Lös hund inom 50 km från Stockholm?

Finns det någonstans där tjejens Gordon Setter kan springa lös i Stockholmsområdet? Jag har märkt att det ju är "förbaskade" nationalparker och reservat överallt här i krokarna = glöm lös hund.

Jag/vi har bil så det kan vara en bra bit bort. Tacksam för tips inför helgen!
 
Jag vet ju naturligtvis inte hur väldresserad tjejens hund är, men jag vill ändå påpeka att hunden måste hållas under sådan tillsyn att den hindras från att förfölja vilt. Även om det inte är förbaskade" nationalparker och reservat.
 
Jag är jägare själv så jag känner till att hundar helst inte ska bita ihjäl varken tamdjur, små barn eller vilt. Obs! Viss ironi :) Hunden kommer på inkallning, om än lite motvilligt sist han var på träning i Dylta Bruk. Det är en fågelhund och förhoppningsvis ska det skjutas ripa för honom nästa höst.

Jag fick lite tips om skogarna kring Grödinge och trakterna kring Rosenhill söder om Sthlm också. Dock är det älgjakt som startar 13 oktober.


Hyfsat irrelevant:

Det kanske inte var illa ment med länken om får i Norge men att vara hundägare verkar vara som att vara rökare. Många som är anti-hund är skeptiska som fasen i grundläget och verkar sitta och hoppas på att få säga "vad var det jag sa". Jag blev själv utskälld och fick ta skit för hela MC-kollektivet i Bogesund för en månad sen. Det är kanske Sveriges mest välkända kurviga väg bland motorcyklister. Det jag gjorde var att dämpa trafiken förbi en MC-olycka, killen dog tyvärr några timmar senare. Tre bilister spydde galla över att "ni kan inte köra så här" och "ingen här tycker om er". Vi kände inte alls den lilla grupp om fyra personer som han ingick i och kom från andra hållet. Jag blev väldigt illa berörd för det var en allvarlig situation. Jag undviker att köra på bakhjulet bland folk och tar det särskilt lugnt vid bebyggelse. Det känns som sunt förnuft men tyvärr funkar inte alla så. Dock så drar en del människor alla motorcyklister över en kam.
 
Det finns

säkert rätt många lämpliga ställen men ni bör anpassa er efter hur mycket svampplockare och andra det just den aktuella dagens finns ute i terrängen. Området söder om Tyresta ned mot Dalarövägen är rätt bra har jag förstått även om jag inte själv haft lös hund där.

Militära övningsområden som norr om Kungsängen eller vid Ing 1 utanför Södertälje kan vara bra förutsatt att det inte pågår skjutövningar. Älgjakt och annan pågående jakt skall undvikas.

Väster om Gnesta-Åkers Styckebruk finns stora skogsområden men det är nog lite mer än 5 mil från Stockholm.

Kolla själv på topografkartan.

Thure
 
Tackar för bra tips! Jag jagar inte älg själv men vill varken störa jakten eller riskera att få en kula i mig, tjejen eller hunden. Ibland saknar jag, efter 10 år, "Nårrlannd" som urinnevånarna här säger. Mycket pga närheten till ej inplanterad ädelfisk och ripa och även möjligheten att slippa se andra människor i skogen.
 
Jag är jägare själv så jag känner till att hundar helst inte ska bita ihjäl varken tamdjur, små barn eller vilt. Obs! Viss ironi :) Hunden kommer på inkallning, om än lite motvilligt sist han var på träning i Dylta Bruk. Det är en fågelhund och förhoppningsvis ska det skjutas ripa för honom nästa höst.

det är ju inte bara bitas koplpet ska hindra ifrån, det ska även hindra hunden från att skrämma upp djur, t ex häckande fåglar etc så om hunden ska gå utan koppel ska den vara under ordentlig tillsyn och ovillkorligen komma vid inkallning.

Men jag unnar din väluppfostrade hund att få gå utan band emellanåt

/Patrik, som inte har några tips då Stockholm är 60 mil bort
 
Jag har förstått att man är en paria för vissa som hundägare. Det var inte pekpinnar och faderliga förmaningar om självklarheter jag var ute efter så det var inte smart av mig att ta frågan här på Utsidan. Hundar, knivar, lättpackning och motorfordon m.m. verkar vara fantastiskt knepigt att diskutera on-topic här :)

Har tyvärr i princip bara kört med koppel sedan oktober pga att hunden har skadad carpus. Han har fått springa lös i stora hästhagar med skog på test. Snart jaktträning igen! Kom gärna med tips! Rasthagar är för små för en snabb Gordon Setter. Ett "stadstips" för att i alla fall få springa av sig är hundöarna vid Drottningholm: http://kartor.eniro.se/query?&mop=a...geo_area=Drottningholm,%20EKER%D6&stq=0&pis=0 Där är det påbjudet att ha lös hund fast inte mycket till skog och en hel del andra lösa hundar också.
 
Kred till niklaz!

Finns det någonstans där tjejens Gordon Setter kan springa lös i Stockholmsområdet? Jag har märkt att det ju är "förbaskade" nationalparker och reservat överallt här i krokarna = glöm lös hund.

Jag/vi har bil så det kan vara en bra bit bort. Tacksam för tips inför helgen!

Fantastiskt med en hundägare som respekterar de förbud som finns!

Jag förvånad över hur uruselt det verkar vara med bra ställen att släppa hunden lös på, jag har full förståelse för det behovet... inte konstigt att man blir attackerad av lösspringande hundar då och då... och då menar jag inte alla snälla hundar som "bara" vill hälsa.

Finns det inte någon hundklubb med stora marker?

HOppas att du hittar något bra ställe.

Mvh

Thomas, som dessvärre utvecklat en hundfobi, trots att jag som barn hade hund själv :-(
 
Tack för det och det där med "förbaskade" nationalparker och reservat är ju såklart också nåt som jag egentligen tycker bra om. Dålig kombination då man blivit med hund pga en dam dock. Min systerson är hundrädd och då spelar det ingen roll att den hund som ev. springer fram är "snällast i världen" så den biten har jag också stor förståelse för. Jag tittar snett på dem som går med lös hund på stan, ganska vanligt där jag bor i Sthlm.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...