Inplastning av kartor?

Inplastning

Laminerar alltid in scannade kartor, då kan man komplettera med bra komihåg info (på baksidan), busstider, telefonnummer, adress till mormor för vykort etc.

Man kan även välja skala fritt, jag brukar dela upp kartorna i A5 laminat med dagens vandring.

Skall man gå besvärliga passager, klättra alpina leder kan det vara bra med en stor skala typ 1:20000 och då kan man förstora kartan ordentligt.

Även om det blåser ordentligt är det lätt att jobba med eln liten styv A5 karta.

Sedan har jag en hel karta i reserv i ryggsäcken i en ortleib/sealline påse.
 
Konsumentmakt!

Jag tycker vi alla slutar köpa papperskartor. Ring eller skriv istället till LM och hör när dom tänker gå över till mer hållbara material!!! Vi lever ju faktiskt på 2000-talet numera...
 
Re: Konsumentmakt!

Anders.Appelqvist; sa:
Jag tycker vi alla slutar köpa papperskartor. Ring eller skriv istället till LM och hör när dom tänker gå över till mer hållbara material!!! Vi lever ju faktiskt på 2000-talet numera...

Håller med!
Lantmäteriet har ju sagt att de ska börja trycka i alla fall valda blad på plast, men ju mer vi konsumenter gapar, desto enklare har de väl att ta steget!

Mina SSSK-kartor är fortfarande decenniets bästa prylköp!
 
Re: Re: Konsumentmakt!

Nordesjö; sa:
Anders.Appelqvist; sa:
Jag tycker vi alla slutar köpa papperskartor. Ring eller skriv istället till LM och hör när dom tänker gå över till mer hållbara material!!! Vi lever ju faktiskt på 2000-talet numera...

Håller med!
Lantmäteriet har ju sagt att de ska börja trycka i alla fall valda blad på plast, men ju mer vi konsumenter gapar, desto enklare har de väl att ta steget!

Mina SSSK-kartor är fortfarande decenniets bästa prylköp!

Långfärdskridskoföreningarna Linköpings Långfärdskridskoklubb (LLK) och Långfärdskridsko i Västerås (LiV) håller på att ta fram underlag för varsin uppsättning av Tyvek kartor (samma material som SSSK-kartorna).
För att det hela ska gå i lås krävs ett visst antal förhandsbeställningar.
Förhoppningsvis får vi göra några inlägg alt en artikel om förutsättningarna här på Utsidan när det är dags att börja ta upp beställningar, för att kunna nå även andra än medlemmar i LLK och LiV.
Ett standardtips för den som är intresserad är att regelbundet kolla på respektive förenings hemsida
http://www.llk.se/
http://liv.skridsko.net/

Tillverkningen kommer precis som för SSSK-kartorna att ske av Firma Harry Flam.

Per Brune medlem i LiV
 
Re: Re: Konsumentmakt!

Nordesjö; sa:
Anders.Appelqvist; sa:
Jag tycker vi alla slutar köpa papperskartor. Ring eller skriv istället till LM och hör när dom tänker gå över till mer hållbara material!!! Vi lever ju faktiskt på 2000-talet numera...

Håller med!
Lantmäteriet har ju sagt att de ska börja trycka i alla fall valda blad på plast, men ju mer vi konsumenter gapar, desto enklare har de väl att ta steget!

Mina SSSK-kartor är fortfarande decenniets bästa prylköp!

Lantmäteriet (Kartförlaget) utvärderar användning av materialet Pretex vid digitaltryckning. Så här långt är resultaten väldigt uppmuntrande.

Rent tekniskt tycks det inte vara något problem att trycka på materialet, det är främst logistiken som måste klaras ut innan Pretex kan erbjudas som ett alternativ till vanligt kartppapper.

Jag skriver alternativ, för sannolikt kommer många kunder att vilka ha det vanliga papperet kvar, även om vi inför tryckning också på Pretex.

Det är en sak att hantera pappersark i sin egen skrivare, där det enkelt går att skifta papperskvalitet från en utskrift till en annan.

Det är en helt annan sak att byta papperskvalitet i en rullmatad digitaltryckpress. När en rulle är monterad är det mest kostnadseffektivt att trycka en hel dags produktion på det materialet innan byte sker till annan papperskvalitet.

En förutsättning för att Kartförlaget ska få kostnaderna för digitaltryckning att gå ihop, är att produktionsvolymerna ökar.

För närvarande är det Fastighetskartan som produceras enbart med digitaltryck. En mindre mängd Terrängkartor trycks också digitalt (de där kunden via tjänsten DinKarta beställt en karta med egendefinierad mittpunkt).

I samband med övergången till SWEREF99 kommer sannolikt en annan bladindelning och kartformat att införas för Fastighetskartan, Terrängkartan och Vägkartan. Formatvarianterna ger bättre stöd för digitaltryck av delar av upplagan för även Terrängkartan.

Traditionell offsettryckning kommer att behållas som tryckmetod för de blad där åtgången är stor (tätortsnära områden och andra ställen där försäljningen går bra). I övriga delar av landet där kartor säljs i få exemplar kommer digitaltryck att användas.

På så vis höjer vi produktionsvolymerna för digitaltryckta kartor, och får bättre förutsättningar för att erbjuda tryckning på alternativa material.


