Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag har provat på tex fisk, bitar av rökt lax, mogna tomater, och liknande saker, funkar kanonbra. Sådana saker kan ju annars vara svårt att skära med en vanlig kniv, då blir det lätt att man sliter och mosar istället. Men med denna så blir det alltid fina och enkla snitt, även i mjuka el sega matvaror. Enligt uppgift så skall den hålla skärpan i många år om man är försiktig och hanterar den väl.

Låter bra. Jag tror dock du ska det där med att, om jag förstår dig rätt, inte behöva bryna/slipa på flera år med en nypa salt... Åtminstone om du ska använda den regelbundet. Eggstålet är gjord av VG-10 (tror jag) som kan härdas hårt men inte så hårt. Ett par drag på en keramikstav du har koll på vinkeln på är nog på sin plats då och då :)
 
Personligen skulle jag undvika den här typen av brynen. För det första står det inte vilket material själva ytan på stavarna består av. Vidare kan man inte ändra vinkeln och för det tredje så har du vad jag förstår endast en strävhet att välja på.

Priset är dessutom våldsamt högt med tanke på vad man får.

~Paul~

Håller med helt. Dessutom borde väl konceptet med variabel slipvinkel (alltså att vinkeln är variabel i själva ”draget”, eller vad man ska säga) vara kontraproduktiv? Normalt eftersträvar man ju tvärtom att ha exaktkoll på slipvinkeln. Du får en Sharpmaker för runt 70% av priset...
 
Ja den ser suspekt ut. Sharpmaker hellre, fast jag har inte använt min på några år. Kör bara med DMT Magna Guide nu när jag anlägger egg. Bryning frihand eller maskin med filt.
Men till stora knivar typ kock så är Sharpmakern bättre.
Har en Sharpmaker med diamant, grov och fin och ultrafin keramik som jag nog funderar på att sälja btw.
 
Personligen skulle jag undvika den här typen av brynen. För det första står det inte vilket material själva ytan på stavarna består av. Vidare kan man inte ändra vinkeln och för det tredje så har du vad jag förstår endast en strävhet att välja på.

Priset är dessutom våldsamt högt med tanke på vad man får.

~Paul~

Fint att höra av dig förresten, dePaul, man har saknat ForumsFadren lite :)
 
Håller med helt. Dessutom borde väl konceptet med variabel slipvinkel (alltså att vinkeln är variabel i själva ”draget”, eller vad man ska säga) vara kontraproduktiv? Normalt eftersträvar man ju tvärtom att ha exaktkoll på slipvinkeln. Du får en Sharpmaker för runt 70% av priset...
Sharpmaker och Vulkanus ligger båda strax under tusenlappen.
Har förstått att Sharpmakern är riktigt bra, jag var bara nyfiken på om Vulkanus var något att ha iom att den verkar så enkel att använda.
Har alltid använt skärpstål men får inte till det mer, vet fasiken inte vad jag gör för fel. Får väl slå till på en Sharpmaker :)

Ändra: Någon som vet var man köper den till bäst pris?
Vet att man kan spara ett par hundra vid köp på ebay, så om det finns nåt här i Sverige eller eu hade varit fint.
 
Sharpmaker och Vulkanus ligger båda strax under tusenlappen.
Har förstått att Sharpmakern är riktigt bra, jag var bara nyfiken på om Vulkanus var något att ha iom att den verkar så enkel att använda.
Har alltid använt skärpstål men får inte till det mer, vet fasiken inte vad jag gör för fel. Får väl slå till på en Sharpmaker :)

Ändra: Någon som vet var man köper den till bäst pris?
Vet att man kan spara ett par hundra vid köp på ebay, så om det finns nåt här i Sverige eller eu hade varit fint.

Det svåra med skärpstål är just att få till exakt samma vinkel vid varje drag. Sharpmakern löser det problemet på ett smart sätt. Det lät ju som att ett pm till MAW kan vara värt ett försök 😊 Att just skaffa diamant- och superfina stavar utöver de två ”vanliga” är ett hett tips, faktiskt. Jag har använt, och använder, min sharpmaker titt som tätt och det är en riktig kvalitetsprodukt
 
Japp i folie typ 309. Här är en annan bild på ett blad som legat i återanvänt foliepaket, där det läckt in lite syre. Men avkolningen blir så ytlig så det är egentligen inget problem. Gnuggas bort med sandpapper.

nlEyxHG.jpg
 
Japp i folie typ 309. Här är en annan bild på ett blad som legat i återanvänt foliepaket, där det läckt in lite syre. Men avkolningen blir så ytlig så det är egentligen inget problem. Gnuggas bort med sandpapper.

nlEyxHG.jpg

Min är nu också härdad, självklart mer ”decarb” än din, MAW :) Framförallt längs kanterna på materialet jag lagt för den differentierade härdningen, där äter sig värmen verkligen in i stålet så att det går att känna med nageln
 

Bilagor

  • 6A7ABFDC-7A5D-43E5-9353-65E4169764AC.jpeg
    6A7ABFDC-7A5D-43E5-9353-65E4169764AC.jpeg
    107.1 KB · Visningar: 301

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.