Bra aborrmäsk

MOTTAGES: Recept på bra mäsk för aborrmete! Utan allt för krångliga ingredienser. Tänk storhandel, granngården och lokala foderförsäljare. Närmsta butik som säljer 'riktigt' mäsk (och maggots) är en timma bort ungefär. Har däremot mkt mask!
 
MOTTAGES: Recept på bra mäsk för aborrmete! Utan allt för krångliga ingredienser. Tänk storhandel, granngården och lokala foderförsäljare. Närmsta butik som säljer 'riktigt' mäsk (och maggots) är en timma bort ungefär. Har däremot mkt mask!

Jag har då aldrig hört talats om något speciellt abborremäsk.
Dom lockas dit precis som vitfisken när dom känner doften far med strömmen i vattnet.
Dragrodd med Mepps spinnare o gummifisk baktill, även Droppen, m. fl har varit ett vinnande koncept för mig. :)
 
Jag har då aldrig hört talats om något speciellt abborremäsk.
Dom lockas dit precis som vitfisken när dom känner doften far med strömmen i vattnet.
Dragrodd med Mepps spinnare o gummifisk baktill, även Droppen, m. fl har varit ett vinnande koncept för mig. :)

Nu tänker jag alltså mäska för bottenmete.
 
Nu tänker jag alltså mäska för bottenmete.

Du måste ju ha ett grundmäsk, sedan något extrakt av något slag samt mask o lite maggot.
Det är så länge sedan jag höll på med detta fiske så jag har ingen koll på marknaden längre. När jag handlade så köpte jag från Fiskarnas redskapshandel har jag för mig att det hette.
 
Standard mäsken i Norrland är 8 Kilogram socker och en påse turbojäst, då kommer kommer hela stimmet! ;)
Eller åtminstone dom lokala alkisarna när dom får vittring på mäsken.

Skämt åsido skämt åsido..
Jag brukar inte mäska själv när jag metar, kan hända att jag kastar i några maskar eller lite inälvor ibland bara.

En brödlimpa eller något ur skafferiet bör funka bra.
Om du vill ha mycket lukt så har jag hört att vitlök är bra.

Brödlimpa dränkt i ett bad med pressad vitlök kanske?

Mjöl eller saker nedmalda till mjöl kan vara bra att knåda till bollar med lite större bitar i.
Det bör spridas fint i vattnet och när fisken känner lukten så blir dom intresserade.

Saker som sväller mycket ska man iaf inte mäska med, som havregryn.
En del påstår att fisken kan äta sig mätt på det och så sväller det så magen skadas eller rentav spricker.
Vissa påstår att majs är dåligt också för att fisken kan bli förstoppad eller att dom i vart fall inte kan bryta ner majset så det bara blir en onödig bukfylla för fisken.
 
Just bröd har funkat dåligt för aborre för mig. Därav att jag inte vill köra ett vanligt grundmäsk, som jag använder till sutare och annat.
 
Just bröd har funkat dåligt för aborre för mig. Därav att jag inte vill köra ett vanligt grundmäsk, som jag använder till sutare och annat.
Ok, kanske prova lite majs då?
Jag läste just på lite om majs till mete och det ska vara bra.

Man ska bara koka det först om det är torrmajs och ha det blött eller om det är majs på burk som är blött så går det att fiska direkt med det.
Det ska vara välbeprövat inom mete så det jag nämnde i tidigare inlägg stämmer nog inte.

På en av mina lokala fiskeplatser brukar jag hitta gamla majspåsar kvarglömda så det är någon där som brukar använda det för Abborremete.
 
Tack.

Jag fegade dock och mäskade för mört, flötmetade upp ett gäng mörtar och agnade med dem. Funkade bra, även om mega-abborrarna inte ville visa sig denna gång.

Det är inte bara att åka ut och dra upp megaabborrar i ett svep på mete. Mega är det dom på +1 kg?
Jag har aldrig fått någon på små mört el. löja. Bara på spinnare. Största på mete är runt 7 hg.
 
Det är inte bara att åka ut och dra upp megaabborrar i ett svep på mete. Mega är det dom på +1 kg?
Jag har aldrig fått någon på små mört el. löja. Bara på spinnare. Största på mete är runt 7 hg.

Stor skulle jag säga är 1,6 kg. Mitt pb (på mete) är 1,56. Men då i en liten lokal sjö som förvisso hyser många 1+ borrar men inte har så mkt rykte som rögle dammar.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...