MTB med elmotor i naturresevat?

Behövs nog några fällande domar innan man säkert kan säga vad som gäller här. Den där texten hos naturvårdsverket kändes flummig och inte alls speciellt tydlig och förklarande. De har bara bestämt att en motor är allt som inte drivs av muskelkraft typ. Att kalla en cykel med ett litet batteri för ett motordrivet fordon kan nog en jury att ha olika uppfattningar om.

Om den ska klassas som "motordrivet fordon" borde de inte heller få köra på cykelvägar.
 
En el-cykel är en cykel. Punkt. Terrängkörningslagen och lagen om vägtrafikdefinitioner gäller. Den som inte håller med får gärna visa vilket lagrum som definierar el-cyklar som något annat. När lagstiftningen kom till hade ingen tanke på att el-cyklar och framförallt el-terrängcyklar skulle bli allt vanligare.
Det kommer säkert göras ändringar i lagstiftningen på det här området framöver i takt med att el-mtb blir vanligare. Men där du idag får cykla med vanlig cykel få du även färdas med el-cykel. El-cykel är inget motordrivet fordon. En el-cykel drivs av dem som trampar och får bara assistera upp till 25 km/h. Håller man sig till det kommer man inte bli dömd för att cykla i terrängen med sin el-cykel, åtminstone inte för brott mot terrängkörningslagen. Sen kan man säkert diskutera den moraliska aspekten i att cykla el-cykel i skogen och göra fula spår.
 
Behövs nog några fällande domar innan man säkert kan säga vad som gäller här. Den där texten hos naturvårdsverket kändes flummig och inte alls speciellt tydlig och förklarande. De har bara bestämt att en motor är allt som inte drivs av muskelkraft typ. Att kalla en cykel med ett litet batteri för ett motordrivet fordon kan nog en jury att ha olika uppfattningar om.

Om den ska klassas som "motordrivet fordon" borde de inte heller få köra på cykelvägar.
SUCK
det är detta resonomang som gör att markägare blir förbanade och inte vill ha mtb leder på sina marker. vaför utmana det som naturvårdsverket skriver , kan vi som inte cyklar MTB sköta oss så blir det till slut ett förbud att åka var man vill.
"•Till ”motoriserade fordon” räknar Naturvårdsverket olika typer av elassisterade cyklar med en maxeffekt på 250 W. Att färdas i naturen med hjälp av elcyklar är en relativt ny företeelse och flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer (bland annat prop. 2009/10:238, prop. 1995/96:226, SOU 1993:51, lagkommentaren till 17 § NVL, lagkommentaren till 7 kap. 1 § miljöbalken) har slagit fast att det inte finns någon ”motoriserad allemansrätt”.
•Det finns ingen lagstiftning som ger någon rätt att färdas med fordon med en motor på någon annans mark utan lov av markägaren."
Vad tycker du är flumigt? en elcykel har trotts allt en motor
 
Förvirring

Naturvårdsverket har gjort en egen definition elcykel och infört begreppet "motordrivet fordon". Trafikverket klassar å andra sidan en elcykel på max 250 watt som cykel dvs. den får framföras överallt där man får cykla.
Det blir svårt att vara en laglydig medborgare när en myndighet som egentligen inte har med våra fordon att göra inför en egen definition och rättsläget lär nog vara oklart intill dess det provats i några rättegångar.

Däremot så är det naturligtvis så att de flesta som färdas i skog och mark själva är måna om att inte "störa eller förstöra".

Synd att det finns sådana som inte upphör med sin verksamhet när dom ser resultatet av sin framfart. Tyvärr så når vi nog inte den kategorin via Utsidan. Litet gnäll i ansikte mot ansikte situationer blir nog det vi får ägna oss åt !!
Ändring: Ovanstående inlägg fanns inte när jag skrev det här.
 
