Ny utrustning

Det går alldeles utmärkt att använda haspel även till de betesvikter TS anger. Visst kan pekfingertoppen ta litet stryk om man använder tunn flätlina men det problemet löser man enkelt genom att skarva på ca två spölängder 0,40-0,45 nylonlina vilket är en god idé även av flera andra skäl.
 
Stort tack för allas feedback.

Hörde med en lokal sportfiskebutik häromdagen att jag kanske skulle överväga en s k multirulle i stället för en haspel.
Beten med vikt +80 gram är tungt och vederbörande menade att skinnet på mitt pekfinger kan få sig en rejäl törn utefter en hel dags fiske med en haspelrulle och tilltänkta beten.

Några synpunkter på detta?
/Anders


Alternativ gäddcombo:
Spö: Fantasista Beast.
Rulle:*Ambassadeur 5501 Pro Rocket Black Edition.
Lina: Svartzonker Braid 0,28mm.


Rent krasst blir jag lite förvirrad när du å ena sidan vill ha ett "budget set" i haspel och å andra sidan lägger till ett förslag som är väsentligt mycket dyrare och det multiset , lägg till på det att du har väldigt gammal utrustning som referensram.

Forumet är tack och lov inte sååå prylorienterat och utifrån det så ramlar det inte på den breda och objektiva synen på val av märke , modell och typ som man generellt behöver för att välja utrustning baserad på andras åsikter och erfarenheter.

Det är lika svårt att faktiskt få en bra uppfattning i affären om du inte är väldigt erfaren på hur skillnaden på klingan agerar när du provar spöet i affären och hur den ter sig i fält. Med det sagt så måste du ändå skjuta lite från höften när du väljer här.

Skulle jag ha den summan du ger som förslag till multiset så hade jag köpt :

SVARTZONKER BLACK SERIES "THE HORIZON" 8'4"
Haspel 256 cm (8'4") 30-120 g

AMBASSADEUR REVO BEAST 40

Skulle jag köra på ett haspelset så skulle jag köpa :

SHIMANO NASCI 4000FB

WESTIN W3 POWERCAST XXH
Haspel 251 cm (8'3") 40-130 g


Med det sagt så är det vad JAG tycker. Köp nåt och ut och fiska förfan :)
 
Nu är inte jag någon multirulle fiskare så jag har ingen egen erfarenhet av dessa rullar men vad jag har läst så är det vissa som påstår att dom äldre Ambassadeur rullarna från ABU är av bättre kvalite än dom billigare nyare som är tillverkade i Kina.

Jag brukar se dom äldre gå till ok pris på Tradera så det kan vara något att kolla upp om du vill ha en sådan rulle lite billigare och av Svensk kvalite!
 
Det går alldeles utmärkt att använda haspel även till de betesvikter TS anger. Visst kan pekfingertoppen ta litet stryk om man använder tunn flätlina men det problemet löser man enkelt genom att skarva på ca två spölängder 0,40-0,45 nylonlina vilket är en god idé även av flera andra skäl.


Bra idé! Då var ju det löst.

Vilka är de andra skälen?
Nyfiken!
/Anders
 
Fördelar med nylontafs.

Tål nötning bättre.
Ger lite elasticitet. Skyddar linan ifrån brott ifrån plötsliga knyck ifrån fisken och hjälper håll fisken krokad.
 
Bra idé! Då var ju det löst.

Vilka är de andra skälen?
Nyfiken!
/Anders
Du får elasticitet där du behöver den, dvs dels i utkastet och dels när du har fisken på kort lina (framförallt vid håvning eller motsvarande landningsprocedur då en stor fisk lätt man slå sig loss mot ett stumt motstånd). På marginalen så syns en transparent nylonlina antagligen mindre än vad en flätlina gör (för fisken) men har du ståltafs så spelar det antagligen ingen roll.
 
Du får elasticitet där du behöver den, dvs dels i utkastet och dels när du har fisken på kort lina (framförallt vid håvning eller motsvarande landningsprocedur då en stor fisk lätt man slå sig loss mot ett stumt motstånd). På marginalen så syns en transparent nylonlina antagligen mindre än vad en flätlina gör (för fisken) men har du ståltafs så spelar det antagligen ingen roll.


Tack!

Då skulle man ju även kunna använda ett par spölängder fluorocarbonlina (som också är elastiskt, fast inte riktigt lika mycket...) för 'osynlighetens' skull.
Men eftersom jag kommer att använda mig av en ståltafs så spelar det, som sagt, ingen större roll.
/Anders
 
Senast ändrad:
Tack!

Då skulle man ju även kunna använda ett par spölängder fluorocarbonlina (som också är elastiskt, fast inte riktigt lika mycket...) för 'osynlighetens' skull.
Men eftersom jag kommer att använda mig av en ståltafs så spelar det, som sagt, ingen större roll.
/Anders

Jag gillar inte FC-tafs av det enkla skälet att det inte är lika töjbart. Och stökigare att knyta på. Går ofta sönder i knutar = många förlorade drag.

Maxima chameleon fäst på flätlina medelst en liten rig-ring i sötvatten, och något annat till havet.
 
Kan på ett sätt förstå att man gillar ha en spölängd med FC-tafs då den fördröjning som sker i ett mothugg kan gagna krokningsprocenten. Jag fiskar med flätlina och har vant mig med den stumma och direkta responsen.

Så Anders hur ska du ha det? Blir det någon ny utrustning i år? 😆
 
Maxima chameleon fäst på flätlina medelst en liten rig-ring i sötvatten, och något annat till havet.

Funkar knappast om skarven ska kunna löpa genom spöringarna. Då krävs en välslagen skarvvnut. Det finns många sådana att välja på (kolla vad surffiskarna använder). Lär dig en. Ordentligt.

Jag håller med om att nylon är knutsäkrare än FC.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.