Renovering av Kanadensaren Kermit (okänt märke)

Hej alla på Utsidan!
Har länge gått och funderat på att skaffa mig en kajak eller Kanadensare. Men med tanke på att jag har två söner i som idag är 5 och 7 samt en sambo som gärna vill följa med så har jag på senare letat efter en kanadensare som kan ta oss alla 4.

Förra våren så hittade jag en kanadensare som hängde under ett uterumstak vid den lokala scoutstugan (Där jag är ledare) Hörde mig för bland dom äldre ledarna och ingen visste vems det var från början men att den hade hängt där i bra många år. Tanken var att plocka hem den och göra i ordning den till förra sommaren men tyvärr räkte inte tiden rickigt till.

Så i dag gjorde jag slag i sak och hämtade den! (Nån som vet vad det kan vara för märke på den?)
attachment.php


attachment.php

Många års lager med smutts och fågel skit.

attachment.php

Tur att man har hjälp av sonen som även är väldigt sugen på att få prov paddla!

attachment.php

Så ser den ut tvättad tyvärr väldigt matt i gelcoten.

Tyvärr så har tidigare anvädare inte vart allt för snälla mot den och det är mycket skador och en hel del ner till glasfibern.
attachment.php

Dom tre kölarna är mer eller mindre helt nerslitna till glasfibern tyvärr.

Tanken är nu att:
1 Spakla med glasfiber spakkel
2 Mattslipa den invändigt och utvändigt
3 Lägga på en epoxy primer på utsidan
4 Lägga på en två komponents båt lack förslagsvis grön på utsidan
5 Lägga på en två komponents båtlack på insidan vit.
6 Olja in alla trädetaljer i kanadensaren.
7 Lacka om paddlar.

Funderar även på om jag ska förstärka sidorna då den kändes väldigt mjuk när jag lastade den på takräckena. sen vet jag att det inte är det bästa att spänna fast den på takräckena då man lätt klämmer sönder glasfibern.
Nån som har en smart lösning på hur man kan göra för att inte ha sönder den under transport?

Har aldrig tidigare jobbat med glasfiber på detta sätt. Har lagat en gelcote skada på en gammal stor triss men inte lackat om.
Alla tips mottages med glädje om hur man på bästa sätt lyckas med en renovering av glasfiber eller har andra tips och trix på smarta lösningar!

Mvh
Fredrik
 
CO har ett häfte om plastarbeten, kusinen och jag hade nytta av den inför byggandet av en kanadensare och senare en segelbåt i glasfiber.

En utländsk kompis jag har byggde en betongform till ett motsvarande kajakrenoveringsprojekt, i och för sig skulle de återställa 12 kanadensare. Sen formen glättats på insidan gjorde de som vid nybygge och efter ett lager väv klämde de in skrovet och gav det ett lager till på insidan. Kanoterna blev tyngre men funkade väl i tjugo år till.

De som yrkesmässigt bygger här på sidan har säkert oxså tips och ideer.

Slipdammet skall man hålla utanför lungorna.

Modellbestämningen kräver nog både bättre beskrivning och bild.

go tur
 
Bilder

Blev något fel igår när jag la upp tråden men bilderna!
 

Bilagor

  • Kermit1.jpg
    Kermit1.jpg
    50.8 KB · Visningar: 1,441
  • Ren1.jpg
    Ren1.jpg
    61.7 KB · Visningar: 1,410
  • Skador1.jpg
    Skador1.jpg
    45.9 KB · Visningar: 1,100
  • Smuts2.jpg
    Smuts2.jpg
    66.2 KB · Visningar: 1,094
  • tvattar.jpg
    tvattar.jpg
    64.5 KB · Visningar: 1,202
CO har ett häfte om plastarbeten, kusinen och jag hade nytta av den inför byggandet av en kanadensare och senare en segelbåt i glasfiber.

En utländsk kompis jag har byggde en betongform till ett motsvarande kajakrenoveringsprojekt, i och för sig skulle de återställa 12 kanadensare. Sen formen glättats på insidan gjorde de som vid nybygge och efter ett lager väv klämde de in skrovet och gav det ett lager till på insidan. Kanoterna blev tyngre men funkade väl i tjugo år till.

De som yrkesmässigt bygger här på sidan har säkert oxså tips och ideer.

Slipdammet skall man hålla utanför lungorna.

