvärr..


Det var allt från mig iaf!


//Sussie
 
Har träffat på många kvinnor uppe på fjället under åren. Dels de som vandrar med män, de som vandrar med kvinnor och de som vandrar ensam. Men kvinnor är en minoriet. Skall vi ha kvotering?
 
Jämtlandsfjällen .. jaha, då skall man kanske börja vandra där. Har varit upp till Kebnekaisefjällen och en sväng till Badjelándda. Skall räkna denna sommar.
 
Sussie84; sa:
Bra fråga!
Ett svar kan vara att det i den här åldern händer ganska mkt annat...

Men jag tänker främst på hur samhället(idealet) formar dagens unga och främst kvinnor? De enorma kraven och utseendefixeringen, det är ju det allt handlar om idag för de i vår ålder(och de yngre) kläder, smink, mode, vänner, karriär, egen lya, pojkvän, osv... det finns inte tid till att ta det lugnt... och går dom ut och går räknas definitivt varje kalori dom bränt!
Och ingen av mina vänner har iaf någonsin burit en väska som väger mer än ett halvt kilo..

Vad som är inne osv

Men det är nog en vanesak också, vad man är uppväxt med?
Hur ens föräldrar är?
Osv..


Men om man nu som jag tycker om att vandra, så blir det ensam eftersom ingen annan är intresserad, dock så måste jag tyvärr erkänna att jag ibland är rädd då medias rapportering om våldtäkter skrämt upp mig rejält, och jag rör mej runt sthlm på sörmlandsleden å det känns som om risken är större här,och nu när det blir varmare och mer folk beger sig ut är det tveksamt om jag kommer fortsätta vandra tyvärr..


Det var allt från mig iaf!


//Sussie



Kan hålla med om att medias sk bevakning är käpp rätt åt *ja, ni vet vad jag menar*. Jag tycker det är så himla synd då folk, även killar, missar 90 % av världen genom att inte vara ute i naturen. Att få sitta där på en klipphäll längst ut i kustbandet, eller sitta på någon fjälltopp och bara njuta..

Sen kan man ju diskutera hur bra träningen blir på gymmet jämfört med i naturen, jag har ju mina åsikter..

Men att skolorna drar ner på gymnastikverksamheten kan nog ha en ganska stor del i det hela. Jag var en av de få som blev utkickad i skogen på gympan (även om jag är uppväxt på bondgård) och hittade på alla möjliga saker. Nu är det svårt att slita sig ifrån naturen när man måste plugga. Visst fan är det trevligare att strosa runt på en promenad och bara filosofera eller köra ett hårt pass på MTB:en istället för att festa också och vara bakis dagen efter.

Vill bara spy ut min besvikelse på vart vi är på väg, folk glor hellre på TV och äter chips och det märker vi ju på den ökande andelen som har problem med vikten. Istället för att hetsa folk genom media, ät minimalt, så varför inte: "Stick ut i naturen, njut av maten du vill och njut framförallt i själen"..

// Jocke, smått irriterad
 
För min del beror det mycket på att jag har så få vänner som är friluftsintresserade. Det är svårt att få en tjejkompis att förstå charmen med att sitta o mysa framför en öppen eld efter en dags vandring eller låta nyfikenheten driva en till att testa sina gränser när de tycker att krogen är veckans höjdpunkt. Ofta ger jag mig ut på strapatser själv men de längre turerna uteblir eftersom det tyvärr känns för otryggt o slå upp ett tält ut i skogen själv. Är iofs övertygad om att man är tryggare i skogen än i stan men det är ändå något man drar sig för. Tror oxå att antalet tjejer i naturen varierar beroende på var i landet man befinner sig.

//LM
 
Fjällen fjällen

Alla talar bara om fjällen. Men det finns ju faktiskt också ett låglandssverige. Och i min begränsade erfarenhet ser det ubgefär likadant ut. Samtliga tjejer jag har mött har ingått i danska scoutgrupper. 100% tjejfritt bland icke-scouter alltså.
 
Åldrar dar och andelar

Tänk så olika erfarenheterna kan vara.... Men jag tycker att tjerna är i majoritet på låglandsleder och på strövstigar runtom i södra sverige, kanske inte flest i 20-25 års ålder men i allmänhet...
På vardagar möter man sällan en karl men ett stort antal tjejer mellan 40 och tja när slutar de gå?
Till veckoändan mest par och några tjejgrupper...
I mera höglänt terräng så ser ju förhållandet omvänt ut men det är väl inte konstigt med Fjällsäkerhetsrådets skrämmelkannonad år ut och in. Till skillnad från killar så läser ju tjejer information oxså....Sen är det väl så att den stora gruppen av tjejer som nyttjar naturen inte är speciellt flitiga vid chatt(r)andet på Utsidan.

Go tur
 
Re: Fjällen fjällen

bananmannen; sa:
Alla talar bara om fjällen. Men det finns ju faktiskt också ett låglandssverige. Och i min begränsade erfarenhet ser det ubgefär likadant ut. Samtliga tjejer jag har mött har ingått i danska scoutgrupper. 100% tjejfritt bland icke-scouter alltså.
I mitt fall så var det min flickvän som drog med mig till fjällen för första gången, och jag som kontrade med att börja dra ut henne till skogen i tid och otid. Ingen av oss är eller har någonsin varit scouter, men jag är halvdansk. Stöder eller ifrågasätter detta din teori? ;)
 
Jag måste bara uttrycka min oro för de kvinnor som ser sig som utsatta när de vandrar ensamma i skog och mark? Chanserna för överfallsvåldtäkt här i Sverige är tämligen minimala, trots ökade statistiksiffror. Jag tycker att ingen skall behöva lida för medias usla rapportering och vedervärdiga skrämmseltaktik! Ut i skog och mark med er!

För övrigt tror jag att andelen unga kvinnor på fjället är ett resultat av den rådande samhällsstrukturen, det är mycket att tänka på.
Kom i håg sminkväskan på fjället! ;)
 
LadySnas; sa:
Kom i håg sminkväskan på fjället! ;)

*Morr*, kvinnor kan allt skippa sminkeländet, de ser ändå bättre ut utan! Sen slipper de rinnande ögon när det blåser lite och sminket slippar hamna på de fina friluftskläderna som kostar skjortan i vilket fall som helst..

// Jocke
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.