Ryggsäcks fråga

Hej,

Är ute på en del ”vandringar” med lille gossen i bärstol och den större dottern går själv.
Bärstolen passar ej min rygg något vidare så det är främst sambon som tar den uppgiften.
Vi har nu länge använt en gammal risig ryggsäck som jag då burit med mat och extrakläder, blöjor osv.,Den är på 30l. Dels dödar den ryggen/axlarna så vi är därför på jakt efter bättre av den anledningen men också för att vi inte riktigt får plats med allt vi vill ha med i den (där ska ju få plats med grejor till 4st).
Ibland är vi ute bara någon timme men ibland från gryning till skymning i ur och skur.
Tanken är väl också att jag själv ska ut på egen hamdi 1-3 nätter i framtiden. Men inget avancerat i kallare klimat.

Har provat:
Kaipack 38, den sitter fint på ryggen.
Kestrel 48, sitter också fint.


Har ni något bra eller dåligt att säga om dem?
 
Det är ju viktigt att de sitter bra. Om du har möjlighet skulle jag prova ryggsäckar som väger mindre. Tycker personligen att en ryggsäck i den storleken inte borde väga mer än max hälften av vad de gör.

För samma vikt som en tom av de ryggorna brukar jag kunna ha ryggsäck, tält, sovsäck och regnställ på fjälltur.
 
Slitstyrka när man är ute med barn är inte att underskatta och jag tycker inte heller vikten är så mycket för den första säcken (har inte kollat den andra). Några hekto hit eller dit är helt klart underordnat hur den känns på ryggen och så länge man inte ska vara ute längre än några dagar blir inte totalvikten så avgörande.
Nu har jag inte testat någon av säckarna så mer kan jag inte tillföra.
 
En 60-65 liters säck kan dubbla som dagtursäck för familj och som solosäck för låglandsturer mm. Erfarna kan gå i 10-12 dar med den volymen.
Viktigast är att ryggsäcken sitter bra även med 15 kg i.
Att ryggsäcken själv är lätt är givetvis en fördel.
Ryggsäckar i den här storleken har stramar remmar eller kan man helt enkelt dra en packrem runt säcken där man vill strypa volymen.

go tur
 
Det går att komma både billigt och lätt undan med en stor säck. Men de är ju lite mer tekniskt svårbemästrade att bära på. (Finns dock gamla tricks från äldre tider).

Själv gillar jag att ha lättast möjliga rygga för mest nytta och då krävs det nog att man även går och provar ut en ryggsäck.

Osprey har en del bra ryggsäckar som jag tycker sitter bra på just mig.
Blöjor och annat för barn lär ju ta bra med plats. En 70 liters där man inte behöver fylla på mer än att blöjorna får plats också kanske är att rekommendera?
 
Jag körde 75l rygga i somras när jag själv fjällvandrade med mina barn, då 2 och 4 år, inkl blöjor, extrakläder, tält, 3dagars mat etc. Hade då vuxensovsäckar till dem plus bekvämlighetsgrejer som myggjagare, några leksaker osv. Skulle aldrig ta den ryggsäcken på dagsturer då den väger nästan 1300g, och är otympligare att hantera än en passande storlek. För dagsturer med barn har jag 18-40l ryggsäckar som väger 3-700g. 40l räcker för 1v fjällvandring själv med mat och campingprylar etc.

50-70l på dagstur med barn eller 3 dagar själv. Jag tror det blir svårt att fylla upp volymen om inte alla gosedjur ska med :)

Kan ju va rätt mkt pengar beroende på vad det blir för rygga, då värt att det blir en att va nöjd med många år.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.