Ny utrustning

Hej allihopa!



Hade för lääänge sedan en utrustning som bl a bestod av haspelrullen Cardinal 55 samt haspelspöet Primo 2372.



På väg att återigen börja fiska och funderar på detta:

* Spö: Berkley Lightning HT 8,6' PIKE 80-100g

* Rulle: Mitchell Avocet RZT 4000 FD

* Lina: Berkley Fireline Smoke 0,25mm



Kommer jag att bli besviken eller är den nyare utrustningen t o m bättre än min gamla?



Tacksam för svar...
 
Kommer jag att bli besviken eller är den nyare utrustningen t o m bättre än min gamla?

Om du blir nöjd eller besviken beror mest på dina förväntningar. Grejorna är nog bra men sedan beror det på vad du tänkt fiska och hur. Den utrustning du funderar på är användbar till främst gäddfiske med relativt tunga beten men oduglig om du vill fiska abborre. Gäddfiske med tunga gummibeten (och 80 gram ÄR tungt) må vara effektivt men är bra mycket jobbigare än vad det var/är att kasta med gamla Fiske 2-grejor. En sådan utrustning är också mer mångsidigt användbar och (tycker jag) roligare att fiska med eftersom även den gör gäddor man vanligen får större rättvisa.
 
Om du blir nöjd eller besviken beror mest på dina förväntningar. Grejorna är nog bra men sedan beror det på vad du tänkt fiska och hur. Den utrustning du funderar på är användbar till främst gäddfiske med relativt tunga beten men oduglig om du vill fiska abborre. Gäddfiske med tunga gummibeten (och 80 gram ÄR tungt) må vara effektivt men är bra mycket jobbigare än vad det var/är att kasta med gamla Fiske 2-grejor. En sådan utrustning är också mer mångsidigt användbar och (tycker jag) roligare att fiska med eftersom även den gör gäddor man vanligen får större rättvisa.


Stort tack för svaret!

Det är uteslutande gäddan jag är ute efter.

För övrigt länge sedan jag hörde "Fiske 2"-uttrycket. Minns det och annan sportfisketerminologi mycket väl när det begav sig... :)

Har också funderat på det däringa med att köra med lite lättare utrustning för att göra gäddorna man får "större rättvisa".
Men jag har bestämt mig för att fiska vid eller strax under ytan med beten som t ex 90 grams rått-imitation, mus-imitation i samma storlek samt mört dito.
Och då krävs det helt enkelt rejäla grejor.
/Anders
 
OK, i så fall är det en rimlig utrustning men kolla på Fladen Vantage Predator 240 cm -80 g. Ett mycket trevligt och bra spö, betydligt bättre än vad prislappen ger anledning att förmoda.
 
Citat:
Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
men kolla på Fladen Vantage Predator 240 cm -80 g. Ett mycket trevligt och bra spö, betydligt bättre än vad prislappen ger anledning att förmoda.

Will do!
/Anders


Intressant och vackert spö...
...men en smula 'vekt' för tilltänkta beten.
Bra pris, dock.
/Anders
 
...men en smula 'vekt' för tilltänkta beten.
Bra pris, dock.
/Anders

Lägg till dom pengarna som behövs för att du ska få ett bra spö för ditt ändamål. Tumma aldrig på kvaliteten. Det har betalat sig för mig i alla fall under min aktiva karriär. :)

Finns det något värre än att ett spö knäcks när du står och drillar en större fisk???
 
Hej allihopa!



Hade för lääänge sedan en utrustning som bl a bestod av haspelrullen Cardinal 55 samt haspelspöet Primo 2372.



På väg att återigen börja fiska och funderar på detta:

* Spö: Berkley Lightning HT 8,6' PIKE 80-100g

* Rulle: Mitchell Avocet RZT 4000 FD

* Lina: Berkley Fireline Smoke 0,25mm



Kommer jag att bli besviken eller är den nyare utrustningen t o m bättre än min gamla?



Tacksam för svar...


Jag tycker du ska köra på , på nåt sätt har du ju kommit fram till att du ska inhandla dessa grejer. Så kör på det. Utifrån den utrustningen så skapar du sen referensramar och uppgraderar din utrustning allt eftersom. Ifall lusten faller på. När jag väljer min utrustning så vill jag ha lätta grejer.

Men sen kan du ju bedriva gäddfiske på så många olika sätt. Du kommer ha en relativt lång klinga som lämpar sig bra vid båtfiske , bra för att fiska djupare vatten där du vill ha bra krokningar i mothuggen, däremot mycket mer klumpigare vid jerkfiske och långt i från ett bushwalker spö.

