Knivblad i vikingastil

Oj oj.

Naturligtvis hade vikingarna knivar. En kniv i järn (som är ohärdbart) skulle inte hålla skärpan någon längre stund. Den behöver en egg av stål (som är härdbart), den väller man in i en bladkropp av järn. Dels ger det en egg som håller skärpan och dels ger det en knivrygg som är lite mjukare och flexibel, den ser till att bladet inte knäcks lika lätt som om det vore genomhärdat.
Järn var säkerligen billigare än stål förr i tiden även om det inte lär ha varit speciellt billigt alls.
Det här kunde en vikingasmed.

Många vikingatida blad var bredare över ryggen och hade släta sidor, trekantsprofil kallas det och syns tydligt om man tänker sig att bladet klippts av så man kan se profilen, utan slipfas. Men många hade slipfas ändå. En del blad hade ingen trekantsprofil eller en otydlig eller var bara tjockare över ryggen i allmänhet för att kompensera för sämre järn.

Min bälteskniv har blad i trekantsprofil med hög kolhalt smitt av en dansk smed som heter Aage. Jag har även en birkakniv med samma bladprofil som jag byggt i samma stil med svartek och mässing, skidor i rostsvärtat läder. Birkakniven är dock lång som ett mindre svärd så den är inte så praktisk :)

Jag kan smida ett blad åt dig i de mått du vill ha. Det står här ovanför att man inte får lägga upp säljannonser så vi får väl höras via pm. Jag är smed och vikingatida återskapare :)

Angående "varför" och "lajvande friluftsliv" så undrar jag: Varför inte?
Naturligtvis kan man vilja ha en vikingakniv utan att ens tänka på resterande vikingatid bara för att det är enormt snygga grejer av bra kvalitet, ofta handgjorda av en knivmakare med intresse.
Du får skilja på lajv och återskapande. En lajvare har kniv av gummi och spelar en roll med repliker och kostym (generaliserar väl lite här kanske) medan en återskapare, vikingatida eller något annat, inte spelar en teaterroll. Vi tillverkar och använder tidsenliga kläder, verktyg, tält och allt man behöver för att kunna leva en stund som en person från en svunnen tid. Experimentell arkeologi på en mild nivå eller på fullt allvar.
Det är dessutom skoj att prova om det går att frilufta under drägliga förhållanden utan goretex och all äcklig plast. Och konstigt nog så går det utmärkt i kläder av naturmaterial precis som människan gjort i några tusen år.

/Martin, smed, vikingatida återskapare, knivmakare och allmänt intresserad.
 
Naturligtvis hade vikingarna knivar. En kniv i järn (som är ohärdbart) skulle inte hålla skärpan någon längre stund. Den behöver en egg av stål (som är härdbart), den väller man in i en bladkropp av järn.
Den tekniken tror jag inte de hade på vikingatiden, såvitt jag förstått hade de inte tekniken för att komma upp i tillräckligt hög temperatur för att tillverka "ritkigt" stål.

Det man gjorde för att få "kolstål" var nog att baka järnet med kol och salt i syrefri miljö (man slår in det i lera).

Kolla t.ex. den här videon
https://www.youtube.com/watch?v=V_Mp1fNzIT8&list=PLZioPDnFPNsGnUXuZScwn6Ackf6LGILCa&index=4
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.