Vi har alltså följande att lösa:

- Beställningsfunktionerna måste byggas om för att ge stöd för kunden att ange alternativa tryckmedia.

- Produktionsrutinerna måste modifieras så att kartor för tryckning på olika material kan hanteras sammanhållet.

- Produktionssystemet måste också anpassas för ny bladindelning.

- Efterbehandlingsrutinerna med sortering och packning för leverans måste också ses över (en kund kan ju beställa kartor på olika material, vilka då trycks vid olika tidpunkter under samma dag).

Allt detta jobbar vi med.


Införandet av SWEREF99 är i nuläget försenat jämfört med de ursprungliga planerna, men exakt hur tidplanen ser ut i dagsläget har jag inte i huvudet.

Tills dess vi kommit i mål med SWEREF99 och anpassning av produktionsrutinerna för karttryck så är inplastning nog det bästa alternativet för den som önskar slita ordentligt på sina kartor.

För begränsade delar av landet kommer även i fortsättningen följdproduktion att ske för vissa ändamål (se Per Brunes inlägg ovan som ett exempel) och där man kan ta sig helt andra friheter vid val av material.

I tråden

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32564

från sidan 2 och framåt finns vissa fakta kring varför Tyvek inte kan göras generellt tillgängligt som material för de allmänna kartorna.


Hälsningar

Torbjörn Djuvfeldt

[Ändrat av tobbedj 2005-08-09 kl 16:18]
 
inplastade kartor

Håller helt med om att man bör kunna förvänta sig en längre hållbarhet på en karta än en fjällvandring. I avvaktan på att fjällkartorna finns att köpa i slittåligt material så kan man köpa färdiginplastade från lantmäteriet. Inplastad karta + frakt kostar 230 kronor (inräknat 15% internetrabatt). Dyrt, visst, men att köpa plast i bokhandeln är inte heller så billigt, och så slipper man besväret.

För den som är intresserad av detta:
http://geoimager.lantmateriet.se/kartbutiken/index.php?cPath=1_15_25
 
laminat...

kan man köpa via nätet av visuell effekt...förr låg det granne med vårt företag i stockholmstrakten...numer har lennart pensionerat sig...och företaget flyttat...men sök på visuell effekt på nätet så hittar du nog en hel del...kanske kan fixa bättre pris till de som vill också...finns både styv laminat (tror det är det som en här ovan tänkte på) och mjukare laminat (de gillar inte att man kallar det plast)...men det krävs lamineringsmaskin...för stora kartor som man vill laminera in krävs ju stora maskiner...men hör gärna av er om ni tänker i såna banor...
kram till de som vill från ninapenda
ps det är ju alltid kul att märka ut rutten...så då gör det ju inget om man tar en overhead penna som inte går bort...men ur miljösynpunkt...hmmm...
 
Re: Re: Konsumentmakt!

Nordesjö; sa:
Anders.Appelqvist; sa:
Jag tycker vi alla slutar köpa papperskartor. Ring eller skriv istället till LM och hör när dom tänker gå över till mer hållbara material!!! Vi lever ju faktiskt på 2000-talet numera...

Håller med!
Lantmäteriet har ju sagt att de ska börja trycka i alla fall valda blad på plast, men ju mer vi konsumenter gapar, desto enklare har de väl att ta steget!

Mina SSSK-kartor är fortfarande decenniets bästa prylköp!

På gång i Östergötland http://www.utekartan.se/

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34885

Thure
 
lilla_my; sa:
Men framför allt är ju en karta en färskvara, så när den är nött är det ändå dags för en uppdaterad version.

De kartor som jag använder ofta ser ut som stryk på ett par månader och så ofta brukar kartor inte uppdateras;).
Ortlieb gör bra vattentäta prylar. Det gäller även kartfodral.
 
Ortlieb kartfodral, klar som mjölk

Peifen; sa:
lilla_my; sa:
Men framför allt är ju en karta en färskvara, så när den är nött är det ändå dags för en uppdaterad version.

De kartor som jag använder ofta ser ut som stryk på ett par månader och så ofta brukar kartor inte uppdateras;).
Ortlieb gör bra vattentäta prylar. Det gäller även kartfodral.

Snabbrepetition från sidan 3 (föregående sida) http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26331&pagenumber=3 2005-07-13.
Ortlieb kartfodral är kass, då plasten är klar som mjölk :(.

ortlieb.jpg


Per
 
Re: Re: Re: Konsumentmakt!

Brune; sa:
Långfärdskridskoföreningarna Linköpings Långfärdskridskoklubb (LLK) och Långfärdskridsko i Västerås (LiV) håller på att ta fram underlag för varsin uppsättning av Tyvek kartor (samma material som SSSK-kartorna).

Per Brune

Nu finns dom nya Tyvek kartorna för Östergötland, Bergslagen, Siljan, Runn, Storsjön (utanför Sandviken) med flera områden att beställa från Utemedia http://www.utekartan.se/
Se även annons i högerkanten

Per Brune medlem i Långfärdskridsko i Västerås
 
Re: Ortlieb kartfodral, klar som mjölk

Brune; sa:
Ortlieb kartfodral är kass, då plasten är klar som mjölk :(.
Det blir ett damm på insidan, går att få bort med tvålvatten. Jag tror det är solljuset som bryter ner plasten, fodralen på cykelväskorna är värre än de som används till vintersport.
Fodral från VauDe och Tatonka har inte gulnat med åren.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.