Ta tåget till Ristafallet?

När jag var liten fick vi åka på klassresa från Östersund till Ristafallet. Vi åkte tåg, och vad jag minns var det inte särskilt långt att gå från tågstationen (eller det var väl rättare sagt bara en plattform mitt ute i ingenstans, så där som i västernfilmer), så jag misstänker att vi blev avsläppta i Hålland. Går det fortfarande att få stanna där om man ber snällt, eller är det Undersåker som gäller som närmsta tågstation? Jag funderar på att göra en dagsutflykt dit med barnen, men misstänker att det blir för långt/långtråkigt att gå till fallet ända från Undersåker.

(Och visst har jag bil, men det blir mer semesterutflykt om man är lite exotisk och tar tåget)
 
Det är nog Undersåker eller Järpen som gäller om du ska åka tåg dit... men sen får du ta en bra prommenad. När jag gick på Hållands folkhögskola 99-00 så användes inte hållplatsen i Hålland. Skulle bli mycket förvånad om den användes nu....
 
Kunde väl tänka mig det. Suck. Så kontentan är att det skulle funka om man är ensam och beredd på att traska, men inte om man har med sig två mellantjejer och har tågtider hem att passa. Sen är det ju förstås alltid ett lotteri att se vad man får betala för biljetten... Och "stationen" var som sagt rätt igenvuxen redan under tidigt 80-tal. Man kanske får leka arkelolog och se om man ens hittar rester av den idag.
 
Tåg och buss är ju ett alternativ... men bussen kanske tar bort endel av charmen... Det är inte så att det är du som vill återuppliva gamla minnen med att hoppa av tåget vid Hålland?
 
Tåg och buss är ju ett alternativ... men bussen kanske tar bort endel av charmen... Det är inte så att det är du som vill återuppliva gamla minnen med att hoppa av tåget vid Hålland?

Så klart att jag vill återuppliva gamla minnen! Plus att det skulle vara bekvämt att slippa byta, men så länge anslutningstiderna är rimliga så är ju buss inga problem.
 
Växte upp i Hålland. det är nog 20år sedan stationshuset plockades ner, nästan lika länge sedan de sluta att stanna där :(
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...