Liten, enkel, hållbar

Jag behöver en liten och enkel ryggsäck för dagsturer och har kikat på säckar 20–40 liter.
Tidigare har jag köpt billiga saker som gått sönder, ofta vid fel tillfälle.
För att möjligen råda bot på detta började jag kika efter militära varianter eller så kallade taktiska ryggsäckar. Jag inbillar mig att de är hållbarare och tål mera än de lättviktssäckar jag kikat på i butik.
De varumärken jag minns att jag tittat på är: 5.11, Snigeldesign och Savotta, dessutom en del andra jag inte minns namnet på i skrivande stund. Man får kanske leva med den militära looken även om man ibland kan välja andra färger (läs svart).
Någon med erfarenhet av liknande ryggsäckar som vill dela med sig av sina synpunkter?
 
Jag diskuterade nyligen ryggsäckar med en kollega och enligt honom är Savotta i princip den bästa ryggsäcken som finns, han har en som han köpte för typ 20 år sedan, den håller tydligen utmärkt och han förväntar sig att den ska hålla 20 år till utan problem...

Själv vet jag inte, jag tenderar att ha samma problem som du, köper billig skit som jag sedan inte alls är nöjd med...
 
Personligen hade jag undvikit s.k. taktiska ryggsäckar, de är ofta onödigt tunga och inte alltid ergonomiska att bära (givetvis finns det undantag). Snigeldesign skulle jag undvika helt och hållet, har i princip bara dåliga erfarenheter av deras grejer. Jag har en 5.11 Rush 24 som visserligen håller för precis allt, men jag skulle inte ha den som dagsturssäck. Jag hade satsat på något etablerat friluftsmärke, bl.a. Klättermusen har en del gedigna säckar.
 
Berghaus har olika ryggsäckar,, både civila o militärt utföranden, enkla bärsystem inga onödiga fickor jag har enbart positiva erfarenheter,
 
Mina två äldsta säckar är riktigt tåliga och sköna, båda två. Visst syns det att jag använt dem men de är hela och riktiga. En dyr och en billig. En Black Diamond 40 l (15år) och en Everest 26 l (20år). Kvalitetsmässigt jämförbara med varandra skulle jag säga. Det är nog inte så lätt att på förhand avgöra vilka säckar som håller länge, men det är nog en bra idé att låta bli de allra mest ultralätta säckarna, de är nog inte skapade med hållbarhet så högt i prioritetsordningen.
 
Sitter i samma funderingar och har tittat på bla Mystery Ranch och Helikon-Tex ryggsäckar.
Denna säck från HT verkar helt okej för dagsturer med övernattning: https://www.helikon-tex.com/en_eur/pl-evn-nl-elevation-backpack.html

Säckar från Mystery Ranch som funkar till dagsturer / EDC:
https://www.mysteryranch.com/prizefighter-pack
https://www.mysteryranch.com/urban-assault-pack

Kommer köpa HT ryggsäcken inom snar framtid och testa. Vet inte om det finns några vettigare alternativ för samma pris.
Sedan har jag inte bestämt mig vilken ryggsäck från MR jag ska ha till vardags :)
 
En fundering, när det gäller frågor om mindre ryggsäckar så kommer det upp märken som jag inte riktigt känner till. Har jag fastnat pgr av ålder någonstans med Haglöfs, Fjällräven, Bergans, Norröna, Osprey med med nån enstaka rygga till som de enda som säljs i Sverige. Är jag passé som ryggsäckskunnig? Har tiden sprungit från mig?
 
Jag älskar min lilla Jack Wolfskin Ham Rock 16. Köpte den på rea så den var inte så dyr trots allt. Just den kanske i minsta laget för Betongbarnet men den funkar bra på dagsturer för mig. Och det finns större modeller. Det lönar sig absolut att satsa lite mera och köpa kvalitet, håller med dig, Skogsstjärnan, att nya märken dyker upp men de "gamla beprövade" som du nämner brukar stå sig gott i konkurrensen.
 
En fundering, när det gäller frågor om mindre ryggsäckar så kommer det upp märken som jag inte riktigt känner till. Har jag fastnat pgr av ålder någonstans med Haglöfs, Fjällräven, Bergans, Norröna, Osprey med med nån enstaka rygga till som de enda som säljs i Sverige. Är jag passé som ryggsäckskunnig? Har tiden sprungit från mig?

Det är snarare butikerna i Sverige som i många fall är ifrånsprungna alt bara satsar på märken som kunder som handlar i butik känner till. Det är vissa problem.med det bland annat att de märken vi köpte för 20, 30, 40 år sedan inte alltid hållet samma kvalitet idag. Iofs gäller det även mindre kända (i Sverige eller globalt) märken men då har i alla fall jag en tendens att kolla upp dem mer.
När det gäller sk taktiska säckar så störtdök marknaden för några år sedan så för att överleva var det en rad företag som gick över till lägre kvalitet för att mjölka det sista ur sitt rykte. Vill man hitta Slitstyrka utan allt för mycket vikt får man leta runt en del.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...