Vandring i sydöstra Värmland?

Hej, efter några år i Norge så ska jag flytta tillbaka till Karlskoga. Har haft många underbara naturupplevelser i Norge, då åtminstone 90 % av befolkningen är riktiga naturmänniskor och när jag flyttar "hem" vill jag fortsätta detta liv.

Så nu till min fråga. Är det någon som har några trevliga vandringsförslag runt omkring Kristinehamn, Storfors, Filipstad, Karlskoga-området? Planerar ett par dagars vandring med tält och eventuellt kanotpaddling i augusti med en vän och ingen av oss är väl så där väldigt rutinerade.

Tacksam för svar!

/ Elin
 
Förslag på områden runt Karlskoga

Berglagsleden om du vill ha några dagars vandring. Svartälven och Svartån är ju närmast om du vill paddla. Murstensdalen strax norr om stan är värt ett besök även om det är en dagstur. Kolla mina bilder från Murstensdalen och Svartälven.
 
Tack för tipsen

Tack för de fina svaren!

Det lutar åt att det blir några etapper av Bergslagsleden i augusti, men än är inget bestämt.
Jag har varit inne på olika sidor, läst och tittat, och det finns ju en massa fina leder både i Värmland och Närke som jag ser fram emot att få vandra åren som kommer framöver.
 
Tack igen för tipsen.
Nu är det iaf bestämt att det blir några etapper på Bergslagsleden i augusti.

Murstensdalen, Tio sjöars led och Silverleden är alla tre leder som jag absolut kommer gå.

Silverleden får blir ett större projekt för 2013 =)

Majjen - Läste din fina och informativa artikel om Silverleden, finns nu sparad under mina bokmärken så jag hittar tillbaka =) Verkar ju vara underbart fin vandringled.
Men när jag googlat på den leden så finner jag ingen information om hur lång tid det beräknas ta att gå den, varken på Friluftsfrämjandets eller Region Örebro hemsidor om Silverleden.
Den är ju på 6 mil, men det kan ju variera väldigt beroende på framkomlighet, höjningar osv.
Så det gör det lite svårt när det blir dags att börja planera.
Hur många dagar var ni ute?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...