Ny rulle

Hej!
Min nuvarande rulle, en Abu Garcia Stamina STM 3000, har gjort sitt och jag har bestämt mig för att beställa en ny!

Den jag har hittat är en Shimano NASCI 2500 FB
https://www.xxl.se/shimano-nasci-2500-fb/p/1135542_1_style

Jag fiskar mest på vår/sommar och då efter abborre samt öring/regnbåge i put & take. En och en annan gädda åker såklart upp också. Min största fångst ligger på 1,6kg, så inga monster här inte.

Kände att jag ville uppleva en lite bättre rulle, och hittade då denna.
Vad tror ni, är den lite overkill för mig som hobbyfiskare, eller finns det kanske bättre i samma prisklass?
 
Håller med föregående inlägg. Nascin är populär , mycket rulle för pengarna. Har själv en 2500.

Om du inte vill lägga ut dryga tusenlappen så är
Okuma Ceymar 25 D den rullen som du ska kika efter.

Den måhända vara lite plastigare men har förstått av andra fiskare att de blivit väldigt nöjda.
 
Gå och känn på rullen, brukar vara det bästa.

En bra rulle, väl lämpad till ditt fiske och du kommer att ha glädje av den i flera år.

Håller med föregående inlägg. Nascin är populär , mycket rulle för pengarna. Har själv en 2500.

Om du inte vill lägga ut dryga tusenlappen så är
Okuma Ceymar 25 D den rullen som du ska kika efter.

Den måhända vara lite plastigare men har förstått av andra fiskare att de blivit väldigt nöjda.

Tack alla för era svar!
Jag har beställt Shimanorullen och kan då testa den lite innan jag bestämmer mig för denna!

Om den inte faller mig i smaken, kan jag testa Okuma Ceymar 25 D!
 
Jag har en Shimano Nasci 1000.
Det är nog min absoluta favorit, jag gillar den mer än min Shimano Stradic Ci4+ 2500HG.

Rullen är en riktigt fin rulle, den känns fin att veva och den lägger på linan så fint att man säkert kastar någon meter extra bara för att den klättrar av perfekt.
Haspeln har aldrig tjyvfällt för mig och bromsen funkar jättebra på den.
Vevknoppen sitter stabilt och hänger med perfekt i svängarna, inget glapp som det kan vara ibland.
Det är en detalj som jag personligen känner och gillar.

Om du gillar att allting har täta toleranser och snurrar på lent och fint så kommer du gilla den rullen.
Rullen saknar en sån där flippknapp under så att man kan veva bakåt, så om det är en funktion du använder så kommer du att bli utan den.
Själv använder jag aldrig den.

Shimano Sahara är samma rulle som Nasci bara det att den saknar ett par vattentätningar, den brukar kosta en hundring mindre.

En liten detalj värd att tänka på är rullens vikt.
Min Shimano Stradic är lättare men jag föredrar att rullen vägar lite mer.

Jag går ibland till mina närmaste fiskeplatser med spöet ihopsatt till full längd och om spöet blir framtungt pga en för lätt rulle så att spötoppen går i backen om man inte håller i spöet med hela handen så stiger blodtrycket med detsamma.
Med Nascin så kan i alla fall jag balansera några av mina korta och lätta favoritspön perfekt på en eller två fingrar framför rullen och lalla på efter vägen.

Jag kan inte komma på någon detalj med rullen som jag funnit irriterande.

Vilket nördigt inlägg det blev! :)
 
Bra rulle

En riktigt bra rulle är Daiwa Fuego som har Magsealolja som tätning mot saltvatten, lätt som bara den då kroppen är karbonmix och rullen är supertight med precisionsfräst och överdimensionerade kugghjul. Världsklass för en tusing.
 
Jag har en Shimano Nasci 1000.

Det är nog min absoluta favorit, jag gillar den mer än min Shimano Stradic Ci4+ 2500HG.



Rullen är en riktigt fin rulle, den känns fin att veva och den lägger på linan så fint att man säkert kastar någon meter extra bara för att den klättrar av perfekt.

Haspeln har aldrig tjyvfällt för mig och bromsen funkar jättebra på den.

Vevknoppen sitter stabilt och hänger med perfekt i svängarna, inget glapp som det kan vara ibland.

Det är en detalj som jag personligen känner och gillar.



Om du gillar att allting har täta toleranser och snurrar på lent och fint så kommer du gilla den rullen.

Rullen saknar en sån där flippknapp under så att man kan veva bakåt, så om det är en funktion du använder så kommer du att bli utan den.

Själv använder jag aldrig den.



Shimano Sahara är samma rulle som Nasci bara det att den saknar ett par vattentätningar, den brukar kosta en hundring mindre.



En liten detalj värd att tänka på är rullens vikt.

Min Shimano Stradic är lättare men jag föredrar att rullen vägar lite mer.



Jag går ibland till mina närmaste fiskeplatser med spöet ihopsatt till full längd och om spöet blir framtungt pga en för lätt rulle så att spötoppen går i backen om man inte håller i spöet med hela handen så stiger blodtrycket med detsamma.

Med Nascin så kan i alla fall jag balansera några av mina korta och lätta favoritspön perfekt på en eller två fingrar framför rullen och lalla på efter vägen.



Jag kan inte komma på någon detalj med rullen som jag funnit irriterande.



Vilket nördigt inlägg det blev! :)
Utmärkt framläggande utav Nasci! Tack ska du ha KK...

Skickat från min XT1039 via Tapatalk
 
En riktigt bra rulle är Daiwa Fuego som har Magsealolja som tätning mot saltvatten, lätt som bara den då kroppen är karbonmix och rullen är supertight med precisionsfräst och överdimensionerade kugghjul. Världsklass för en tusing.

Jag har hört väldigt gott om den rullen. Helt klart en utmanare till nascin.
 
Jag går ibland till mina närmaste fiskeplatser med spöet ihopsatt till full längd och om spöet blir framtungt pga en för lätt rulle så att spötoppen går i backen om man inte håller i spöet med hela handen så stiger blodtrycket med detsamma.

Spön och skidor bärs ALLTID med toppen/spetsen bakåt.
 
Det blev Nascirullen, och efter 10 min fick den rulla upp sin första fisk :) En liten gäddrackare på ca 700g.

Rullen känns otroligt lättvevad och jag är stormnöjd!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.