Modellbestämningen kräver nog både bättre beskrivning och bild.

go tur
Vilket jobb att bygga en form i betong! tror nog att det är lite overkill för detta projekt men låter som ett smart sätt att renovera flera samtidigt!

Är det så det häftet finns som en PDF att ladda hem någonstans?

Självklart så blir det ansiktsmask på!
 
Lägg inte för mycket tid på finish. Laga skadorna som bloggar glasfibern och där det är läckage eller fraktur i laminatet.

Paddla sedan några gånger med olika last. Trivs du med hur kanadensaren går i vattnet mm kanske finish kan vara nästa steg.

Det är stor skillnad mellan paddelglädjen i olika kanadensarmodeller.

Thure
 
Lägg inte för mycket tid på finish. Laga skadorna som bloggar glasfibern och där det är läckage eller fraktur i laminatet.

Paddla sedan några gånger med olika last. Trivs du med hur kanadensaren går i vattnet mm kanske finish kan vara nästa steg.

Det är stor skillnad mellan paddelglädjen i olika kanadensarmodeller.

Thure
Ja det där är ju faktiskt ett dilemma för våren. Tanken är att idag och gå ut och plasta upp dom större hålen i gelcoten och repor med plastic padding marine proxy spackel. Men jag läste nånstans att spacklet kunde suga åt sig vatten så frågan är om det är något man ska oroa sig för?
Tänker att om den har sugit åt sig vatten så ska man inte lacka den förs den är ordentligt torr och det kan väll ta sin tid?



Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Förmodar att du kan få in din kanadensare under tak. Bygg en enkel träställning och lägg en prasselpresenning eller byggplast över,så att du får ett tätt tält, ställ in en elfläkt och torka tills det slutar att vara fukt på insidan av tältet. Då är det torrt.
Plasta och täta inte förrän det är torrt.

Häftet heter Glasfiberplast, Hjalmar Larsson. Plus lite mer http://www.carbontrikes.com/komposit/kallhanvisning.htm

go tur
 
Nu har den legat under tak i många år så tror inte att den har dragit åt sig fukt men den ska in under altan taket i kväll. Ska nog ställa en fläkt i den innan lackning iallfall.

Har påbörjat slipning av dom djupare skadorna med en roterande fil och börjar bli ganska nöjd. Ett av dom större problemen jag har stött på nu är att det finns ställen där gelcoten ser ut som "Spindelnät" av sprickor är lite tveksam om jag ska slipa bort gelcoten helt på dom områdena och pensla på epoxy för att stärka upp glasfibret och sedan spackla och lacka eller om jag bara ska mattslipa och nöja mig med epoxy primern jag kommer lägga innan lack. några ider?
 

Bilagor

  • slip1.jpg
    slip1.jpg
    41.7 KB · Visningar: 992
  • slip2.jpg
    slip2.jpg
    93.9 KB · Visningar: 1,045
  • sprikor.jpg
    sprikor.jpg
    16.8 KB · Visningar: 1,035
Hur våt blir tvätten under ett utomhustak en dimmig vinterdag?

Spindelvävssprickor brukar indikera frostsprängningar......

Torka rejält och täta med gelcoat, givetvis måste du matta ytan för att få det att fästa.

go tur
 
Klart det blir vått men menar mest på att glasfibern hinner nog inte suga upp så mycket fukt?

Håller på nu och slipar ner sprickorna till glasfibern. Ska sen lyfta in den under tak och ställa en kupefläkt under och en press över så får det stå så något dygn innan jag börjar spackla. Hinner jag så ska jag försöka lacka den nästa helg.

Om man ska lacka så känns det som att epoxy spackel räcker eller blir det bättre med gelcot?

Har ju ingen aning om färgkod mm så det blir ju svårt att få till färgen på gelcoten. Annars hade det vart en klar fördel att fylla i med gelcot istället för lacka om jag har förstått det hela rätt?

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Jag får intrycket att det är en vanlig Trapper? Sätena och brädan i mitten ser i alla fall Trapperlika ut och jag har för mig att de också fanns i grönt. Annars var det Akka som var "den gröna" kanoten men de hade (har?) andra typer av säten.

Vad gäller att färgmatcha så är grodor ofta spräckliga. :)
 
Slipa inte ur för noga och fint, det är bra om ytan är skrovlig och ojämn så fäster spackel bättre.
Istället för spackel kan du blanda epoxi och microkulor alternativt byta epoxin mot styren och härdare.
Topcoat är bättre än lack, att lacka betyder bara att det ser fint ut till den har använts någon gång.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...