Björn och varg när man sover i skogen

De enda djur som påverkat mig när jag tältat i skog och mark under alla år är just möss som man kan träffa på både i skog och på kalfjäll som letar genom packningen efter mat. Och en gång en ekorre utanför Kvikkjokks fjällstation som tog sig in i absiden och snodde min grynpåse till frukostgröten.
I övrigt reflekterar jag inte över vilda djur när jag tältar, de djur som finns här är oftast räddare för mig som människa än tvärtom.
 
De enda djur som påverkat mig när jag tältat i skog och mark under alla år är just möss som man kan träffa på både i skog och på kalfjäll som letar genom packningen efter mat. Och en gång en ekorre utanför Kvikkjokks fjällstation som tog sig in i absiden och snodde min grynpåse till frukostgröten.
I övrigt reflekterar jag inte över vilda djur när jag tältar, de djur som finns här är oftast räddare för mig som människa än tvärtom.

Jag har i o f s tältat ute mycket både i Sverige och utomlands men har aldrig haft möss inne i tältet el. som har gått lös på matförråd.
 
Jag ska ut och sova i skogen. Jag har införskaffat mig en hammock och tarp och ska bara ut i närområdet till att börja med.

Är lite bekymrad över björn och varg. Ska iväg i början av maj och tänker att björnen som nyligen har kommit ut ur idet måste ju vara hungrig.

Är det något specielt jag borde tänka på?
Måste ha med mat men hur förvarar man maten så att man slipper att djuren kommer och tar den?
Kan det vara smart att ha med frystorkad mat istället för vanlig mat?
Jag vet att man kan ju väsnas lite när man vandrar rundt för att skrämma iväg djur men hur gör man när man sover?
Min man påstår att jag snarkar (något jag absolut inte gör) och att det kommer skrämma bort alla djur....

Jag kom och tänka på en sak till. Du har ingen ö ute i sjön som du kan paddla ut till, för där är du mer säker om du är rädd för nalle o varg.
I o f s är björnen en bra simmare med ett bra luktsinne så det är ju egentligen inga problem för nalle att simma ut till ön om den vill. :)
 
Fast allra farligast är nog virusen... Skämt åsido så får man vara glad om man nån gång får se en björn. Själv har jag rört mig i skog och mark i 40 år och fortfarande ingen på listan!
 
Det finns inget att oroa sig för!

Ovanstående rubrik är förstås helt galen även om den är sann. Är man orolig så är man. Det alla andra borde göra är att försöka minska oron hos trådskaparen. Men vad händer? Mängder med "goda råd" hur man ska undvika björnkontakt. Helt i onödan! Det enda som händer är att TS får mer vatten på sin oroskvarn.
Jag har ett jättebra råd: Borsta tänderna innan du går och lägger dig. Det gör jag varje kväll och jag har inte blivit störd av björn en enda gång trots många hundra utenätter.
Sov gott!

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Millimy Fota björn Vilda djur 5
NIB Björn eller älg? Vilda djur 7
Thomas04 Björn oh lodjur i öst småland ? Vilda djur 12
Bulingen Onykter vid möte med björn! Vilda djur 12
erito Björn river ur stubbar o träd? Vilda djur 2
Almgren Media löper amok då en björn är morgontrött Vilda djur 34
ryssen Skydd mot större djur (främst björn) Vilda djur 52
tbergman Björn attackerade hus! Vilda djur 31
SLUGGA Farlig björn? Vilda djur 5
liquidmonkey svart björn???????? Vilda djur 20
grodanbolle Björn jagar älg. Vilda djur 12
pack Djurplågeri i Arjeplogsfjällen (Björn) Vilda djur 2
Karpaterna.se Björn på Sånfjället Vilda djur 2
novas husse Crossåkare mötte björn Vilda djur 3
KebneKajsa Unika bilder: Björn simmar! Vilda djur 1
KebneKajsa Unika bilder: Björn slår älg Vilda djur 8
Staffan Andersson På hur lösa grunder kan man egentligen besluta om skyddsjakt på björn? Vilda djur 20
Bulingen Ofta om björn....... Vilda djur 12
Staffan Andersson Skenattack av björn Vilda djur 30
Toffs. Grym tjuvjakt på björn.. Vilda djur 44
kristofer_wallmark Är detta fram- eller bakram? (Björn) Vilda djur 0
sfrge Europas största björn? Vilda djur 10
Peifen Björn på Åland Vilda djur 0
sachsaren Härligt: Björn i Tyskland!! Vilda djur 72
tbergman En björn som tältmarodör Vilda djur 19
Toffs. Storlek på björn? Vilda djur 26
veni Varg attack Vilda djur 66
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...