Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vissa säger man ska ha det även i shaftläder, för att få det styvt. det tycker jag är helt onödigt. Jag har kört det i en eller två sliren av vanligt mjukt läder. Det blir en hård hinna invändigt också. Den kan repa lite !
 
Fick på brynegg igår och har testat rejält idag. Är en förhållandevis tunn egg med tanke på knivens storlek. Men den håller bra. Täljde söner en regel och slaktade massa kartong och den slicar veckotidningspapper efter.
 

Bilagor

  • 20191114_205455.jpg
    20191114_205455.jpg
    36.5 KB · Visningar: 401
  • 20191114_203112.jpg
    20191114_203112.jpg
    34.6 KB · Visningar: 399
Fick på brynegg igår och har testat rejält idag. Är en förhållandevis tunn egg med tanke på knivens storlek. Men den håller bra. Täljde söner en regel och slaktade massa kartong och den slicar veckotidningspapper efter.

Sweet! Mer kan du knappast hoppas på. Då har du hittat receptet för det stålet. Vad ska du hitta på nu för att utvecklas? Själv ska jag ge mig på att gjuta pappersmicarta med tryck till en kökskniv åt bonussonen som flyttar till eget. Plus att jag köpt en pelarborrmaskin, handjagaren ger helt enkelt för dåliga resultat
 
Kul, micartajobbet måste upp här i tråden! Köpte själv en hel del micarta nyligen, från på epoxylab.pl
Du ska inte köra tyg istället för papper,starkare?

Vad blev det för borr? Har själv en liten Bosch men drömmer om kombinerad borr/fräs golvmodell.

Ja det är bra recept på rwl, men jag ska försöka få det ännu hårdare faktiskt. Tills man tangerar urflisningsproblemet.
Sen har jag tänkt köpa hem AISI A2 (1.2363) i 4.2 mm för att göra lite fler skogsknivar likt denna.
Och jag måste bygga upp en seriös kydexstation i verkstaden, order från usa väntar.
 
Kul, micartajobbet måste upp här i tråden! Köpte själv en hel del micarta nyligen, från på epoxylab.pl
Du ska inte köra tyg istället för papper,starkare?

Vad blev det för borr? Har själv en liten Bosch men drömmer om kombinerad borr/fräs golvmodell.

Jag behöver pappersmicarta då jag tänkte gjuta barnens namn, typ som bilden.

Köpte också en bosch bordsmodell men det man vill ha är ju riktiga verkstadsmaskiner av trefastyp, själv drömmer jag om en svarv 😊
 

Bilagor

  • 78B050C1-F907-4938-820A-5CEEEB1F6108.jpg
    78B050C1-F907-4938-820A-5CEEEB1F6108.jpg
    21.4 KB · Visningar: 329
Jag behöver pappersmicarta då jag tänkte gjuta barnens namn, typ som bilden.

Köpte också en bosch bordsmodell men det man vill ha är ju riktiga verkstadsmaskiner av trefastyp, själv drömmer jag om en svarv 😊

Härligt,fina planer! Möjligen hade jag smalnat av midjan lite och lyft rumpan något. Om du förstår vad jag menar 🙂
Vad planerar du för stål?
 
Härligt,fina planer! Möjligen hade jag smalnat av midjan lite och lyft rumpan något. Om du förstår vad jag menar 🙂
Vad planerar du för stål?

Haha, förstår förslaget men det är ett oktagonalt handtag. Kan ändras under processen förstås, och håller jag fast vid handtaget kommer bladet få en ytterligare tydlig gyutolik profil.
Stål blir nog 1095 eller liknande känt bra kolstål, vill inte chansa med fil denna gång. Får hem lite Parks 50 härdolja snart, vilket behövs. En step-up från rapsoljan jag kört med hittills
 
Ok, jag förstår. 52100, O1 och 15N20 är också poppis i kockknivar. Har du kollat in GFS Knife Supply i UK? 20 pund fast frakt. Riktigt bra pris, inte minst på härdolja, epoxy och stål.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.