Raven Gyro + 70LK, samt spännesfråga

Här är min. Använd under många fjällvandringar, men det var ett tag sen nu. Lite tejpad och lagad och modfierad. Superskön, funkade väldigt bra !
 

Bilagor

  • R1.jpg
    R1.jpg
    71.5 KB · Visningar: 804
Rättelse: Jag tänkte fel. Ser nu att din låsring endast nöter mot hålet i ramen. Kanske inte så farligt då. Jag hade tidigare både remmen och låsringen på insidan och råkade då ut för att öljettens stora hål nötte sönder ringen, varvid sprinten hoppade ur. Som tur var hände det i ett vindskydd och inte ute i snön! Numera har jag således remmen på utsidan och sprinten med huvudet utåt.
 
Fjällräven-säcken är superbra som den är tycker jag. Liggunderlag utanpå, sovsäck i packpåse under, tältet under locket. Jag har använt min otroligt mycket och den får fortfarande följa med ut ibland. Spännet till höftbältet är bytt, bara att sprätta loss det gamla. Och sprintarna till höftbältet är en svag länk, bra att vända och ersätta låsringen med stabila nyckelringar. Komplettera med lätt regnskydd så har man en säck för den tunga och stora packningen. Jag tror min väger 2,1 kg, och någon gång har jag lastat på vadare och flytring så det närmat sig 35 kg totalt. Inte kul men det funkar. Det enda som inte riktigt är bra är att axelremmarna är lite tunna, man borde bygga på dem.
 
För kanske 10 år sen köpte jag nya bärremmar från FR. De är svarta, tjockare och bredare och lagom svängda. Perfekt, men de håller inte i evighet. Nu har jag fått silvertejpa den ena, och då går det väl ett tag till. Vet inte om de fortfarande går att köpa som reservdel. Vid ett enda tillfälle har jag sett en Gyro på Tradera med dessa svarta bärremmar i fint skick! Dumt att jag inte slog till...........
 
Specifikation Fjällräven

Ett produktblad som följde med min säck, inköpt på Domus för 359:- omkring 1976. Min kombination med ram 101A, väger 1.750, och var utrustad med packpåse typ "snösäckslåsning" i sidan, här angiven till 30L.

/B
 
Här är min. Använd under många fjällvandringar, men det var ett tag sen nu. Lite tejpad och lagad och modfierad. Superskön, funkade väldigt bra !

Ah, just det: precis den där ok-konstruktionen höll jag på att leta efter. Har för mig att jag sett en tråd på Utsidan om denna för ett tag sedan. "Manta" eller "Mantor" - något i den stilen.

Givet att axelremmarna är tunna och uschliga så skulle ett projekt kunna vara att sy ett sådant ok framöver... (Dock ej i läder, det blir för meckigt).
 
Mantor.

En Haglöfsprodukt som letade sig in på mången bärram dåförtiden.
Och på centralenheten (siktet) till Robot70...
Vill man ha en nuförtiden så får man göra den själv. Skicka mig ett PM!
 
Mantor.

En Haglöfsprodukt som letade sig in på mången bärram dåförtiden.
Och på centralenheten (siktet) till Robot70...
Vill man ha en nuförtiden så får man göra den själv. Skicka mig ett PM!

PM skickat!

Ha, hittade en bild på det jag tror du menar (utsnitt av bild från Wiseman's Wisdoms):
 

Bilagor

  • Mantor Robot 70 2019-02-06 22:55:06.jpg
    Mantor Robot 70 2019-02-06 22:55:06.jpg
    53.5 KB · Visningar: 366

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...