Sveriges minst besökta fjällområde

Delar av Nordkalottleden är öde, har gått i flera dagar utan att träffa någon i slutet av Augusti. Vadvektjåkka lär inte vara så välbesökt på grund av avsaknaden av leder och dess något otillgänglighet. I Muddus finns lite folk iallafall slutet av sommaren.
 
Intresserad av detta område. Bland annat detta område...finns många andra spännande områden på min lista.
Just vid lederna vid Pältsa mot Finland och Norge kan man träffa på någon person, men söder om Pältsa lär man få vara ganska ensam sommartid. Undantaget runt fiskecampen i Rostujaure och någon fiskare/kanotist vid Taavvaeno/Lainioälven kanske.
 
Just vid lederna vid Pältsa mot Finland och Norge kan man träffa på någon person, men söder om Pältsa lär man få vara ganska ensam sommartid. Undantaget runt fiskecampen i Rostujaure och någon fiskare/kanotist vid Taavvaeno/Lainioälven kanske.

De lär va lite trögt o ta sig dit om gränsen till Finland e stängt då lättaste vägen är över vid keinovuopio på finska sidan...
Annars kan man ta sig dit vid Övre soppero o grusvägen mot Järämä... Sen är de bara o traska 👍😊
 
De lär va lite trögt o ta sig dit om gränsen till Finland e stängt då lättaste vägen är över vid keinovuopio på finska sidan...
Annars kan man ta sig dit vid Övre soppero o grusvägen mot Järämä... Sen är de bara o traska 👍😊
Det är väl traska i fjällen som är meningen?
Och så länge gränserna är stängda lär det nog vara ännu mer folktomt än vanligt i Pältsa/Rostu-området.🥺
 
Man kan vända på steken....

Hejsan,

Nu är det ju i och för sig ett intressant spörsmål var vårat minst besökta fjällområde är, men givetvis väldigt svårt att veta med någon säkerhet.

Så istället kan man ju förslagsvis vända på steken och ställa frågan, vilka områden bör man undvika om man helst är ensam på fjället?

Min lilla "bör undvikas" lista är typ, med start i söder:

1: Södra Jämtlandsfjällen, framför allt Jämtlandstriangeln.
2: Padjelantaleden.
3: Stora delar av Sarek på sommaren.
4: Kungsleden norr om Kvikkjokk
5: Stora delar av Kebnekaise/Abisko/Riksgränsen - fjällen.

Sen har jag inte vandrat södra delen av Kungsleden mellan Hemavan/Ammarnäs, men gissningsvis är det en hel del trafik där med.

Bortsett från dessa områden skulle jag nog vilja påstå att de flesta områdena är ganska folktomma. Som ett litet exempel kan jag nämna förra årets vandring med lillgrabben. Tog båten över Akkajaure till Vajsaluokta och tog sen Nordkalottleden mot Hellemobotn. Träffade 3 personer längs leden på 5 dagars vandring (en 4-åring går ju inte så långt :).
Sen vände vi söderut och gick tillbaka till Vajsaluokta via högfjällsområdet precis norr om Padjelanta. Såg inte en enda människa på en veckas vandring. Knappt ens några spår! Och då var vi ändå där mitt i högsäsongen i senare delen av Juli.

Så trängsel är enligt mig lätt att undvika!

/ Stefan
 
Just vid lederna vid Pältsa mot Finland och Norge kan man träffa på någon person, men söder om Pältsa lär man få vara ganska ensam sommartid. Undantaget runt fiskecampen i Rostujaure och någon fiskare/kanotist vid Taavvaeno/Lainioälven kanske.

Nja!
Jag vandrade under 2 veckor i juli från Pältsan söderut förbi Råstojaure och ned i höjd med Gorvvejohka och tillbaks norrut. Väldigt många av de lite större sjöarna hade besök av helikopterburna fiskare.
 
Just vid lederna vid Pältsa mot Finland och Norge kan man träffa på någon person, men söder om Pältsa lär man få vara ganska ensam sommartid. Undantaget runt fiskecampen i Rostujaure och någon fiskare/kanotist vid Taavvaeno/Lainioälven kanske.

Nja!
Jag vandrade under 2 veckor i juli från Pältsan söderut förbi Råstojaure och ned i höjd med Gorvvejohka och tillbaks norrut. Väldigt många av de lite större sjöarna hade besök av helikopterburna fiskare.

Jag har vandrat vid Pältsa och även längre söderut ner mot Pulsujärvi, Tavvavuoma m.m.
I Pältsaområdet var det mer folk än jag trodde på förhand och vid Treriksröset var det väldigt med folk. Det senare är ju bara en båtresa t.o.r. bort. Dock var det få svenskar i området.

Söder om detta område träffade vi inga vandrare, enbart samer och några fiskare som fått tilldelning av de kvoter som finns efter Tavvaätno m.fl vatten.

Men jag instämmer i tidigare kommentarer att på flera ställen, från Härjedalen och uppåt, är det glest med folk om man kommer en bit utanför lederna.

Calle
 
Nja!
Jag vandrade under 2 veckor i juli från Pältsan söderut förbi Råstojaure och ned i höjd med Gorvvejohka och tillbaks norrut. Väldigt många av de lite större sjöarna hade besök av helikopterburna fiskare.
De helikopterburna (Finnarna!) lär man ju få slippa så länge gränserna är stängda iaf. Renar och därmed även renskötare har fortfarande möjlighet att passera gränserna och finns till största delen i Norge sommartid. Så vid oförändrat läge bör det vara extra lugnt där i år. Annars behöver man ju inte söka sig till de stora fiskesjöarna om man inte är sällakapssjuk. Har dock inte mött mer än någon enstaka människa längs leder och vandringsstråk i området.
 
oledat

Min erfarenhet från kebnekaise/abisko samt södra Kungsleden är att det blir närmast folktomt direkt man lämnar lederna.
 
Är det bara ensamhet man söker finns det ju tider på året då vädret är mörkt och otrevligt och då är det nog inte mycket turister i fjällen.
Men vill man också se och uppleva något själv i sin ensamhet så får nog geografin styra mer än tiden på året.
/Patrik
 
Min erfarenhet från kebnekaise/abisko samt södra Kungsleden är att det blir närmast folktomt direkt man lämnar lederna.

Instämmer med Eribur.
Jag vandrar rätt ofta däruppe men ser väldigt få människor. Om jag ser någon är det för att jag har dragit mig till någon av lederna/populärområdena. Önskar man inte gå helt oledad och upptäcka alla brister på kartorna själv så brukar inte heller smålederna vara särskilt välbesökta, t.ex. vid Hoiganvaggi leden slog jag nattläger en gång men inte en människa passerade, inte heller passerade jag någon när jag korsade Mårmapasset och då gick jag på leden.
Ett jag kan tipsa om ifall man vill undvika andra är att inte gå till Frippes fall, nå jag kan ha haft otur, ifall man inte är fullt så skygg då kan det vara en trevlig avstickare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.