Fjällvandring plus stuga att parkera maken i

Precis så ja, menade jag med bror duktig. Det finns oerhört mycket mer plats kvar i sjukvården i norrlandslänen än i Stockholm, men inget av dem här erbjudit Stockholms län några IVA-platser. Det är lätt att be alla andra att hålla sig hemma när man själv bor med stor trädgård och har en bil att transportera sig i. I Göteborg avråds man dessutom från att besöka vissa friluftsområden, kanske det enda man kan ta sig till utan transporter, på grund av trängseln. Om man vill ha en stor turistindustri i ett län så kanske man också måste anpassa sin samhällsservice, exempelvis sjukvård, till det.
Risken att smitta eller smittas är sannolikt mångdubbelt större om man äter ett mål ute än om man reser i en egen kupé. Men nu vädrar storstadshatarna morgonluft: skicka gärna pengar men kom inte hit och stör!
Det är inte osannolikt att man under sommarmånaderna kommer att ha fått en avstannande smittspridning i storstäderna men en accelererande i landsbygdslänen. Håller ni då er också innanför länsgränsen?
Det är tråkigt att ingen vågar gör något åt det stora problemet med smittspridningen en nedprioriterad äldrevård som drivs helt oreglerat med en till stor del totalt outbildade daglönare, som absolut inte har råd att tacka nej till ett pass bara för att man har hosta och lite feber ( i en undersökning i Göteborgsområdet hade 23 av 57 arbetande på ett äldreboende förkylningssymptom). Så länge det pågår en epidemisk spridning i äldrevården får vi räkna med att semestern är att sitta sin lilla lägenhet och titta på asfalten utanför för stora delar av Sveriges befolkning tyvärr.
 
Precis så ja, menade jag med bror duktig. Det finns oerhört mycket mer plats kvar i sjukvården i norrlandslänen än i Stockholm, men inget av dem här erbjudit Stockholms län några IVA-platser. Det är lätt att be alla andra att hålla sig hemma när man själv bor med stor trädgård och har en bil att transportera sig i. I Göteborg avråds man dessutom från att besöka vissa friluftsområden, kanske det enda man kan ta sig till utan transporter, på grund av trängseln. Om man vill ha en stor turistindustri i ett län så kanske man också måste anpassa sin samhällsservice, exempelvis sjukvård, till det.
Risken att smitta eller smittas är sannolikt mångdubbelt större om man äter ett mål ute än om man reser i en egen kupé. Men nu vädrar storstadshatarna morgonluft: skicka gärna pengar men kom inte hit och stör!
Det är inte osannolikt att man under sommarmånaderna kommer att ha fått en avstannande smittspridning i storstäderna men en accelererande i landsbygdslänen. Håller ni då er också innanför länsgränsen?
Det är tråkigt att ingen vågar gör något åt det stora problemet med smittspridningen en nedprioriterad äldrevård som drivs helt oreglerat med en till stor del totalt outbildade daglönare, som absolut inte har råd att tacka nej till ett pass bara för att man har hosta och lite feber ( i en undersökning i Göteborgsområdet hade 23 av 57 arbetande på ett äldreboende förkylningssymptom). Så länge det pågår en epidemisk spridning i äldrevården får vi räkna med att semestern är att sitta sin lilla lägenhet och titta på asfalten utanför för stora delar av Sveriges befolkning tyvärr.

På kort sikt kan jag påverka om jag reser eller inte.
Att förändra äldrevården tar längre tid.
Jag vet inte om några fjälllän skulle vara restriktiva mot att ta emot utomläns patienter för vård. Jag ser exempel på det motsatta, hur man hjälps åt över landet: senaste läste jag om att Blekinge skickar IVA-personal till Sörmland för att stötta (aritkeln är bakom betalvägg men rubriken säger huvudsaken):
https://nxt.blt.se/karlskrona/blekinge-skickar-personal-till-coronakrisens-sormland/

Försvarsmaktens helikoptrar står redo att flyga patienter. Har också för mig att jag läst om län som ännu har respiratorplatser över, tar emot utomläns patienter.

Blekinge där jag bor räknas väl till landsbygd och jag räknar med att tillbringa sommarsemestern i närområdet inomläns i år, oavsett när Coronatoppen kommer här.

Var och en gör sina val, men om mitt lilla bidrag är att tvätta händerna, hålla avstånd och inte resa någonstans i sommar så tycker jag det är en helt rimlig uppoffring, givet läget. Säger experterna på FHM annorlunda så avser jag följa det. Vill du kalla mig för bror duktig för det så gör gärna det, om det roar dig.

Så länge dina val inte påverkar någon annan är det helt dina, men i detta fallet tykcer jag att de riskerar påverka även andra och då bör man tänka en gång till.

/Patrik
 
Tack för detta! Är det långt att traska tills man kommer till fjällmiljön? (alltså är det mängder av björksly att sega sig igenom?)

Grövelsjöns fjällstation ligger precis i kanten av fjället, så det är väldigt lättillgängligt. Perfekt för en tredagarstur, men kanske litet mer begränsat om man inte kan gå in i Norge. Även stugområdena vid Björnliden och Sågbäcken, och Huskläppen är bra utgångspunkter. Ett par kilometer skog tror jag. Lövåsen är ett till ställe man kan bo nära fjället.

Hoppas att ni (och vi alla andra) kommer iväg! Jag drömmer och planerar och tänker fortsätta med det! :)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
cycnia Fjällvandring som gravid Fjällvandring 25
Laura_r Skillnad fjällvandring Fjällvandring 14
KulanKalle Fjällvandring Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...