Gissa position Stockholms län

Den andra personen med anknytning har en anläggning på en av öarna i bilden som är oerhört exklusiv med bland annat pansarglas. Det är sannolikt en av Sveriges 5 mest påkostade "sommarbostäder".

Ägaren har affärsverksamhet i många länder däribland ett stort svenskt bolag med en storindustri i västra Sverige. Han är medborgare i två länder.

Thure
 
Bortanför det tydliga bandet av öar finns en strand med en golfbana som bl a varit spelplats för Scandinavian Masters.

Thure
 
Kanske vi börjar närma oss nu. Scandinavian Masters har ofta spelats ute i Bro, jag har själv varit där och tittat en gång för många år sedan. I så fall är fotot taget någonstans norr om Adelsö/Munsö och inte alls ute i skärgården som jag trodde?

Hur det sedan stämmer in på Zlatan och mannen med dubbla medborgarskap har jag inte klurat ut ännu....
 
Bilden är tagen över Dävensö och öarna son ligger på rad är Fläsklösa, Skoggarn, Lindholmen, Broknapparna.

Det är svårt med flygbilder, perspektivet kan luras rejält ibland.
 
Stämmer bra. Enligt tidningsartiklar så äger Zlatan Dävensö och jagar hjortar där. I SO finns Skeppsbackasundet där grusbåtar transporterar bl a sand från sandåsen på norra Munsö. Numera finns också bergkross som processar bl a förbifartens massor. Sundet i NV heter Ormsundet som tar en stor del av vattenflödet genom östra Mälaren. Mälaren kan delvis liknas vid en stor älv.

Sheik Mohammed H. Al Amoudi är en etiopisk saudisk affärsman som investerat stora summor i svenska företag. Han har en exklusiv privatbostad/ konferensanläggning Hackholmssund ganska mitt i bilden. Han hölls som gisslan tillsammans med en stor mängd andra rika saudier på lyxhotellet i Riad. Han satt där i mer än ett år.

Thure
 
Har inga egna bilder så jag kör vidare på Google Maps.

Var är detta? Ledtrådar får vi ta så småningom antar jag.
Trevlig Valborg!
 

Bilagor

  • where.jpg
    where.jpg
    33 KB · Visningar: 146
Tänkte på Väddös utsida och där vid gamla Grisslehamn verkar det som jag tänkte rätt.

Thure
 

Bilagor

  • gamlagriss.jpg
    gamlagriss.jpg
    30.3 KB · Visningar: 136
Ja, det går ju inte att neka till. Roslagsleden passerar där, en fin sträckning som jag gick för några år sedan (utan att fota) från campingen vid Sandviken upp mot Grisslehamn.

Din tur igen.
 
Det var det flacka landskapet som fick mig att associera till norra länet och den fria horisonten förde tankarna till Ålands hav.

Var är jag här?

Lite ledtrådar kan komma om ni behöver gissa lite.

Thure
 

Bilagor

  • OI000436.jpg
    OI000436.jpg
    50.6 KB · Visningar: 131
Du bruka ju paddla lite överallt runt i länet, men vi får börja med en första gissning och så tar vi det därifrån.

Kalvfjärden?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.