SUCK
det är detta resonomang som gör att markägare blir förbanade och inte vill ha mtb leder på sina marker. vaför utmana det som naturvårdsverket skriver , kan vi som inte cyklar MTB sköta oss så blir det till slut ett förbud att åka var man vill.
"•Till ”motoriserade fordon” räknar Naturvårdsverket olika typer av elassisterade cyklar med en maxeffekt på 250 W. Att färdas i naturen med hjälp av elcyklar är en relativt ny företeelse och flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer (bland annat prop. 2009/10:238, prop. 1995/96:226, SOU 1993:51, lagkommentaren till 17 § NVL, lagkommentaren till 7 kap. 1 § miljöbalken) har slagit fast att det inte finns någon ”motoriserad allemansrätt”.
•Det finns ingen lagstiftning som ger någon rätt att färdas med fordon med en motor på någon annans mark utan lov av markägaren."
Vad tycker du är flumigt? en elcykel har trotts allt en motor

ämnet är intressant ut juridisk synvinkel (vad ska en elcykel definieras som?) själv ogillar jag både elcyklar och elvispar, men jag ogillar även byråkrater som försöker bestämma över andra. Om ett verk tror sig kunna definiera vad en cykel egentligen är för nånting, borde de synka detta med de andra verken som tex trafikverket. Som jag förstår det så har de olika syn på vad denna maskin är för nånting. En trampcykel kan inte va en cykel i stan men en motorcykel i terrängen. Blir väldigt flummigt.
 
I det här fallet finns en klar definition om vad en elcykel är, eller åtminstone vad det inte är. Det är inte ett motorfordon, motorredskap, terrängmotorfordon eller moped.
Menar Naturvårdsverket det, så säger de inte bara att de inte får framföras i terräng eller cykelbana, de säger samtidigt att det krävs körkort eller förarbevis för att framföra detta. Det framgår av körkortslagen att det krävs förarbevis eller körkort för att framföra motordrivna fordon.
Vi kan inte ha aktivister på myndigheter som hittar på egna definitioner i strid mot annan lagstiftning. Personligen har jag har jag ingen elcykel eller el-mtb och har inga planer på att skaffa någon och har inget problem med att ett sådant förbud utfärdas. Men jag är vän av ordning och att myndigheter hittar på saker och förvirrar folk om vad som gäller är olyckligt.
 
ämnet är intressant ut juridisk synvinkel (vad ska en elcykel definieras som?) själv ogillar jag både elcyklar och elvispar, men jag ogillar även byråkrater som försöker bestämma över andra. Om ett verk tror sig kunna definiera vad en cykel egentligen är för nånting, borde de synka detta med de andra verken som tex trafikverket. Som jag förstår det så har de olika syn på vad denna maskin är för nånting. En trampcykel kan inte va en cykel i stan men en motorcykel i terrängen. Blir väldigt flummigt.

Nu tänker du helt galet. Hur man definierar något beror helt och hållet på kontexten. "Motordrivet fordon" i kontexten naturskydd har en betydelse, men en helt annan betydelse i kontexten importtullar och ytterligare en annan i kontexten trafiksäkerhet (och så vidare...).
Tänk om vi definierade vapen med din logik: En pistol som är en leksak på skyttebanan måste även vara det ute på stan. Om det är något man tävlar med på ett ställe kan det inte vara något livsfarligt på ett annat. :)
 
Men jag är vän av ordning och att myndigheter hittar på saker och förvirrar folk om vad som gäller är olyckligt.

Men hur förvirrande kan det vara? Motordrivna fordon får inte köras på barmark i terräng (utanför yrkesmässig användning), så långt finns inga oklarheter i lagstiftningen. Gör så här:

1) Kolla om det sitter en motor i eller på ditt fordon
2) Kolla sedan om motorn driver fordonet framåt eller bakåt.

Klarar man inte det är man förmodligen inte lämplig att framföra cykeln på allmän väg heller.
 
Tänk om vi definierade vapen med din logik: En pistol som är en leksak på skyttebanan måste även vara det ute på stan. Om det är något man tävlar med på ett ställe kan det inte vara något livsfarligt på ett annat. :)

Det var en märklig och felaktig slutsats där.

Enligt min logik skulle en pistol alltid vara ett vapen oavsett var nånstans det används.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1
m5397 Mtb i Genarp Mountainbike 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...