En 4000 rulle är ju ett bra val men jag tycker personligen det är för köttigt.. Om du har pannben och är den typen av fiskare som kan dänga kast en hel dag så kommer du så småningom vilja ha lättare utrustning. Klingorna är ju då kanske lite mer sårbara men vad väljer du själv? Fiska med tung utrustning eller en lättare? De som säger tung kommer i slutet på dagen fånga mindre fisk för att de måste vila hela tiden eller negga sällskapet med ryggont. Med lättare klingor får du en mycket krispigare kontakt med ditt bete och en mer integrerad fiskeupplevelse. Därför skiljer sig oftast lättare klingor i pris med lite tyngre. Och ja det är skillnad på bara 40-50 gram.

Detta är ju givetvis min personliga upplevelse av ämnet.

Jag skulle kika på svartzonker black series om jag vore du istället för ditt spö. De är ”budget” men ändå väldigt bra recenserade.

Vill du sen klättra i pris så har du Westin w3 , Daiwa Prorex (bra omdöme från många)

Sen slutligen skulle jag nöjt mig med en neat 3000 rulle
 
Jag vet att du vill ha tunga grejer men jag skulle ändå rekommendera att skaffa lätt utrustning!

Jag har dragit upp många gäddor varav en del stora på mina spön som är mellan 4-14g och 7-18g.
Det är mycket roligare att fightas med fisk på dom och även små fiskar blir stora. Och dom stora ja dom blir riktiga monster!

Jag fiskade nästan bara med 15-42g utrusning i 15 år för att det var det jag fick när jag var liten och så använde jag bara det. Vi hade några andra spön som jag tror var lägre klassade bla med abumatic rulle och någon äldre Cardinal rulle som jag använde en del också men inte ofta.

När jag sedan uppgraderade mig med nytt spö till ett 4-14g så blev jag frälst.
Jag ser det som ett misstag att jag inte gjort det tidigare! Gud så mycket bättre fisket blev!

Idag har jag i princip bara spön från UL upp till 28g. Något annat vill jag inte ha! :)
Det finns mus/rått imitationer, grodor osv som är viktade för dessa spön.

Dom största gäddorna jag har fått har jag faktiskt fått på små 6g abborre spinnare och 7cm jigg. Och många medelstora på 10-15cm jigg och wobblers och skedar i samma eller lägre storlek.
Så det är inga problem att få dom på små beten.
När jag rensade en efterleksgädda så var magen full med småfisk i storlek yngel 2-3cm!

Och det går att kasta tyngre saker om man vill bara man inte tar i allt vad man kan.

Jag har aldrig varit med om att ett spö går av vid drillning av fisk, inte ens mitt 4-14g har pajat när jag haft otaliga mindre och två 1 meters gäddor på som jag landade efter långa fighter!

Jag måste dock erkänna att jag knäckt ett par spötoppar på annat vis! Men det kan hända vilket spö som helst.

Med tunga grejer så är det mer bogsering av fisken och mindre fight.

Om man inte fiskar i havet där det finns riktigt stor fisk så föreslår jag alltid lätt utrusning!
Gå med i det lätta laget, tacka mig senare! ;)
 
Att fiska med tunnare klingor säger sig självt att det känns mer och att det blir en intensivare upplevelse. Det är jävligt kul och utmanande att landa stor fisk på lättare utrustning.

Men jag som fiskar i en sjö med mycket vegetation så är det en praktisk omöjlighet. Med min lätta utrustning som jag har nu -60 gram så har jag det i bland väldigt svårt att hålla uppe stor fisk och ifall jag låter den rusa så sitter den i ett parti med gräs. Att då fiska med en klinga upp till 20 gram är en dödsstöt.

Att fiska djupare branter med jigg och du fiskar på sex meters djup så kommer du få tappa mycket fisk. Ett nödvändigt mothugg går inte att genomföra som på grövre klingor. Man måste i slutet på dagen ha någon slags ryggrad i klingan för att täcka gäddfiskets olika fiskesätt. Även fast vissa klingor har en hög kastvikt så finns det produkter där ute som känns när du drillar fisk.
 
Hej allihopa!



Hade för lääänge sedan en utrustning som bl a bestod av haspelrullen Cardinal 55 samt haspelspöet Primo 2372.



På väg att återigen börja fiska och funderar på detta:

* Spö: Berkley Lightning HT 8,6' PIKE 80-100g

* Rulle: Mitchell Avocet RZT 4000 FD

* Lina: Berkley Fireline Smoke 0,25mm



Kommer jag att bli besviken eller är den nyare utrustningen t o m bättre än min gamla?



Tacksam för svar...

Jag skriver som jag gjorde i sportfiskeforum. Du har en Cardinal 55:a som är en riktigt bra rulle. Använd den.
 
Jag skriver som jag gjorde i sportfiskeforum. Du har en Cardinal 55:a som är en riktigt bra rulle. Använd den.


Tyvärr har jag inte 55:an eller något av tidigare utrustning (förutom ett metspö av bambu som jag och dottern fiskar med ibland) kvar.
55:an hade för övrigt varit lite i underkant vad gäller de beten som jag nu har för avsikt att fiska med.
/Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.